;
coinex

واردات جنگنده سوخو 35 از روسیه ؛ سوخو 35 به زودی به ایران می‌رسد!

واردات جنگنده سوخو 35 از روسیه تأیید شد. این جنگنده به‌عنوان یکی از قدرتمندترین جنگنده‌های ساخت روسیه قرار است به‌زودی به ناوگان نیروی هوایی ایران تزریق شود. در همین رابطه اخیرا امیر محمدرضا آشتیانی اطلاعاتی از واردات این جنگنده‌ها اعلام کرده است.

واردات جنگنده سوخو 35 از روسیه به ایران از سال آینده آغاز خواهد شد. جنگنده سوخو 35 یکی از قدرتمندترین جنگنده‌های نسل ۴++ ساخت روسیه در جهان شناخته شده است. این جنگنده همه‌فن حریف است و توانایی‌های بسیار بالای آن در نابودی ادوات نظامی دشمن ستودنی است. همچنین سوخو 35 مجهز به انواع موشک‌های هوابه‌هوا و هوابه‌زمین و ضدکشتی و ضدرادار است.

واردات جنگنده سوخو 35 از روسیه تأیید شد

شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:

جنگنده‌های سوخو ۳۵ که ایران به روسیه سفارش داده است، اوایل سال آینده وارد کشور می‌شود.

حیدری همچنین گفته است: «ما به کشور روسیه سفارش‌هایی نظیر سیستم‌های پدافندی، موشکی و همچنین بالگرد را نیز داده‌ایم و اکثر این سلاح‌ها به‌زودی وارد کشور می‌شوند.»

طی سال‌های گذشته، گمانه‌زنی‌هایی درباره خرید جنگنده‌های سوخو ۳۰ از روسیه مطرح شد و در برخی مقاطع زمانی این گمانه‌زنی‌ها قوت هم می‌گرفت.

واردات جنگنده سوخو 35 از روسیه تأیید شد

این موضوع ادامه داشت تا اینکه شهریور ماه امسال امیر واحدی فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفتگویی با تأیید خبر خرید جنگنده از روسیه برای نیروی هوایی ارتش تأکید کرد:

خرید جنگنده‌های سوخو۳۵ در دستور کار نهاجا قرار دارد و خرید جنگنده سوخو۳۰ در برنامه نهاجا قرار ندارد.

تاکنون اخبار غیررسمی متعددی درباره خرید جنگنده از روسیه، نوع، تعداد و زمان تحویل آنها به ایران منتشر شده است و در جدیدترین اظهار نظر، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌گوید این جنگنده‌ها اوایل سال آینده به ایران می‌آید.

بیشتر بخوانید: موشک کروز ابومهدی در اختیار نیروی دریایی ارتش و سپاه قرار گرفت [+عکس]

از جنگنده سوخو 35 چه می‌دانید؟

سوخو۳۵ یکی از قدرتمندترین جنگنده‌های نسل ۴++ دنیاست که به رادار پیشرفته آرایه فازی N-۰۳۵ مجهز است و امکان کشف ۳۰ هدف و درگیری با ۸ هدف را به‌صورت هم‌زمان دارد.

حداکثر سرعت این جنگنده در ارتفاع پست ۱۵۰۰ کیلومتر و در ارتفاع بالا ۲۵۰۰ کیلومتر بر ساعت بوده و عمر عملیاتی موتورهای قدرتمند آن در هر دوره خدمت قبل از نیاز به کنترل و اورهال ۴۰۰۰ ساعت است.

این جنگنده به‌صورت همزمان به انواع موشک‌های هوابه‌هوا و هوابه‌زمین و ضدکشتی و ضدرادار نیز مسلح می‌شود، علاوه بر آن توانایی پرتاب و شلیک انواع بمب و موشک‌های لیزری و ماهواره‌ای و راداری را نیز در خود دارد.

جزئیات واردات سوخو 35 به ایران از زبان وزیر دفاع ؛ پشیمانی ایرانی با زیرمعامله زدن مسکو؟ [بروزرسانی 1 مرداد 1402]

به نوشته اوراسیا تایمز، با وجود گذشت مدت‌ها از زمان اعلام تحویل جنگنده‌های سوخو 35 به ایران، جت‌های روسی هنوز به نیروی هوایی ایران تحویل داده نشده است. بر اساس گزارش‌ها، محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع کشور در پاسخ به این سؤال که ایران چه زمانی جنگنده‌های سوخو را دریافت خواهد کرد، گفت: «ایران می‌تواند هواپیماهای جنگی را در داخل کشور بسازد».

به گفته کارشناسان ایرانی، این بیانیه حاکی از تغییری احتمالی در رویکرد ایران است. آشتیانی که به دلایل امنیتی تمایلی به ارائه جزئیات بیشتر نداشت، گفت: «در مقطعی برای خرید اقدام کردیم اما به این نتیجه رسیدیم که می‌توانیم جنگنده‌ها را در داخل کشور تولید کنیم».

واردات جنگنده سوخو 35 از روسیه
واردات جنگنده سوخو 35 از روسیه

این اظهارات تأییدی ضمنی بر شکست قرارداد خرید هواپیمای سوخو ۳۵ روسی بود. در حالی که هیچ خبر رسمی از سوی وزارت دفاع ایران و روسیه منتشر نشده، شبکه‌های اجتماعی مملو از این گمانه‌زنی‌ها است. با این حال، وزیر دفاع ایران افزود که مقامات در حال «بررسی وضعیت» بوده و در صورتی که لازم بدانند فرآیند خرید می‌تواند مجدداً بررسی شود».

پیش از این و حتی قبل از اظهارات آشتیانی، یک روزنامه‌نگار ایرانی در توییتی نوشت که سرتیپ واحدی، فرمانده نیروی هوایی ارتش ایران به یک منبع ناشناس ادعا کرده بود: «در حال حاضر، ستاد کل نیروهای مسلح با خرید جنگنده‌های چندمنظوره سوخو۳۵ مخالفت است. دولت روسیه نیز با انتقال تکنولوژی این هواپیماها برای تولید قطعات آن در ایران و همچنین دانش نگهداری آن‌ها برای ۳۰ سال آینده مخالفت کرده است». در این توئیت اداعا شده بود: «واحدی معتقدست که روس‌ها صرفاً می‌خواهند ۲۵ فروند هواپیمای سوخو۳۵ را که مصر قبلاً سفارش داده بود، بدون ارائه خدمات تعمیر و نگهداری، تسلیحات یا قطعات یدکی کافی بفروشند. علاوه بر این، آن‌ها درخواست ایران برای ۱۲ شبیه‌ساز سوخو۳۵ و هواپیمای جنگنده چندمنظوره دو سرنشین سوخو۳۰ام‌ای۲ را رد کردند».

اظهارات اخیر وزیر دفاع ایران باعث شد تا ناظران و تحلیلگران نظامی به انبوهی از مسائل به عنوان دلایلی برای کنار گذاشتن این توافق اشاره کنند. به عنوان مثال، به گفته برخی از کارشناسان نظامی، شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه ممکن است اسرائیل در عدم ارسال جت‌ها به ایران دست داشته باشد. با توجه به اینکه اسرائیل علی‌رغم درخواست‌های مداوم و فشارهای دیپلماتیک ناتو به رهبری ایالات متحده، از ارسال هرگونه کمک نظامی به اوکراین خودداری کرده است، این احتمال قابل‌توجه‌تر به نظر می‌رسد.

ماه گذشته، گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه مقامات اسرائیلی با همتایان روس خود بر سر گسترش اتحاد نظامی روسیه با ایران و احتمال ارائه تسلیحات پیشرفته روسی به ایران بحث کردند. بنیامین نتانیاهو در نشستی با نمایندگان پارلمان اسرائیل در پشت درهای بسته، این گفتگوی «رُک و صریح» با مقامات روسیه را فاش کرد.

اگرچه هنوز تأییدی مبنی بر عدم تحویل جت‌های روس به ایران وجود ندارد، اما به نظر می‌رسد که این یک مسئله یک نکته منفی برای نیرو هوایی ایران به شمار می‌رود.

به نظر می‌رسد تأکید وزیر دفاع بر تولید داخلی جت‌های جنگنده، تلاشی برای جبران این مسئله است. آخرین جت‌هایی که ایران از خارجی‌ها خریداری کرده بود، جت‌های میگ۲۹ روسی در سال ۱۹۹۰ بود که ۳۰ سال از آن موقع می‌گذرد. علاوه بر این، نیروی هوایی ایران عمدتاً از هواپیماهای اصلاح‌شده بومی اف۴ فنتوم ۲، اف۱۴ تامکت و اف۵ تایگر ۲ دوران جنگ سرد استفاده می‌کند. در نتیجه، نگهداری و بهره‌برداری از این هواپیماهای قدیمی به مرور زمان دشوارتر می‌شود.

واردات جنگنده سوخو 35 از روسیه تأیید شد
آیا واردات جنگنده سوخو 35 از روسیه منفتی شده است؟

بنابراین، پیش‌بینی می‌شود که با خرید جنگنده‌های پیشرفته، توان نیروی هوایی پیر ایران به طور چشمگیری ارتقا یابد. از زمان حمله روسیه به اوکراین، ارتباطی بین تحویل احتمالی جت‌های سوخو به ایران و افزایش همکاری نظامی بین دو کشور به وجود آمده است. در دسامبر ۲۰۲۲، آژانس‌های اطلاعاتی غربی ادعا کردند که روسیه قصد دارد ۲۴ فروند هواپیمای سوخو۳۵ در ازای پهپادهای انتحاری ایران معامله کند.

قاهره در اوایل سال ۲۰۱۹ قراردادی را برای خرید هواپیماهای جنگی سوخو ۳۵ با مسکو امضا کرد. بعدها، مصر از برنامه برای خرید این هواپیما صرف‌نظر کرد. با تقویت روابط نظامی بین مسکو و تهران، گمان می‌رفت که تهران جت‌های مخصوص قاهره را دریافت کند.

به نظر می‌رسد که از قبل، ایران تدارکات بزرگی را برای استقرار جنگنده‌های روسی در نظر گرفته است. پیش از این، خبرگزاری ایرنا گفته بود که جنگنده‌های ساخت روسیه در پایگاه تاکتیکی ۸ نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مستقر خواهند شد. این پایگاه در شهر اصفهان قرار دارد. زمانی که ایران از پایگاه زیرزمینی دیگری به نام عقاب ۴۴ رونمایی کرد، ناظران نظامی حدس زدند که این تأسیسات جدید احتمالاً برای نگهداری جنگنده‌های سوخو۳۵ استفاده خواهد شد. با این حال، با توجه به اینکه ادعا می‌شود روسیه بر سر تحویل هواپیماها دو دل شده است، احتمالا این هواپیماها به ایران نخواهند رسید!

بیشتر بخوانید: ویژگی‌های موشک خرمشهر 4 یا خیبر اعلام شد [+عکس و ویدیو]

خودداری روسیه از انتقال دانش نگهداری سوخو 35، ایران را از خرید این جنگنده‌ها منصرف کرد! [بروزرسانی 7 مرداد 1402]

نشریه آلمانی فلوگ ریویو خبر داد جمهوری اسلامی از خرید جنگنده‌های سوخو ۳۵ روسیه صرف‌نظر کرده است چون دولت روسیه از انتقال فناوری تولید قطعات یدکی در ایران و ارائه دانش تعمیر و نگهداری هواپیما در داخل کشور تا ۳۰ سال آینده خودداری می‌کند.

این نشریه هوانوردی به تازگی به نقل از منابع مطلع نوشت: «قرار بود ایران اولین فروند از جنگنده‌های سوخو-۳۵ را این روزها از روسیه دریافت کند اما این معامله کاملا ملغی شده، چرا که طرف ایرانی از پیشنهاد روس‌ها ناراضی است.»

فلوگ ریویو به نقل از منابع خود نوشته است ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی از خرید این جنگنده‌ها که پیش از این قرار بود به مصر تحویل داده شوند «منصرف شده است» چون دولت روسیه از انتقال فن‌آوری تولید قطعات یدکی در ایران و ارائه دانش تعمیر و نگهداری هواپیما در داخل کشور تا ۳۰ سال آینده خودداری می‌کند.

مقامات روسیه هنوز در این خصوص اظهار نظری نکرده‌اند اما برخی خبرها حکایت از آن دارند که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه در خصوص عدم تحویل سلاح‌های پیشرفته از جمله این هواپیماها به ایران، توافق کرده‌اند.

روزهای آخر تیر ماه، با وجود سخنان برخی نمایندگان مجلس درباره قطعی شدن خرید هواپیمای سوخو-۳۵ از روسیه محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی، به صورت تلویحی «اجرایی نشدن» قرارداد خرید این جنگنده‌ها را تایید و اعلام کرد بررسی‌ها در این زمینه ادامه دارد.

آیا واردات جنگنده سوخو 35 از روسیه منتفی شده است؟
آیا واردات جنگنده سوخو 35 از روسیه منتفی شده است؟

آشتیانی روز ۲۹ تیر در پاسخ به سوالی درباره قرار و قرارداد خرید سوخو گفت: «یک وقتی یک قراری می‌گذاری اما بعد شرایطی برایت پیش می‌آید که خودت این توانمندی را داشته باشی … اما منتها این را داریم بررسی و دنبال می‌کنیم.»

این در حالی‌ است که چند روز پیش از آن، شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفته بود جنگنده‌های سوخو ۳۵ که ایران به روسیه سفارش داده، «اوایل سال آینده» وارد کشور می‌شوند.

سال ۲۰۱۸ میلادی شرکت سوخوی روسیه یادداشت‌های تفاهمی برای تحویل ۴۰ هواپیمای سوخو سوپرجت ۱۰۰ به دو شرکت هواپیمایی ایران امضا کرد.

به گفته مقامات جمهوری اسلامی، پول خرید این هواپیماها نیز در زمان دولت حسن روحانی پرداخت شده و قرار بوده جنگنده‌ها در سال ۲۰۲۳ میلادی تحویل ایران شوند.

مقامات اطلاعاتی ایالات متحده در دسامبر گذشته اعلام کرده بودند تحویل این جنگنده‌ها قریب‌الوقوع است و حتی خلبانان ایرانی دوره‌های آموزشی مربوطه را نیز گذرانده‌اند.

اوایل خرداد، حمید واحدی، فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی گفت کشور به جنگنده‌های نسل چهارمی سوخو-۳۵ نیاز دارد اما نمی‌داند این هواپیماها چه زمانی به دست ایران می‌رسند.

این اظهارات منجر به تقویت این ظن شد که روابط مسکو و تهران در خصوص تحویل سلاح آن‌چنان که مقام‌های جمهوری اسلامی ادعا می‌کنند، محکم نیست.

رسانه آمریکایی : روسیه سوخو 35 را به ایران می‌دهد

نشریه «فوربس» با اشاره به اینکه ایران روز شنبه تعدادی هواپیمای آموزشی یاک 130 از روسیه دریافت کرده است، نوشت: بنابر اعلام رسانه‌های ایران، جت‌های سفارش تهران از مسکو وارد این کشور شده‌اند. این هواپیماها، همان جنگنده‌های سوخو ۳۵ نیستند که ایران به دنبال دریافتشان است، اما می‌توانند به عنوان هواپیمای جنگی سبک نیز مورد استفاده قرار گیرند.

به گزارش ایسنا، این نشریه ادامه داد: اگرچه هواپیما‌های یاک ۱۳۰ به اندازه سوخو-۳۵ توانایی ندارند، اما تحویل آن‌ها نشان می‌دهد که روسیه آن جنگنده را نیز در تاریخ بعدی تحویل ایران خواهد داد.

ارتش جمهوری اسلامی ایران روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: تعدادی هواپیمای آموزشی یاک ۱۳۰ در راستای ارتقای توان آموزشی و رزمی نیروی هوایی ارتش وارد کشور و به پایگاه هوایی شهید بابایی اصفهان ملحق شد.

در این بیانیه آمده است که این هواپیما‌ها برای آموزش خلبانانی که قرار است با جنگنده‌های نسل جدید نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پرواز کنند، استفاده خواهد شد.

«فرزین ندیمی» تحلیلگر دفاعی و امنیتی در موسسه «واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک» پس از انتشار این خبر به فوربس گفت:

این می‌تواند گامی منطقی قبل از دستیابی به جنگنده‌های نسل چهارم باشد. همچنین نشان می‌دهد که قرارداد فروش سوخو ۳۵ در نهایت در مقطعی در آینده رو به جلو پیش خواهد رفت.

به نوشته فوربس، مدت‌هاست که گمانه‌زنی‌هایی گسترده مبنی بر این وجود دارد که ایران دست‌کم ۲۴ فروند جنگنده سوخو ۳۵ را که روسیه پیشتر برای مصر ساخته بود، دریافت خواهد کرد. اکنون، تحویل یاک ۱۳۰ تأیید می‌کند که روسیه سرانجام چیزی را که ایران خواستار آن است به این کشور تحویل خواهد داد. گفته می‌شود تهران در سال ۲۰۲۱ پول سوخو ۳۵‌ها را پرداخت کرده و انتظار می‌رفت که در سال جاری (میلادی) شروع به دریافت آن‌ها کند.

آژانس اطلاعات دفاعی وزارت دفاع ایالات متحده در سال ۲۰۱۹ پیش‌بینی کرده بود که ایران پس از پایان تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه این کشور در اکتبر ۲۰۲۰ به دنبال دریافت یاک ۱۳۰ از روسیه به همراه سامانه‌های دفاعی هوایی اس-۴۰۰، سامانه‌های دفاع ساحلی باستیون، تانک‌های تی-۹۰ و جت‌های سوخو خواهد بود. تهران سپس به جای سوخو ۳۰، جنگنده پیشرفته‌تر سوخو ۳۵ را انتخاب کرده است.

فوربس با اشاره به ساخت هواپیمای آموزشی بومی «هسا یاسین» در ایران، آن را مشابه یاک ۱۳۰ توصیف کرد و نوشت: یاسین می‌تواند خلبانان را بر اساس اصول جنگنده‌های پیشرفته‌تر نسل چهارم آموزش دهد و به عنوان یک هواپیمای جنگی سبک مورد استفاده قرار گیرد.

با این وجود، یاسین و سایر هواپیما‌های مشابه ایرانی ممکن است مهارت‌های خاصی را که خلبانان ایرانی برای کار با سوخو ۳۵ به آن نیاز دارند، ارائه ندهند.

در نتیجه، تحویل یاک ۱۳۰، این هواپیما‌های آموزشی مافوق صوت می‌تواند نشان دهد که ایران در نهایت سوخو-۳۵‌های مورد علاقه خود را، هرچند با تاخیر دریافت خواهد کرد.

یاک ۱۳۰ قابلیت شبیه‌سازی مشخصات آموزشی جنگنده‌های مختلف از جمله نسل ۴++ و نسل پنجم را دارد. الحاق هواپیما‌های یاک ۱۳۰ به نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در راستای قرارداد‌های تسلیحاتی کشورمان با فدراسیون روسیه است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درخصوص واردات جنگنده سوخو 35 از روسیه چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (211 نظر)

    خداوکیلی فقط توی این سایتها حرف مون رو می‌زنیم..که اصلابه گوش کسی نمی‌رسه..امیدوارم روزی ببینم که ایران حتی یک پرنده حتی آنهایی که پهلوی دوم گرفته بود..امیر آشتیانی برامون نسل شش جنگنده میسازن..نشانه های ………………….کم کم دیده میشه..

    پاسخ

    یعنی عملا روسیه این جمهوری اسلامی را تبدیل به بازیچه دست خودش کرده . همین چند روز پیش روسیه با هند قرارداد ۵.۴ میلیارد دلاری برای دریافت سوخو ۳۰ امضا کرد و هنوز روس‌ها به حکومت ایران میگن به دلیل جنگ اوکراین نمیتونن سوخو تولید کنن . از این بازی مسخره تر در دنیا ندیدم و از طرفی هم میگن به حکومت ایران واسه جت ها آموزش تعمیر و نگهداری نمیدن . در صورتی که امکان نداره این کار را با هیچ کشوری دیکه در دنیا بکنن وگرنه هیچ کشوری ازشون یک پشه بند هم نمیخره چه برسه به جت چند میلیارد دلاری

    پاسخ

    یعنی عملا روسیه این جمهوری اسلامی را تبدیل به بازیچه دست خودش کرده . همین چند روز پیش روسیه با هند قرارداد ۵.۴ میلیارد دلاری برای دریافت سوخو ۳۰ امضا کرد و هنوز روس‌ها به حکومت ایران میگن به دلیل جنگ اوکراین نمیتونن سوخو تولید کنن . از این بازی مسخره تر در دنیا ندیدم و از طرفی هم میگن به حکومت ایران واسه جت ها آموزش تعمیر و نگهداری نمیدن . در صورتی که امکان نداره این کار را با هیچ کشوری دیکه در دنیا بکنن وگرنه هیچ کشوری ازشون یک پشه بند هم نمیخره چه برسه به جت چند میلیارد دلاری

    پاسخ

    شایعه نکن. خرید سوخو تایید نشده

    پاسخ

    از سال۸۶وزارت دفاع اعلام کرد به فناوری نسل۵دست پیدا کردیم وشروع به ساخت این نسل کردیم بعد۱۶سال چرا هنوز خبری نیست درحالی که ترکیه وپاکستان وبه تازگی عربستان هم نسل ۵تولید می‌کنند ونسل۶چندین کشور در حال ساخته چرا ما اینقدر عقبیم سلاحی به این اهمیت حالا منت روسیه خائن را میکشیم ما توانش را داریم وباید به آن برسیم

    پاسخ

    دوباره شروع شد …
    شاید اینبارم نده بتون

    پاسخ

    اولا به گواه تاریخ روسیه خیانتکارترین نوع دولت را دارد سوخو را زمانی میدن که از رده خارج شده باشه. دوما حکومت های مافیایی و دزد روس اگر سلاحها شون خوب بود 2ساله درمقابل اوکراین دویست سیصد هزار کشته نمی‌داد. سوما روسیه دشمن ذاتی ایران و مخصوصا ارتش ایران هست یادمان نرفت باعث اعدام شریف ترین افسران ارتش در اول انقلاب روسیه بود. اگر کسی فکر کنه روس انگلیس دوست و متحد ایران میتونن باشند آن انسان جزو احمق ترین مخلوقات نوع بشر هست

    پاسخ

    اگر پشت گوش تون رو دیدید سوخو هم می بینید . هنوز روس نامرد رو نشناختین؟

    پاسخ

    حالا حالا باید باج بدهید مسولان با عرضه

    پاسخ

    علی آقا، پس به نظر شما کار درست این هست که مثل چهل و چهار سال گذشته، صنعت خودروسازی بطور دربست در انحصار همین دو خودروساز داخلی باشد تا بازهم مثل سابق، خودروهای بی کیفیت و بنجلشون رو به چندین برابر قیمت و با قرعه کشی به مردم بفروشن!؟! اینجوری نسلهای بعدی ما دیگه با مشکی مواجه نمیشن!؟ بعدش، یجوری میگی تقصیر خود مردم هست که رفتن به کلیدساز رای دادن، انگار همه چیز قبل از حسن کلیدساز اوکی بوده بعد ایشون که انتخاب شدن، همه چی خراب شده!؟ اوضاع قبل از اون رو دیده بودیم، خرابکاری حسن رو هم دیدیم، گندکاری بیسواد شش کلاسه رو هم‌ که داریم به وضوح میبینیم و‌ با همه وجود حسش میکنیم. اما شماها اینهمه مشکل و گرفتاری که مردم دارند رو نمیبینید و اگر هم‌ببینید، براتون اهمیتی نداره! فقط تو این توهم هستید که خانومها حجاب رو رعایت نمیکنن و مردم میخوان لخت بشن! فقط اینجور چیزهارو مشکل میدونید. درحالیکه انتخاب پوشش یکی از ابتدایی ترین حقوقش شخصی و شهروندی هر کسی هست. اما متاسفانه شما … !؟!

    پاسخ

    بنام خدا..سلام..میگم اونایی که میگن خودروی پیشرفته هم واردکنین حرف اشتباهی نمیگن..امابه نظرم اینکه جنگنده سوخو۳۵واردایران بشه اول لطف خداست دوم فکربزرگ مسئولین وحسن نیت کشورروسیه است مابایددرهرجهت ازکشورهای دیگرقدرتمندباشیم و واردکردن سوخو۳۵باعث میشه که کشورهای دیگه جرات حمله به ایران رانکنندوواقعاازمسئولین حکومتی وکشوربزرگ روسیه بخاطره این کارسپاس گذارم…امامسئولین محترم، خوبه که هم توانایی امنیتی کشورراقوی کنیم وهم قدرت خریدمردم راقوی ترکنیم حق مردم ماست که مثل کشورهای دیگه خودرولوکس وقیمت مناسب سواربشندروی این موضوع هم فکرکین..باسپاس فراوان..یاعلی

    پاسخ

    روسیه و چین به ایران نمی دهند ایران بهه امریکا نزیدیکتر شود

    پاسخ

    تا شیش بار تک تک ما را ندوشه این پوتین پاره سوخو که هیچ نخود هم نمیده چقدر بی عقل تشریف دارن مسولین ما خدایا برسون یه عقل به انها یه پول به من بدبخت

    پاسخ

    قرار بود اردیبهشت امسال بدن پس چی شد؟ چرا دوباره سال دیگه؟ حکایت این جنگنده ها شده حکایت ملک ری که وعده به عمربن سعد دادن و آخرم ندادن 😂

    پاسخ

    سلام،نمیدونم اینجور تحلیل ها با چه نیتی انجام میشود،آیا هدف انحراف افکار از واقعیتی مهمتر هست یا واقعا نمی‌دانند علت چیست ؟!
    اینکه روسیه در سابق نیز نشان داده در انتقال فناوری های جدیدتر نظامی زمانی انجام خواهد داد که کشور مقصد ،نمونه مشابه آن را تهیه یا ساخته باشد،مصل قضیه اس ۳۰۰ که بعد رونمایی باور،ارسال کرد و روسیه زمانی پیشنهاد فروش سوخو ۳۵ یا حتی ۵۷ را به ترکیه داد که ترکیه قصد تهیه آف ۳۵ داشت،والان هم که یاسین رونمایی شد،یاک رو تحویل داد و الی آخر.

    پاسخ