;
coinex

گوشی‌های چینی به طور پیشفرض با جاسوس‌افزار عرضه می‌شوند!

اخیراً گمانه‌زنی‌های بسیاری در مورد آلوده بودن گوشی‌های چینی به جاسوس‌افزار و بدافزاهای متعدد شنیده شده است که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

طبق تحقیقات جدید دانشگاه ادینبورگ و کالج ترینیتی دوبلین، ظاهراً گوشی‌های چینی آلوده‌ به جاسوس‌افزار و بدافزارهای خطرناکی هستند که می‌توانند از شما اخاذی کرده و یا اطلاعات شخصی‌تان را به‌سرقت ببرند. اگر این موضوع صحت داشته باشد، برندهایی مانند شیائومی، وان‌پلاس، هواوی و بسیاری از برندهای تولیدکننده گوشی موبایل چین به‌عنوان متهم ردیف اول زیرسؤال خواهند رفت.

در قسمتی از این تحقیقات نشان داده شده است که برندهای OnePlus، Xiaomi، Oppo و Realme به‌عنوان تولیدکنندگان چینی گوشی هوشمند، حجم بسیار زیادی از اطلاعات و داده‌های شخصی کاربرانشان را استخراج کرده و آنها را انتقال داده‌اند.

بیشتر بخوانید: تحلیل بازار گوشی‌های اندرویدی ؛ سقوط تدریجی سامسونگ و هواوی و خیزش ناگهانی اوپو و ویوو

گوشی‌های چینی آلوده‌به جاسوس‌افزار هستند

تحقیقات جدید دانشگاه ادینبورگ و کالج ترینیتی دوبلین، مشکل نگران کننده‌ای را در مورد برخی از گوشی‌های هوشمند اندرویدی چینی شناخته شده، نشان می‌دهد. در چین، که بزرگ‌ترین بازار گوشی‌های هوشمند در جهان است، بیش از 70 درصد دستگاه‌ها با سیستم‌عامل اندروید کار می‌کنند.

این مطالعه نشان داد که برخی از برندها مانند OnePlus، Xiaomi، Oppo و Realme حجم زیادی از داده‌های شخصی را بدون رضایت کاربر جمع آوری و انتقال می‌دهند. به همین دلیل گفته می‌شود که موبایل‌های برندهای چینی به طور پیشفرض با جاسوس افزار عرضه می‌شوند.

محصولات برندهای مورد بحث با تعداد قابل توجهی از برنامه‌های سیستمی و مربوط به برند که به صورت پیش نصب شده‌اند، همراه هستند. این نرم افزارها به طور پیش‌فرض دارای دسترسی‌های فعال مشکوک هستند.

گوشی‌های چینی به طور پیشفرض با جاسوس‌افزار عرضه می‌شوند!

این برنامه‌ها به طور فعال اطلاعات حساس مربوط به دستگاه، مکان، پروفایل کاربر و حتی روابط اجتماعی را جمع‌آوری و ارسال می‌کنند. حتی برای کاربران آگاه به حریم خصوصی که از تجزیه و تحلیل انصراف می‌دهند و از فضای ذخیره‌سازی ابری یا خدمات شخص ثالث استفاده نمی‌کنند، محصولات این برندها همچنان اطلاعات منحصربه‌فردی درباره دستگاه و کاربر ارسال می‌کنند، مانند شناسه‌های دستگاه، مختصات GPS، الگوهای استفاده از برنامه و تاریخچه پیامک و شماره تماس.

متأسفانه کاربران در مورد این انتقال داده مطلع نمی شوند و هیچ راهی برای انصراف وجود ندارد. داده‌های جمع آوری شده را می‌توان به راحتی به شخص مالک دستگاه ارتباط داد و برای اهداف ردیابی استفاده کرد.

البته این تحقیق بر روی دستگاه‌هایی که در چین فروخته می‌شوند و دارای رابط کاربری اختصاصی روی اندروید هستند، انجام شد، بنابراین مصرف‌کنندگان بین‌المللی ممکن است تحت تأثیر قرار نگیرند.

با این حال، برای کسانی که دستگاه‌های خود را در چین خریداری کرده‌اند، مانند مسافران تجاری یا دانشجویان، مهم است که بدانند که این مطالعه نشان می‌دهد که شیوه‌های جمع‌آوری داده‌ها حتی پس از خروج از کشور بدون تغییر باقی می‌ماند.

شایان ذکر است که نسخه‌های چینی برنامه‌های شخص ثالث از پیش نصب‌شده بیشتری دارند و در مقایسه با نسخه‌های بین‌المللی که برای مصرف‌کنندگان در اروپا و سایر مناطق در نظر گرفته شده‌اند، هشت تا ده برابر مجوز بیشتری هم دارند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره آلوده بوده گوشی‌های چینی به جاسوس‌افزار چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها در میان گذاشته و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر