;
coinex

تا 10 سال آینده ایران قطب منطقه‌ای صنعت فضایی خواهد شد

ایران تا 10 سال آینده به قطب منطقه‌ای صنعت فضایی تبدیل خواهد شد. این صحبت‌های رئیس سازمان فضایی ایران است که جزئیات آن را در ادامه خواهید خواند.

رئیس سازمان فضایی ایران از تبدیل شدن ایران به قطب منطقه‌ای صنعت فضایی تا 10 سال آینده خبر داد. وی از سرفصل‌های برنامه ۱۰ ساله فضایی کشور سخن گفت و اعلام کرد که این مهم تا 10 سال آینده به‌وقوع خواهد پیوست. وی همچنین توضیح داد که هدف‌ گذاری فوق در بازه‌های زمانی سه ساله انجام خواهد شد که برای موفق شدن در آن باید همه بخش‌های فضایی کشور فعال باشند.

بیشتر بخوانید: زارع‌پور: ایران در شمار 10 کشور برتر دنیا در ساخت و پرتاب ماهواره است

ایران تا 10 سال دیگر قطب منطقه‌ای صنعت فضایی خواهد شد

به گفته حسن سالاریه برنامه‌ی ۱۰ ساله فضایی کشور در حوزه‌های طراحی و ساخت ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی، حوزه ناوبری و همچنین در زمینه طراحی و ساخت پرتابگرهای مختلف در اوزان و در مدارهای مختلف است. وی در ادامه ذکر کرد:

همچنین تهیه تقسیم کار ملی در دست اجرا است که برای هر یک از بخش‌های دولتی و خصوصی تقسیم کاری صورت گرفته است تا هر کدام در زمینه‌های تخصصی خود فعال شوند.

رئیس سازمان فضایی ایران در مصاحبه‌ای با ایسنا خبر داد هدف‌گذاری‌های این برنامه، در بازه‌های زمانی سه سال به سه سال پیش‌بینی شده‌ و برای رسیدن به آن‌ها همه بخش‌های فضایی کشور باید فعال شوند.

ایران تا 10 سال دیگر قطب منطقه‌ای صنعت فضایی خواهد شد

او با تاکید بر اینکه: «در ۱۰ سال آینده کشور به یک قطب منطقه‌ای در توسعه فناوری‌های فضایی و ارائه خدمات پرتاب‌های فضایی تبدیل خواهد شد، به جزئیات این سند اشاره کرد.» بر این اساس ایجاد زیرساخت‌های آزمایشگاهی و خدمات مبتنی بر داده‌های فضایی از دیگر سرفصل‌های این سند است و همچنین این برنامه پیوست‌های مختلفی در زمینه ترویج، اطلاع‌رسانی و اقتصاد فضا دارد.

به گفته سالاریه، تقسیم کار ملی برای رسیدن به این اهداف در حال تدوین است تا بازیگران مختلف صنعت فضایی در بخش‌های دولتی، دانشگاه‌ها و بخش خصوصی در زمینه‌های تخصصی فعال شوند. وی در ادامه اعلام کرد:

در حوزه پرتابگرها نیز تقسیم کار ملی صورت گرفته، به گونه‌ای که مجموعه وزارت دفاع و مجموعه هوا و فضای سپاه هر کدام در حوزه‌های تخصصی خود فعال خواهند شد.

در این تقسیم کار، نقشی هم بر عهده شرکت‌های دانش‌بنیان گذاشته شده که آن‌ها در گام اول در حوزه‌ی ریزماهواره‌ها و بهره‌برداری از خدمات مبتنی بر ماهواره‌های کوچک در “کلاس نانو” متمرکز شوند.

سالاریه هفته گذشته در مراسم رونمایی از ماهواره‌های ناهید ۲ و طلوع ۳ از اهداف برنامه‌ی فضایی کشور گفته بود.

وزیر ارتباطات هم در همان مراسم و به مناسبت روز فناوری فضایی اعلام کرده: «یکی از اهداف دولت این است که تا سال آینده یا حداکثر تا پایان دولت سیزدهم به صادرکننده خدمات فضایی در منطقه تبدیل شود.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درخصوص هدف ایران در تبدیل شدن به قطب منطقه‌ای صنعت فضایی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر