;
coinex

شویچیرو تویودا، پدر معنوی بزرگترین خودروساز جهان درگذشت

پدر معنوی بزرگترین خودروساز جهان از دنیا رفت. شویچیرو تویودا کسی بود که توانست تویوتا را به برترین برند خودروساز جهان تبدیل کند.

شویچیرو تویودا که از او به‌عنوان پدر معنوی بزرگترین خودروساز جهان یاد می‌شود، در سن 97 سالگی و به‌‌علت نارسایی قلبی درگذشت. شویچیرو تویودا فردی بود که تویوتا را از یک خودروساز معمولی به بهترین خودروساز جهان تبدیل کرد. همچنین لکسوس که بزرگترین زیرمجموعه تویوتا نیر محسوب می‌شود در زمان سکان‌داری وی در تویوتا بنا نهاده شده است.

بیشتر بخوانید: تویوتا همچنان بزرگترین خودروساز جهان است؛ آلمانی‌ها در رده دوم

پدر معنوی بزرگترین خودروساز جهان درگذشت

شویچیرو تویودا مدیرعامل سابق تویوتا در سن 97 سالگی درگذشت. او فردی بود که تویوتا را از یک خودروساز محلی به برندی جهانی تبدیل کرد. سلطه تویوتا بر بازار خودرو آمریکای شمالی نیز در زمان مدیریت او آغاز شد و لکسوس نیز تحت مدیریت او بنیان نهاده شد، همچنین تویوتا در سال‌های اخیر بزرگترین خودروساز جهان بوده است و شویچیرو تویودا نیز در تمامی این مدت مدیریت این شرکت پیشرو را بر عهده داشت است. تویوتا در یک بیانیه مطبوعاتی، علت درگذشت او را نارسایی قلبی عنوان کرد.

شویچیرو تویودا دومین نسل از خانواده تویودا بود که ریاست شرکت خانوادگی را برعهده گرفت. او در سال 1982 میلادی هدایت شرکتی که توسط پدرش تاسیس شده بود را برعهده گرفت. خودروهای ژاپنی در آن زمان بازار آمریکا را مورد تهدید قرار داده بودند و آغازگر جنگ اقتصادی آمریکا و ژاپن به حساب می‌آمدند.

پدر معنوی بزرگترین خودروساز جهان درگذشت
آقای تویودا، سمت راست، در مراسم افتتاحیه کارخانه جدید تویوتا در نزدیکی جورج تاون، کیو، در سال 1986، با فرماندار مارتا لین کالینز، مرکز، و ایجی تویودا، رئیس شرکت، سمت چپ.

نخستین خودرویی که با برند تویوتا به ایالات متحده رسید، تویوتا کراون بود. با این حال مشتریان آمریکایی به دلیل موتور ضعیف کراون در مقایسه با سایر محصولات غول‌های دیترویت، دست رد به سینه آن زدند. در نتیجه شویچیرو تویودا مصمم شد طوری خودرو سواری باکیفیت بالا تولید کند که در هر نقطه از جهان عملکرد خوبی داشته باشد.

اتحاد با جنرال موتورز توسط شویچیرو تویودا

شویچیرو تویودا تصمیم گرفت تا برای کاستن از دید منفی مشتریان و تنش‌های اقتصادی، با جنرال موتورز متحد شود. دولت آمریکا برندهای ژاپنی را برای تولید خودرو درون خاک آمریکا تحت فشار قرار داده بود. بنابراین برندهای ژاپنی ناچار بودند محصولات خود را در این کشور مونتاژ کنند.

قرارداد مشترک تویوتا و جنرال موتورز در سال 1984 عقد شد که حاصل آن تاسیس نخستین کارخانه آمریکایی تویوتا واقع در ایالت کنتاکی در سال 1988 بود. بنابراین در حالی که هوندا و نیسان در حال تاسیس کارخانه‌های مستقل خود در آمریکا بودند، تویوتا توانست از طریق همکاری با جنرال موتورز پیشتاز این بازار شود. همکاری جنرال موتورز و تویوتا تا سال 2009 یعنی زمان ورشکستگی جنرال موتورز ادامه یافت.

شویچیرو تویودا بنیان‌گذار تفکر کار سخت ژاپنی در تویوتا بود. طی دهه 1980 و 1990 میلادی آمریکا نخستین و ژاپن دومین اقتصاد بزرگ دنیا بودند. بنابراین تویودا استدلال می‌کرد که باید ژاپنی‌ها سخت‌تر کار کنند تا به نخستین اقتصاد بزرگ دنیا تبدیل شوند و سایر مراکز اقتصادی را تحت کنترل خود بگیرند.

پدر معنوی بزرگترین خودروساز جهان درگذشت
آقای تویودا، سمت چپ، در کارخانه مشترک تویوتا در تایوان، در سال 1988

شویچیرو تویودا تا سال 1994 مدیرعامل تویوتا بود و پس از آن این سمت را کنار گذاشت. با این حال وی تا سال 1999 همچنان رییس هلدینگ خودروسازی تویوتا باقی ماند. او سپس به مدیریت بزرگترین لابی اقتصادی ژاپن منصوب شد و تلاش‌های مفیدی برای مقابله با رکود اقتصادی دهه 1990 ژاپن انجام داد. نام شویچیرو تویودا در سال 2007 میلادی به تالار مشاهیر صنعت خودروسازی آمریکا راه یافت. تا چند روز قبل، مدیریت تویوتا برعهده پسر او یعنی آکیو تویودا قرار داشت که ایشان نیز به تازگی با مدیرعامل سابق لکسوس جایگزین شد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص درگذشت پدر معنوی بزرگترین خودروساز جهان چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر