;
coinex

فرایند تولید خودرو دوگانه سوز به کجا انجامید؟

با وجود گذشت یک سال و دو ماه از انعقاد قرارداد تولید خودرو دوگانه سوز اما ایرانخودرو به تعهد خود در زمینه تولید 45 هزار خودروی دوگانه سوز عمل نکرده است.

براساس آخرین آمارهای شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، میانگین مصرف بنزین در کشور به بیش از 103.5 میلیون لیتر در روز رسیده که این میزان تقریبا معادل تولید بنزین کشور است. بنابراین کشور احتمالاً در آستانه ایام تعطیلات نوروزی در آستانه قرارگیری در تراز منفی بنزین خواهد بود. از طرفی به‌نظر با گذشت بیش از یک سال و دو ماه از تعهد ایران خودرو مبنی بر تولید خودرو دوگانه سوز به میزان 45 هزار دستگاه عمل نکرده است. این امر درحالی است که این قرارداد باید طی 8 ماه به انجام می‌رسید.

در همین زمینه اواخر سال 98، درخواست وزارت نفت مبنی بر حمایت از تولید و تبدیل کارخانه‌ای و کارگاهی یک‌میلیون و 464 هزار خودروی تاکسی، ون (تاکسی)، وانت و مسافربر شخصی بنزینی به CNG سوز به تصویب اعضای شورای اقتصاد هیات دولت رسید. طی این طرح تبدیل به صورت «رایگان» برای خودروهای دارای اولویت به انجام می‌رسید. با اینکه تبدیل کارگاهی این مصوبه در ابتدا با سرعت مطلوبی جلو می‌رفت، اما تاکنون شاهد پیشرفت مناسبی در تولید کارخانه‌ای خودروهای سی‌ان‌جی‌سوز نبوده‌ایم.

بیشتر بخوانید: استفاده از تارا و شاهین در ناوگان تاکسیرانی ؛ مذاکرات برای ساینا ادامه دارد

ماجرای وعده تولید خودرو دوگانه سوز از سوی ایران خودرو

در همین راستا، آذرماه سال 1400 برای اولین بار قرارداد تولید 45 هزار خودروی دوگانه‌سوز بین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و گروه صنعتی ایران‌خودرو منعقد شد که از این میزان 40 هزار خودروی تولیدی تاکسی و 5 هزار خودرو هم وانت بودند.

طی این قرارداد وزارت نفت به شرکت خودروساز باید معادل پرداختی 505 دلار به ازای تولید هر وانت دوگانه‌سوز و 425 دلار به ازای تولید هر تاکسی دوگانه‌سوز می‌پرداخت که شرایط تولید هم مطابق با نسل‌های 4 و 5 بوده است. به‌هر‌حال تاکنون با وجود گذشت بیش از یک سال و دو ماه از انعقاد این قرارداد، هنوز تولید کارخانه‌ای خودروهای CNGسوز توسط ایران‌خودرو انجام نگرفته، این درحالی بوده که این قرارداد باید در 8 ماه به پایان می‌رسید.

فرایند تولید خودرو دوگانه سوز به کجا انجامید؟

بنابراین در دسترس‌ترین و زودبازده‌ترین روش جهت جلوگیری از تراز منفی بنزین هم به بن‌بست رسیده و هنوز مشخص نیست علت عدم پیشرفت پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت از جمله توسعه CNG در دولت سیزدهم چه چیزی است. براساس محاسبات، در صورتی که طبق برنامه شورای عالی انرژی CNG در سبد سوخت جلو می‌رفت و جایگزین بنزین می‌شد، دولت قادر بود سالانه 2 میلیارد دلار با صادرات بنزین درآمدهایی ایجاد کند؛ ولی تاکنون در سایه غفلت به توسعه این سوخت پاک، این اتفاق انجام نگرفته است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص عدم تولید خودرو دوگانه سوز به صورت کارخانه‌ای توسط ایران خودرو چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر