;
coinex

مصرف ماری‌جوانا در جوانان دوجنس‌گرا بیشتر است؛ اما چرا؟

درصد زیادی از جوانان دوجنس‌گرا که مورد مطالعه قرار گرفته‌اند، ماری‌جوانا مصرف می‌کردند، پژوهشگران حدس زده‌اند دلیل آن هم تبعیض است و هم تقویت تجربی!

بر اساس مطالعه‌یِ جدیدی که در مجلهٔ کانابیس و کانابینوید ریسرچ «Cannabis and Cannabinoid Research» منتشر شده، جوانان دوجنس‌گرا فراوانی بیشتری در مصرف ماری‌جوانا دارند و به احتمال زیاد، از آن به عنوان وسیله‌ای برای مقابله با چالش‌های روانی و به منظور افزایش سطح ادراک استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: تایید اصالت ماری جوانا با بلاکچین!

بررسی مصرف ماری‌جوانا در جوانان دوجنس‌گرا

جوانان بالغی که دوجنس‌گرا طبقه‌بندی می‌شوند، نه تنها بیشتر از ماری‌جوانا استفاده می‌کنند، بلکه احتمال بیشتری دارد که از آن برای مقابله با مشکلات سلامت روانی و چیزی که محققان آن را «تقویت تجربی» می‌نامند، استفاده کنند.

جوانان دوجنس‌گرا

اخیراً مطالعه‌ای با عنوان «امر دست‌نایافتنی» یا « The Pot at the End of the Rainbow» منتشر شد که یکی از نخستین مطالعاتی بود که انگیزه‌های مصرف ماری‌جوانا را در میان اقلیت‌های جنسی به صورت کمّی بررسی می‌کرد. هم‌اکنون، پژوهشگران به رهبری روانشناسان دانشگاه ایالتی واشنگتن، داده‌های نظرسنجی را از نزدیک به 4700 دانشجوی دانشگاه از سراسر کشور [ایالات متحده] تجزیه و تحلیل کردند. از میان شرکت کنندگان، 23 درصد پس از اینکه نشان دادند که منحصرا به یک جنسیت علاقه ندارند، به عنوان دوجنسیت‌گرا/ دوجنسگرا (Bisexual) طبقه‌بندی شدند.

دانشجوی دکتری کایل شوفیلد (Kyle Schofield) که کاندیدای روانشناسی و نویسنده این مطالعه است می‌گوید:

«گروهی که دوجنس‌گرا طبقه‌بندی شده‌اند، بیشتر احتمال دارد که از ماری‌جوانا برای مقابله و تقویت [تجربه] استفاده کنند، که کمی شگفت‌انگیز است. البته انگیزه مقابله‌ کردن کمتر تعجب‌آور است؛ چرا که ما همچنین دیدیم که گروهی که به عنوان دوجنس‌گرا طبقه‌بندی شده بودند، سطوح بالاتری نیز از مشکلات سلامت روانی را که ما در این مطالعه بررسی کردیم گزارش کرده‌اند.»

جوانان دوجنس‌گرا در تبعیض چند سویه

گروه دوجنس‌گرا سطوح بالاتری از اختلال مصرف ماری‌جوانا، اضطراب اجتماعی، اضطراب عمومی، افسردگی و خودکشی را نسبت به گروه‌هایی که منحصراً به‌عنوان «دگرجنس‌گرا» یا «همجنس‌گرا» طبقه‌بندی می‌شوند گزارش کردند – یافته‌هایی که با تحقیقات پیشین همخوانی دارد. شوفیلد ادامه داد:

 «افرادی که در گروه‌های اقلیّت جنسی هستند نه تنها در زندگی عادی با استرس دست به گریبان‌اند، بلکه با سطح دیگری از استرس که به اقلیّت جنسی بودن مرتبط است، مواجه می‌شوند.

«افراد دوجنس‌گرا، ممکن است در معرض انواع استرس قرار بگیرند، چرا که  احتمالاً هم با تبعیضی از سوی جوامع همجنس‌گرا و هم دگرجنس‌گرا مواجه می‌شوند، و چنین استرس اضافی‌ای می‌تواند منجر به پیامدهای منفی سلامت روان شود.»

نویسندگان خاطر نشان ساختند که نتایج مطالعه می‌تواند به بهبود کوشش‌های بهبود سلامت روان به افراد دوجنس‌گرا کمک کند.

برای این مطالعه، شوفیلد با پروفسور مشاور خود کری کاتلر (Carrie Cuttler) برای تجزیه و تحلیل داده‌های آرشیوی از نظرسنجی تیم تحقیقاتی اعتیاد، که مجموعه‌ای از شرکت‌کنندگان از 10 دانشگاه در سراسر ایالات متحده را ترکیب می‌کند، همکاری کرد.

پژوهشگران چگونه جوانان دوجنس‌گرا را طبقه‌بندی کردند؟

پژوهشگران بر پاسخ‌دهندگان نظرسنجی که سنین 18 تا 30 سال را شامل می‌شد تمرکز کردند و تکیه بر پرسش‌هایی که از شرکت کنندگان خواسته بود تا میزان جذب خود را به جنسیت‌ها در بازه‌ای رتبه‌بندی کنند، و آنهایی را که گزارش داده بودند «بیشتر دگرجنسگرا» و «بیشتر همجنسگرا» هستند به عنوان دوجنسگرا و هم‌چنین آنهایی را هم که مسقیماً اشاره کرده بودند، در این دسته گنجاندند. به این ترتیب 3483 نفر در گروه «دگرجنس‌گرا»، 1081 نفر دیگر در گروه «دوجنسگرا» و گروه کوچک دیگری متشکل از 105 نفر «همجنسگرا» طبقه‌بندی شدند.

جوانان دوجنس‌گرا

پژوهشگران از «معیار انگیزه‌های ماری‌جوانا» که بر پایه یکی از روش‌های توسعه‌یافته اعتیاد به الکل است، برای ارزیابی پنج دلیل بالقوه برای استعمال آن استفاده کردند: افزایش، انطباق، گسترش، مقابله و امر اجتماعی بودن. در حالی که در برخی از انگیزه‌ها، مانند کنار آمدن و مسائل منفی‌ پیرامون آن، افزایشی دیده نمی‌شود.

علی‌رغم این‌که مطالعه نتوانست دلیلی برای قوی بودن این انگیزه در گروه دوجنس‌گرا ارائه دهد، کاتلر حدس زد که [افزایش مصرف ماری‌جوانا در این گروه] ممکن است با باز بودن برای تجربیات جدید مرتبط باشد. کاتلر، استادیار روانشناسی و نویسنده مسئول این مطالعه گفت:

«تقویت به معنای گسترش آگاهی، باز بودن بیشتر به تجربه و خلاقیت است، بنابراین شاید همه اینها به گشودگی بازگردد».

زنگ خطری بر آسیب روانی اقلیت‌های جنسی

پژوهشگران همچنین دریافتند که افراد در گروه دوجنس‌گرا نه تنها احتمال بیشتری برای استفاده از حشیش و استعامل مکرر از آن داشتند، بلکه احتمال بیشتری داشت که از هر سه نوع ماری‌جوانا ذکر شده در نظرسنجی استفاده کنند: گُل، ماری‌جوانا در مواد خوراکی و کنسانتره… .

کاتلر گفت که این امر نگران کننده است؛ چرا که کنسانتره‌ها معمولاً حاوی سطح بالاتری از THC یا تتراهیدروکانابینول، همان ماده روانگردان ماری‌جوانا هستند.

نویسندگان معترف بودند که این مطالعه با استفاده از داده‌های مبتنی بر گرایش جنسی به جای هویت جنسیّتی محدود شده است؛ اما امیدوارند که نتایج منتشر شده پژوهشگران بیشتری را تشویق به پژوهش کند. نویسندگان همچنین خاطرنشان کردند که با توجه به اندازه نسبتاً کوچک گروه آماری، قدرت محدودی برای تشخیص تفاوت‌ها در گروه طبقه‌بندی شده به عنوان همجنس‌گرا داشتند.

کاتلر گفت:

«امیدوارم که این تحقیق سنگ بنایی برای مطالعات آتی شده و در مقیاس بزرگ کمک کند که در آن افراد بتوانند خود را به عنوان همجنسگرا، دوجنس‌گرا و همچنین افرادی که از گروه‌های جنسی و جنسیتی دیگر هستند مورد توجّه قرار گیرند؛ مانند افراد تراجنسیّتی (Transgender) و نادودویی (Non-Binary)».

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما دربارهٔ مصرف ماری‌جوانا در اقلیت‌های جنسی چیست؟ لطفاً دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

منبع: scitechdaily

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر