;
coinex

مدیرعامل دیوار تبرئه شد ؛ مسئول انتشار محتوای مجرمانه کاربر است

مدیرعامل دیوار تبرئه شد. با درنظر گرفتن شواهد و بررسی مدارک در نهایت مشخص شد که مدیرعامل دیوار در انتشار محتوای مجرمانه در این پلتفرم نقشی نداشته است.

مدیرعامل دیوار تبرئه شد. اشکان آرمندهی که اواخر دی‌ماه امسال به اتهام فراهم کردن موجبات فساد و فحشا از طریق ایجاد تبلیغات به دادگاه احضار شده بود، بعد از بررسی دادگاه تجدیدنظر توسط رئیس دادگاه تبرئه شد. براین اساس دادگاه حاضر، مسئولیت نشر محتوای مجرمانه در محیط‌های تبلیغاتی را به کاربران داد. با جزئیات خبر همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید: یک پژوهشگر فضای مجازی:‌ گروگانگیر پلتفرمی است که فاقد قابلیت دیلیت اکانت است!

مدیرعامل دیوار تبرئه شد

اواخر دی ماه امسال بود که اشکان میرآرمندهی، مدیرعامل پلتفرم دیوار اعلام کرد برای گذراندن حکم ۹۱ روزه‌اش به اتهام «فراهم کردن موجبات فساد و فحشا از طریق ایجاد تبلیغات» که در دادگاه تجدیدنظر تایید شده بود فراخوانده شده است.

آرمندهی در آن زمان در حالی برای اجرای حکم فراخوانده شد که با درخواست اعاده دادرسی‌اش موافقت شده بود و او منتظر برگزاری دادگاه در تاریخ ۴ بهمن ماه امسال بود. ظاهرا این تناقض حاصل یک ناهماهنگی سازمانی در دستگاه قضا بود و اکنون با برگزاری جلسه دادگاه آرمندهی، او تعیین تکلیف و تبرئه شده است.

دادگاه تجدید نظر مدیرعامل دیوار به دو سند قانونی برای مسئول نبودن مدیرعامل پلتفرم استناد کرده است. یکی مصوبه شورای عالی فضای مجازی در آذر ماه سال گذشته و دیگری آیین نامه حمایت حقوقی از فعالیت پیام‌رسان‌های اجتماعی داخلی است که رئیس قوه قضائیه ۲۰ بهمن ماه ۹۶ ابلاغ کرده است و در هر دوی آنها «مسئولیت کیفری انتشار و عرضه محتوای مجرمانه در پیام‌رسان‌های اجتماعی داخلی بر عهده کاربر منتشرکننده آن» عنوان شده است.

مدیرعامل دیوار تبرئه شد ؛ مسئول انتشار محتوای مجرمانه کاربر است

ظاهرا قاضی پرونده، این حکم را در مورد پلتفرم‌های غیراجتماعی دیگر نیز صادق دانسته است.

مصوبه شورای عالی فضای مجازی که در این رأی به آن اشاره شده به صورت عمومی منتشر نشده است اما پیش از این شورای عالی فضای مجازی در مصوبه ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی ابلاغی مرداد ۹۶ نیز ذکر کرده بود:

مسئولیت اقدامات کاربران در شبکه‌های اجتماعی بر عهده خود کاربران بوده و ارائه‌دهنده خدمت پیام‌رسان‌های اجتماعی، موظف به همکاری با مقامات مجاز در چارچوب قوانین و مقررات کشور است.

در رأی دادگاه آمده است مدیر سامانه‌های ارائه‌کننده خدمات میزبانی صرفا با تحقق شرایطی مسئول است و با توجه به دفاعیات آرمندهی و وکیلش این شرایط محقق نشده است.

از سویی به نظر می‌رسد دادگاه یکی از شروط اصلی انجام عمل مجرمانه یعنی نیت و آگاهی مجرم را مد نظر قرار داده است.

اکنون و با تبرئه اشکان آرمندهی در این پرونده به نظر می‌آید یکی از معضل‌های دیرینه پلتفرم‌های کاربرمحور حل شده و مسئولیت عمل مجرمانه در پلتفرم، صراحتا توسط دادگاه بر عهده ناشر آن گذاشته شده است.

به نظر می‌رسد در صورت بروز چنین مشکلاتی در آینده، قضات می‌توانند از این رویه پیگیری کنند. این نخستین بار نبود که مدیر یک پلتفرم برای چنین جرایمی که در یک پلتفرم اتفاق افتاده درگیر پرونده این‌چنینی می‌شد و پیش از این آپارات نیز چنین پرونده‌هایی داشت. حال شاید خیال پلتفرم‌ها در این خصوص نسبت به گذشته کمی راحت‌تر شده و حاشیه امنی برای‌شان ایجاد شده است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص تیتر خبری مدیرعامل دیوار تبرئه شد چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر