;
coinex

دوربین اپل بهتر است یا سامسونگ

احتمالا برای شما نیز این سوال به وجود آمده که از خود بپرسید سامسونگ گوشی‌های هوشمند بهتری می‌سازد یا اپل؟ حتی امکان دارد به بررسی مولفه‌های آن‌ها با یکدیگر نیز بپردازید و برای مثال تحقیق کنید که عملکرد تراشه‌های سری A در مقایسه با تراشه‌های سری اسنپدراگون یا اگزینوس به چه صورت است؟ شاید برای برخی نیز این سوال وجود داشته باشد که دوربین آیفون‌ها از عملکرد بهتری برخوردار است یا سامسونگ توانسته در زمینه عکاسی از رقیب اصلی خود پیشی بگیرد؟

در مقاله‌ای که پیش رویتان قرار دارد از نگاه کالاتیک کمی می‌خواهیم در مورد امکانات و ویژگی‌های دوربین گوشی‌های پرچم‌دار سامسونگ و اپل صحبت کنیم؛ به خصوص که گلکسی اس 23 اولترا حرف‌های بسیاری از نظر دوربین اصلی برای گفتن دارد و با دوربین اصلی ۲۰۰ مگاپیکسلی خود، رقبای اصلی گلکسی اس 23 اولترا در بازار را به چالش دعوت می‌کند. همراه با ما باشید تا پیش از خرید گوشی سامسونگ یا خرید گوشی آیفون به سوالاتی پاسخ دهیم که انتخاب را برایتان ساده‌تر سازند؛ به خصوص اگر می‌خواهید از مدل‌های بالارده این دو شرکت خریداری کنید.

نگاهی به مشخصات گلکسی S23 Ultra و آیفون 14 پرو مکس

پیش از آنکه به بررسی دوربین دو گوشی هوشمند بپردازیم ابتدا کمی در مورد مشخصات سخت افزاری آن‌ها صحبت کنیم. از نظر مشخصات سخت افزاری باید گفت با دو تلفن هوشمند طرف هستیم که در یک رنج قیمت قرار دارند و می‌توان شباهت‌های بسیاری را میان این دو گوشی هوشمند یافت.

سامسونگ برای پرچم‌دار تمام عیار خود از صفحه نمایشی ۶.۸ اینچی استفاده می‌کند که پنل آمولد دارد و رزولوشن ۳۰۸۸ در ۱۴۴۰ پیکسل را ارائه می‌دهد. در طرف دیگر، آیفون 14 پرو مکس قرار گرفته که صفحه نمایش ۶.۷ اینچی با پنل OLED و رزولوشن ۲۷۹۶ در ۱۲۹۰ پیکسل دارد. هر دو گوشی هوشمند از صفحه نمایشی برخوردارند که می‌تواند نرخ نوسازی تطبیق‌پذیر از ۱ الی ۱۲۰ هرتز را ارائه دهد که با توجه به نوع محتوای در حال نمایش، نرخ نوسازی تغییر یابد.

از نظر مشخصات سخت افزاری، آیفون 14 پرو مجهز شده به تراشه A16 بیونیکی که توان پردازشی قابل توجهی را در اختیار دستگاه قرار می‌دهد. سامسونگ نیز برای پرچم‌دار خود از تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۲ کمک می‌گیرد که در حال حاضر برترین تراشه برای گوشی‌های هوشمند اندرویدی محسوب می‌شود. در حالی که آیفون ۱۴ پرو مکس فقط از یک ظرفیت حافظه رم یعنی ۶ گیگابایت برخوردار است، گلکسی اس ۲۳ اولترا در دو ظرفیت ۸ و ۱۲ گیگابایتی به بازار عرضه می‌شود.

از نظر باتری باید گفت دست برتری با گلکسی اس ۲۳ اولترا است؛ زیرا ظرفیت باتری آن به ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعت می‌رسد. این موضوع در حالی رقم می‌خورد که آیفون ۱۴ پرو مکس دارای باتری با ظرفیت ۴۳۲۳ میلی‌آمپرساعت است. از نظر شارژدهی نیز کاربران می‌توانند گلکسی S23 Ultra را با سرعت شارژ ۴۵ واتی شارژ مجدد کنند؛ اما آیفون 14 پرو مکس از فناوری شارژ ۲۵ واتی پشتیبانی می‌کند.

شاید از خود بپرسید چرا در مورد مشخصات سخت افزاری گفتیم. باید اشاره کنیم که مشخصات سخت افزاری از اهمیت بالایی برخوردارند و همیشه در انتخاب کاربر تاثیرگذار بوده‌اند؛ برای مثال فرض کنید برای خرید گوشی به سراغ سایت‌های فروشگاهی معتبر مانند کالاتیک رفته‌اید، طبیعتا از میان محصولات متنوعی که دارد به بررسی و مقایسه محصولات خواهید پرداخت و پس از اینکه محصولی توانست از جنبه‌های مختلف مانند زیبایی ظاهری، امکانات و مشخصات سخت افزاری نظرتان را به خود جلب کرد، آن محصول را خریداری خواهید کرد.

دوربین آیفون 14 پرو مکس بهتر است یا گلکسی اس 23 اولترا؟

از نظر سخت افزاری همانطور که مشاهده کردید هر یک از این دو گوشی هوشمند در مولفه‌های متعددی نسبت به یکدیگری برتری دارند. با این حال، سوال اصلی این است که دوربین کدامیک از دیگری بهتری است؟ آیا آیفون 14 پرو مکس می‌تواند نسبت به گلکسی S23 Ultra عکس‌های بهتری بگیرد؟

اپل همیشه در مورد برنامه‌های خود و محصولاتی که دارد، محافظه‌کارانه برخورد می‌کند؛ به این صورت که کمترین اطلاعات از مشخصات و مولفه‌های محصولات این شرکت به‌صورت رسمی اعلام می‌شوند. یکی از اطلاعاتی که کمتر کسی از آن خبر دارد، نوع حسگرهایی است که در دوربین‌های گوشی‌های سری آیفون استفاده می‌شود. البته مدتی پیش تیم کوک اعلام کرد که برای مدت‌هاست اپل از حسگرهای سونی برای گوشی‌های آیفون استفاده می‌کند.

در طرف دیگر، سامسونگ یکی از سازندگان حسگرهای دوربین برای گوشی‌های هوشمند است و توانایی بالایی نیز در ساخت چنین حسگرهایی دارد.

آیفون 14 پرو مکس مجهز شده به دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی که می‌تواند در دو حالت ۱۲ و ۴۸ مگاپیکسلی عکاسی کند. در حالت ۱۲ مگاپیکسلی از فناوری ادغام پیکسل‌ها استفاده می‌شود تا چهار پیکسل در یک پیکسل ادغام شوند و تصویر نهایی، حجم کمتری از فضا را اشغال کند. البته کاربران می‌توانند در حالت ۴۸ مگاپیکسلی نیز عکاسی کنند که اجازه می‌دهد تصاویر از دقت رنگ و سطح روشنایی بالاتری برخوردار شوند.

پنل پشتی میزبان دو دوربین دیگر نیز هست که شامل دوربین ۱۲ مگاپیکسلی تله‌فوتو با امکان بزرگ‌نمایی سه برابر و دوربین اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی می‌شوند. در کنار سه دوربین ذکر شده، حسگر LIDAR نیز با امکان سنجش عمق در جدیدترین پرچم‌دار اپل موجود است که البته در سری قبلی نیز مشاهده می‌شد. برای دوربین سلفی نیز در آیفون 14 پرو مکس از همان دوربین ۱۲ مگاپیکسلی با قابلیت فوکوس خودکار استفاده شده که در سایر مدل‌های آیفون ۱۴ مشاهده می‌کنیم.

در این بین، سامسونگ برای گلکسی S23 Ultra از حسگری ۲۰۰ مگاپیکسلی استفاده کرده که می‌تواند با ادغام ۱۶ پیکسل مجاور یکدیگر، تصاویری با وضوح تصویر ۱۲ مگاپیکسلی را در حافظه ذخیره کند. با انجام چنین کاری تصاویر ثبت شده در محیطی که نور بسیار کمی داشته باشند از کیفیت بهتری برخوردار می‌شوند. البته امکان ثبت تصاویر با وضوح تصویر ۵۰ مگاپیکسل یا حتی ۲۰۰ مگاپیکسل نیز وجود دارد.

در کنار این دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی، سه دوربین دیگر نیز قرار گرفته‌اند که شامل دوربین ۱۲ مگاپیکسلی اولتراواید، دوربین ۱۰ مگاپیکسلی تله‌فوتو و دوربین ۱۰ مگاپیکسلی تله‌فوتو پریسکوپ می‌شوند. دوربین تله‌فوتو می‌تواند به لطف امکاناتی که دارد حالت زوم اپتیکال سه‌برابر را به کاربر ارائه دهد؛ اما دوربین تله‌فوتو پریسکوپ از حالت بزرگ‌نمایی یا زوم اپتیکال ۱۰ برابر برخوردار است و این یعنی اگر روی سوژه‌ای میزان زوم را ده برابر افزایش دهید باز هم از کیفیت تصویر نهایی کاسته نخواهد شد.

باید گفت که اگر رقابت بر سر میزان زوم و کیفیت تصاویر در حالت بزرگ‌نمایی باشد برنده این رقابت، گلکسی S23 Ultra خواهد بود؛ زیرا می‌تواند با استفاده از فناوری Space Zoom بزرگ‌نمایی تا سطح ۱۰۰ برابر را ارائه دهد. این موضوع در حالی است که میزان بزرگ‌نمایی دیجیتالی آیفون 14 پرومکس نهایت تا ۱۵ برابر می‌رسد. در پنل جلوی گلکسی S23 Ultra، دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی قرار گرفته که نسبت به نسل گذشته از سرعت بالاتری در حالت فوکوس خودکار برخوردار است و می‌تواند تصاویر به مراتب بهتری را نیز در محیطی با نور کم ثبت کند.

حالت پرتره

برای عکاسی ابتدا به سراغ ثبت تصاویر پرتره می‌رویم. گلکسی S23 Ultra می‌تواند تصاویری با جزئیات به مراتب بهتری در حالت پرتره ثبت کند. البته باید گفت آیفون 14 پرو مکس در جداسازی سوژه از محیط و اعمال حالت بوکه عملکرد بهتری دارد و گلکسی S23 Ultra کمی در تار کردن پس زمینه زیاده‌روی می‌کند.

عکاسی در شب

عکاسی در شب آیفون 14 پرو مکس و گلکسی S23 Ultra

در ادامه به عکاسی در شب می‌رویم. در حالی که آیفون 14 پرو مکس می‌تواند تصویری با روشنایی بیشتری را به ثبت برساند؛ اما تصاویر ثبت شده با گلکسی S23 Ultra از جزئیات بیشتری برخوردارند. این موضوع زمانی به چشم می‌خورد که بخواهید از سوژه‌ای عکاسی کنید که منبع نور باشد؛ برای مثال زمانی که از تابلوی نئونی یا شعله‌های آتش عکس بگیرید گلکسی S23 Ultra می‌تواند جزئیات فراوانی را به ثبت رسانده و تصویری نزدیک به واقعیت را ارائه دهد؛ اما تصاویر ثبت شده با آیفون 14 پرو مکس به سمت تار شدن می‌روند و جزئیات سوژه‌ها کمی محو می‌شوند.

حالت اولتراواید

حالت اولتراواید آیفون 14 پرو مکس و گلکسی S23 Ultra

انتخاب برنده در عکاسی اولتراواید کمی چالش‌برانگیز می‌شود؛ زیرا گلکسی S23 Ultra می‌تواند به خوبی رنگ‌های محیط را نزدیک به واقعیت ثبت کند؛ اما آیفون 14 پرو مکس در به تصویر کشیدن جزئیاتشان و انعکاس نور عملکرد بهتری ارائه می‌دهد. از نظر رنگ‌بندی باید گفت پرچم‌دار سامسونگ قادر به نمایش هرچه بهتر رنگ‌هاست؛ به این صورت که طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها را در تصاویر ثبت شده به نمایش می‌گذارد؛ اما تصاویر ثبت شده با آیفون ۱۴ پرو مکس کمی اغراق‌آمیز هستند.

برنده کیست؟ دوربین آیفون 14 پرو مکس بهتر است یا گلکسی S23 Ultra؟

باید گفت رقابت بسیار نزدیکی میان دو پرچم‌دار تمام عیار سامسونگ و اپل وجود دارد؛ به حالتی که انتخاب برنده را بسیار سخت و دشوار می‌سازد.

در انتها از شما می‌پرسیم که نظرتان چیست؟ آیا تصاویر ثبت شده با دوربین گلکسی اس 23 اولترا سامسونگ را بیشتر می‌پسندید یا فکر می‌کنید آیفون 14 پرو مکس اپل توانسته عملکرد بهتری را نسبت به پرچم‌دار شرکت کره‌ای ارائه دهد؟ نظرات خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک قرار دهید؛ همچنین میتوانید برای خرید بهترین مدل های گوشی آیفون و سامسونگ از فروشگاه موبایل کالاتیک مراجه کنید.

.

پایان رپورتاژ‌ آگهی

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    اینطوری که شما نوشتی و آیفون رو نابود کردی بنظرم سامسونگ بهتره… به نویسنده مطلب خیلی بستگی داره بیطرف قضاوت کنه

    پاسخ

    سامسونگ بهتره بنظرم

    پاسخ