;
coinex

تلاش سایپا برای کسب مجوز افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو

بنابر نامه منتشر شده از مدیرعامل سایپا به گروه صنعتی و معدی سازمان بورس، به نظر سایپا در تلاش برای کسب مجوز افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو است.

تصویر نامه منتشر شده از محمدعلی تیموری مدیرعامل سایپا خطاب به رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه صنعتی و معدنی سازمان بورس، سایپا در تلاش برای افزایش قیمت کارخانه‌ای محصولات خود است.

بیشتر بخوانید: طرح واگذاری خودروهای قاچاق به دستگاه‌های دولتی [+جزئیات]

افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو

پس از اعلام دستورالعمل جدید شورای رقابت در خصوص قیمت‌گذاری خودرو قابل پیش‌بینی بود که به زودی قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی افزایش می‌یابد. در هفته‌های اخیر و با رشد بی‌سابقه نرخ ارز، قیمت خودرو هم افزایش یافت و خودروسازان مدعی هستند که با قیمت‌های قدیم نمی‌توانند از پس هزینه‌های تولید برآیند.

این در شرایطی است که سال گذشته وزیر صمت وعده داده بود خودرو در سال جاری گران نمی‌شود. اما وضعیت اقتصادی کشور و شرایط بازار به نحوی پیش رفته که حالا درها برای افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو باز شده است. بنابر نامه‌ای که به امضای مدیرعامل سایپا رسیده، شرکت سایپا همه صورت‌های مالی و مستندات لازم برای افزایش قیمت را به شورای رقابت عرضه کرده است و به زودی قیمت‌های جدید محصولات سایپا اعلام می‌شود.

تلاش سایپا برای کسب مجوز افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو

این اقدام سایپا سیگنال افزایش قیمت را به دیگر خودروسازان نیز صادر می‌کند و احتمالا باید منتظر افزایش قیمت محصولات ایران خودرو در آینده نزدیک هم باشیم و افزایش قیمت کارخانه برای دیگر خودروسازان خصوصی هم یحتمل در راه است. این در حالی است که وضعیت بازار خودرو حالا از همیشه آشفته‌تر است و شوک افزایش قیمت می‌تواند این آشفتگی را دوچندان کند.

نکته دیگر که باید در نظر داشت اینکه حتی اگر قیمت‌ها رشد کنند باز هم خودروسازان مایل به فروش محصولات خود در بورس کالا هستند و مبلغ بیشتری را با توجه به شرایط بازار از مشتریان دریافت می‌کنند. این روند احتمالا ایرانخودرو و سایپا را به سودزا بودن برساند اما به نظر نمی‌رسد سامانی برای بازار به همراه داشته باشد.

گرچه خودروسازان در ماه‌های اخیر از ثبت رکوردهای طلایی تولید می‌گویند، اما همچنان خبری از آرامش در بازار خودرو نیست و افزایش قیمت‌ها در بازار ادامه دارد.

اگر روند افزایشی قیمت دلار ادامه‌دار باشد نمی‌توان انتظار ثبات در بازار را داشت، چراکه حالا خودرو ماهیت سرمایه‌ای در ایران پیدا کرده است و به نظر می‌رسد با افزایش عرضه نمی‌توان تقاضای بالای خرید از کارخانه را کاهش داد. باید دید افزایش قیمت‌های خودروهای داخلی در کارخانه چه زمانی محقق می‌شود، اما در هر صورت آن چه مسلم است این افزایش قیمت می‌تواند قیمت‌های بازار را از نرخ‌های فعلی بالاتر ببرد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره تلاش سایپا برای کسب مجوز افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    چرا به کارگران وکارمندان فلک زده که خودرو 5ماه نصف پول پرداخت کردن حالا که زمان تحویل به قیمت روز کارخانه قیمتی که واقعاً سخته ندارند این‌قدر افزایش قیمت بزارید لعنت خدا به شما وخانواده محترمتان

    پاسخ