;
coinex

قطعه ابداعی محقق ایرانی رسیدن به 6G را تسهیل می‌کند

با قطعه ابداعی محقق ایرانی رسیدن به سرعت 6G ممکن شده است.

ساخت یک قطعه ابداعی محقق ایرانی برای رسیدن به تکنولوژی 6G همه را شگفت‌زده کرد. این دانشمند ایرانی با ساخت یک دستگاه خاص که جایگزینی مناسب برای ترانزیستور است درصدد رسیدن به سرعت 6G برآمده است. کاری که این محقق ایرانی و تیم همراهش انجام داده به‌مراتب از تکنولوژی‌های ساخت اپل و هواوی بالاتر است. لازم به ذکر است که با این تکنولوژی می‌توان به سرعت ۱۰۰ گیگابیت‌برثانیه در فرکانس تراهرتز رسید.

بیشتر بخوانید: اثرات مخرب 6G بر مغز انسان ؛ رشد اندازه عصب‌ها و فعالیت شدید مغز!

قطعه ابداعی محقق ایرانی برای رسیدن به سرعت ۱۰ برابر سریع‌تر از 5G

بر اساس گزارش مجله‌ی علمی نیچر، دانشمندی ایرانی به‌همراه گروه تحقیقاتی خود قطعه‌ی الکترونیکی جدیدی تولید کرده است که جایگزین مناسبی برای ترانزیستورها محسوب می‌شود و مسیر توسعه‌ی فناوری 6G را هموارتر می‌کند.

دستاورد جدید محمد سمیع‌زاده‌ نیکو، پژوهشگر دانشگاه پلی‌تکنیک لوزان و مؤسسه‌ی فناوری فدرال زوریخ (ETH Zürich)، موجب افزایش چشم‌گیر سرعت انتقال داده‌‌ها می‌شود. قطعه‌ی موردبحث «فرادستگاه الکترونیکی» نام دارد و می‌تواند داده‌ها را با سرعت ۱۰۰ گیگابیت‌برثانیه در فرکانس تراهرتز (تا ۱۰ برابر سریع‌تر از 5G) منتقل کند.

قطعه ابداعی محقق ایرانی برای رسیدن به سرعت ۱۰ برابر سریع‌تر از 5G

هرچه زمان می‌گذرد، نیاز به انتقال داده‌ها با سرعت بالاتر احساس می‌شود. در حال حرکت به سمت آینده‌ای هستیم که واقعیت مجازی و متاورس جایگاه پررنگی در آن دارند. داده‌های واقعیت مجازی بسیار حجیم‌اند و این فناوری تنها زمانی همه‌گیر می‌شود که سیستم‌های جدیدی برای افزایش سرعت انتقال داده روی کار بیایند.

به‌منظور افزایش سرعت انتقال داده لازم است فرکانس‌های ارتباطی را سریع‌تر کنیم. شبکه‌ی 5G مبتنی‌بر سیگنال‌هایی با سرعت چندده گیگاهرتز است، با این‌حال شبکه‌ی 6G سراغ سیگنال‌هایی با سرعت یک تراهرتز (۱٬۰۰۰ گیگاهرتز) می‌رود. در برج‌های مخابراتی از قطعاتی مثل ترانزیستور استفاده می‌شود. ترانزیستورها پیشرفت زیادی تجربه کرده‌اند، اما توانایی دست‌یابی به سرعت یک تراهرتز را ندارند.

به‌لطف «فرادستگاه الکترونیکی» که پروژه‌ی مشترک محمد سمیع‌زاده نیکو و گروهی از پژوهشگران سوئیسی است، موانع زیادی برای توسعه‌ی فناوری 6G از میان برداشته می‌شود. نیکو در مقاله‌ی تحقیقاتی‌اش می‌گوید فرادستگاه الکترونیکی در شرایط آزمایشگاهی توانسته است سرعت انتقال داده‌ها را به ترابیت‌برثانیه برساند. نیکو می‌گوید:

فرادستگاه الکترونیکی برخلاف ترانزیستور، وابسته به حرکت الکترون‌ها نیست و سراغ کنترل برهم‌کنش‌های الکترومغناطیسی می‌رود تا به سرعت بالاتری دست پیدا کند. به‌لطف این قطعه‌ی الکترونیکی می‌توان سیگنال‌های پرسرعت را کنترل کرد.

وی توضیح داد: «شرکت‌هایی مثل اپل، هواوی و اریکسون با تمرکز بر قطعات نیمه‌هادی توسعه‌ی 6G را ادامه می‌دهند، اما فرادستگاه الکترونیکی قطعه‌ای کاملا جدید است که از رویکردی پیشرفته‌تر استفاده می‌کند. این قطعه را می‌توان روی انواع قطعات نیمه‌هادی مثل سیلیکون قرار داد.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره قطعه ابداعی محقق ایرانی برای تسهیل فرایند رسیدن به 6 جی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها در میان گذاشته و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر