;
coinex

واردات خودروهای نیسان به ایران تایید شد [+راه‌اندازی خط تولید یک مدل نیسان در ایران]

واردات خودروهای نیسان به ایران قطعی شد. این برند ژاپنی از پرطرفدارترین خودروسازان آسیایی در بین خودرو دوستان ایرانی بوده و واردات محصولات آن طبیعتا خبر خوبی برای مشتاقان واردات خودرو است.

یک شرکت ایرانی که سابقه فعالیت در عرصه خودرو ندارد، از وزارت صمت درخواست واردات خودروهای برند نیسان را کرده است. ازاین‌رو احتمال واردات خودروهای نیسان به ایران طی برنامه واردات خودرو وجود دارد. آنطور که اعلام شده، ظاهراً این خودروها از مبدأ کشور عمان وارد ایران خواهند شد.

بیشتر بخوانید: بررسی میتسوبیشی ASX 2023 [+مشخصات فنی، امکانات رفاهی و قیمت]

احتمال واردات خودروهای نیسان به ایران وجود دارد

در چند ماه گذشته بارها اعلام شد که برخی افراد و شرکت‌های خصوصی به دنبال واردات خودروهای سواری نیسان رفته‌اند. در این بین نام چند شرکت واردکننده و مونتاژکننده هم دیده می‌شد و بسیاری از این شرکت‌ها به دنبال واردات مدل‌های اقتصادی نیسان بوده‌اند.

یک شرکت خصوصی جدید درخواست واردات خودروهای نیسان را به وزارت صمت ارائه داده و می‌خواهد تا شش نسخه و تیپ از خودروهای این خودروساز ژاپنی را به صورت وارداتی (CBU) در بازار ایران عرضه کند. این شرکت مبدا واردات خودرو را از کشور عمان اعلام کرده است.

احتمال واردات خودروهای نیسان به ایران وجود دارد

نماینده رسمی نیسان در کشور عمان شرکت سهیل بهوان از گروه بهوان اینترنشنال است و در دوره قبلی واردات خودروهای نیسان توسط شرکت جهان نوین آریا نیز، این شرکت عمانی مشارکتی را با طرف ایرانی داشته است.

در حال حاضر کمپانی نیسان ۱۲ مدل خودروی سواری و ۴ مدل خودروی کار و تجاری (پیکاپ، ون و مینی بوس) را در بازار عمان عرضه می کند و بسیاری از خودروهای سواری این خودروساز ژاپنی، قیمتی فراتر از ۲۰ هزار یورو را دارند.

حالا با توجه به شواهد، معین‌ خودرو‌ اروند یکی از شرکت‌های جدیدی است که موفق به کسب مجوزهای اولیه برای واردات شده است. این شرکت برنامه دارد بعد از طی مراحل لازم، تعدادی از خودروهای نیسان از جمله آلتیما، ایکس تریل و سانی را روانه بازار ایران کند. گفته می‌شود که این خودروها به‌شکل CBU به ایران راه پیدا خواهند کرد؛ به‌عبارتی دیگر، به‌صورت کاملاً آماده طی فرایند واردات به ایران خواهند رسید.

احتمال راه‌اندازی خط تولید نیسان ایکس تریل در ایران [بروزرسانی 7 خرداد 1402]

علاوه بر ثبت سفارش و واردات خودروهای نیسان به ایران جدیدترین گزارش‌ها از احتمال تولید برخی از مدل‌های نیسان در ایران حکایت دارند. شنیده‌ها در این مورد به نیسان ایکس تریل اشاره می‌کنند.

بر اساس برخی شنیده‌ها به نظر می‌رسد که یکی از شرکت‌هایی که در دور جدید به جمع واردکنندگان اضافه شده است٬ در نظر دارد در کنار واردات محصولات اروپایی ٬ یک محصول ژاپنی را هم در ایران به خط تولید بیاورد. هنوز جزئیات بیشتر در دسترس نیست. یعنی مشخص نیست که آیا قرار است کارخانه جدید احداث و تولید شود یا اینکه فرایند تولید به یکی از سایت‌های شهرستانی و زیان‌ده دو خودروساز بزرگ واگذار شود.

با این حال به نظر می رسد که محصول مد نظر این شرکت نوپا نیسان ایکس تریل (X Trail) باشد. چرا از یک سو ژاپنی‌ها هیچ علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری در ایران ندارند و از سوی دیگر نیسان در چین یک شریک بسیار قوی به نام ژنگ ژو نیسان (Zhengzhou Nissan Automobile Co., Ltd) دارد. جوینت ونچر دانگ فنگ – نیسان تا کنون نسل سوم این پلتفرم را به نام X Trail Honor و نسل چهارم را با همان نام قدیمی و اصلی X Trail تولید و عرضه کرده است.

بنابراین با توجه به رابطه تجاری ایران و چین محتمل‌ترین گزینه برای تولید یک محصول ژاپنی در ایران ٬ نیسان ایکس تریل جوبنت ونچر این شرکت با دانگ فنگ است که با نام ژنگ ژو نیسان است.

با توجه به اینکه پلتفرم این خودرو با محصولاتی مانند اوتلندر میتسوبیشی و کولئوس رنو یکسان است می‌توان آن را یک اتفاق چینی اما خوب دانست. ضمن ایکه ایکس تریل توانست در دور قبلی واردات نه تنها خاطرات خوبی از خود به یادگار بگذارد بلکه به رغم تازه وارد بودن موفق شد در زمانی کوتاه سهم بازار بسیار مناسبی به دست بیاورد.

البته هر چند هنوز خبری قطعی و موثق در این خصوص وجود ندارد. با این حال به نظر می‌رسد در صورت قطعی‌شدن این محصول و تولید آن یک پرونده دیگر به پرونده‌های وزارت صمت اضافه خواهد شد. چرا که پیشتر این محصول ژاپنی توسط جهان نوین آریا وارد می‌شد. در همین حال با توجه به سابقه تولید ریچ در پارس خودرو مشخص نیست که آیا این شرکت به تولید یک محصول چینی در ایران واکنشی نشان خواهد داد یا خیر.

ثبت سفارش 5 هزار خودرو نیسان انجام شده است [+بروزرسانی 23 خرداد 1402]

«مهدی ضیغمی»، سرپرست سازمان توسعه تجارت طی گفت‌وگویی با خبرنگاران، ضمن اشاره به انجام مراحل نهایی فرایند ثبت سفارش خودرو 17 شرکت تا به امروز بیان داشت: «طبق براورد‌های صورت گرفته، به زودی خودرو زوتی نیز وارد گمرکات کشور شده و ترخیص خواهد شد و همچنین تعدادی هیوندای النترا نیز در مراحل پایانی ترخیص قرار دارند.»

وی در ادامه اظهار کرد: «بخش مهمی از این خودرو‌ها از خانواده چانگان است. با توجه به دشواری ایجاد برخی هماهنگی‌ها میان دستگاه‌های مختلف و نهایی شدن ابلاغیه‌های گمرکی، قدری فرایند ترخیص طولانی شد، اما با رسیدن به یک هماهنگی مناسب، پیش بینی می‌کنیم که از این پس سرعت واردات خودرو به کشور افزایش پیدا کند.»

واردات خودروهای نیسان به ایران تایید شد [+راه‌اندازی خط تولید یک مدل نیسان در ایران]
مهدی ضیغمی: ثبت سفارش 5 هزار دستگاه نیسان انجام شده است
ضیغمی همچنین در خصوص پلاک‌گذاری خودرو‌های وارداتی هم توضیح داد: «پس از طی مراحل نهایی قیمت‌گذاری این خودرو‌ها از سوی سازمان حمایت و شورای رقابت، خودرو‌های وارداتی ترخیص شده و در زمان تحویل مشکلی برای پلاک گذاری نخواهند داشت.»

طبق اعلام سرپرست سازمان توسعه تجارت، برای واردات این خودروها قرار بر دریافت ارز نیمایی نبوده و تأمین نیاز ارزی این شرکت‌ها از طریق ارز حاصل از صادرات خواهد بود که این فرایند به‌نظر در جهت منافع صادرکننده و واردکننده خواهد بود. در همین زمینه تعدادی از این شرکت‌ها فرایند تامین ارز خود را نیز انجام داده و به‌زودی فرآیند ترخیص 4 هزار خودرو وارداتی از گمرک آغاز خواهد شد.

همچنین دیگر شرکت‌ها نیز به‌دنبال نهایی کردن آن بوده و وزارت صمت نیز به نوبه خود تلاش‌هایی برای انجام هماهنگی‌های لازم جهت تسریع این فرایند انجام خواهد داد.

ضیغمی همچنین درباره خودرو‌های دیگری که روانه بازار ایران خواهند شد عنوان کرد: «با توجه به اینکه فرایند مذاکره و پیگیری شرکت‌ها ادامه دارد، قطعا فهرست خودرو‌های وارداتی نیز تغییر خواهد کرد، اما تاکنون دو شرکت توانسته‌اند برای واردات تویوتا مدارک خود را ارائه کنند. از سوی دیگر 5000 دستگاه نیسان نیز ثبت سفارش شده است. مدل‌هایی از ماشین‌های کره‌ای مانند هیوندای نیز به بازار وارد خواهد شد و همچنین پیگیری شرکت‌ها برای واردات خودرو‌های اروپایی نیز ادامه دارد.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص احتمال واردات خودروهای نیسان چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (19 نظر)

    سلام صبح بخیر
    ماندن چنین افرادی نشان از گذشت و انسانیت و نوعدوستی و وفاداربودن به ارمانهای شهدای میهن اسلامی مان است تصور کنید اگر دانشمندانمان رفته بودن و تولید بنزین، موشک، تجهیزات پزشکی اعم جراحی از راه دور و…. انجام نمی شد امروز وضعی فلاکت بارتر از افغانستان، لیبی و…. داشتیم اگر تشکر نمی کنید لااقل نمک نزنید به….
    باتشکر

    پاسخ

    میلد دروغ نگو

    پاسخ

    اگر آقای میر سلیم و مافیای خودرو در ایران اجازه بدهند در راستای متعادل نمودن بازار خودرو اقدامی پسندیده است

    پاسخ

    الان ما باید چه کار کنیم چقدر میخوایید با نام نظام بازی کنید مردم زده شودن شما گفتید طی ۶ ماه ۱۰۰هزار خودرو وارد میکنید از برج ۱۲ ۵۰۰پول گرفتید الان برج آخر برج ۲ هیچ خبری نیست میگید برج ۴ پیام هم دادیم به چند نفر پیام دادید واضع حرف بزنید

    پاسخ

    سلام
    افرادی که خودرو وارداتی ثبت نام کردن در وضعیت مبهمی قرار گرفته اند نه خودرویی تحویل داده شده است و نه خودرو جدیدی عرضه شده است با این حال که مقرر شده بود در 6 ماهه اول 100 هزار خودرو عرضه شود تا بحال حتی 1000 عدد چانگان هم تحویل داده نشده ا

    پاسخ

    آره بعد سه ماه کلا35 تا چانگان به قول خودتون وارد شد که اون هم تحویل داده نشد کدوم واردات ؟؟؟ مردم رو تا کی با این خبرهای دروغ میخواین سر کار بگذارید؟؟؟؟؟؟

    پاسخ

    تمام این صحبت ها همش سره کاری هست

    پاسخ

    آخرسر چانگان وارد میشه.

    پاسخ

    در ایران کسی که بخواد مملکت خود را آباد کند باید خانه ی خود را ویران کند و بر عکس

    پاسخ

    جرا وعده بخودی به مردم میدهید قبل از عید پول را بلوکه کردید و حالا میگوید لنگ اش کن ما جه تقصیری داریم که شما بی برنامه آید
    صحبت از واردات قبل از عید بود. حالا اردیبهشت خبری نیست معنی اش سو استفاده نیست،؟!

    پاسخ

    ذینقدر دروغ ننویسین دهن مردم سرویس کردین با این مطالب درپغ

    پاسخ

    همش دورغ هیچ خودرو خارجی وارد نمیشه این سیاه بازی دولت

    پاسخ

    تویوتا وارد کنید

    پاسخ

    کدوم واردات خودرو ؟؟همش دروغه .دو ماهه از ملت پول گرفتین دریغ از یک خودرو که تحویل شده باشه. هیچ خبری هم از واردات نیست .

    پاسخ

    واردات خودرو دست دوم فقط یک بار ارزی هم برای ورود و هم برای تامین قطعاتی که شاید بخاطر تحریم اصلا امکان پذیر نباشه رو دوش کشور و مردم می‌گذاره…..آخه اینم نمیفهمن

    پاسخ

    آقای دلال ببین تو بازار پر از خودرو مثل سانتافه و …..هست که چن ساله داره کار می‌کنه ومشکلی برای قطعاتش نیست . بعد از اون هر کسی خودرو دست دوم مسخره فکر همه چیز رو می‌کنه فکر نکنم ربطی به امثال تو داشته باشه

    پاسخ

    بنده با 54 اختراع 12 مدال المپیاد علمی جهانی 23 مقاله پژوهشی ، هرچی پس انداز داشتم توی بانک بود این چندسال و امثال بنده که سرشون توی علم و پژوهشه و وقت برای دلالی و سوداگری و کسب سود ندارند، چه کنیم؟؟ چرا من باید اونقدر متضرر بشم که یه خودروی غیراستاندارد ایرانی هم نتونم بخرم؟؟؟ کجای دنیا با چه استنادی این مساله جوابگوست؟ کدام مسئول پاسخگوست ؟؟ توی گوگل سرچ کنید اسممو ببینید چقدر اخبار موقیت هام و دستاوردهای علمیم و اختراعات و افتخاراتم هست، چه فرقی بین محمد حسن مصطفوی مدال آور و ححسن یزدانی مدال ورزشی آور است؟ که ورزشی ها را بدلیل تریبون تبلیغاتی خودرو رایگان و هدیه می دهند و…. چرا منی که دانشمند این کشورم و موندم اینجا مشکلات اینجارو حل کنم باید وضع امروزم این باشه؟؟؟

    پاسخ

    شما این همه درس خوندی متوجه نشدی که اینجا برای ایرانیایی که برای کشورشون میخوان زحمت بکشن، جاشون جز در فقر و بدبختی و مشکلات مادی و معنوی و شکنجه شدن چیزی نیست9؟
    شما فقط درس خوندی، یک بعدی، بقیه ابعاد فکریت رشد نکرده

    پاسخ

    شما اگر همچین چیزایی داری ، مشکل از خودته که موندی….
    آمریکا ، کانادا ، استرالیا ، آلمان ، نروژ به راحتی میتونید مهاجرت کنید سالی ۱۰ برابر این دلال ها درآمد داری….
    استرالیا برای دکترا ، فوق دکترا خیلی خوبه…. مخصوصا فوق دکترا درآمد خیلی زیادی داره!!

    پاسخ