;
coinex

نامگذاری یک مولکول ضد قارچ به نام کیانو ریوز!

دانشمندان یک مولکول ضد قارچ کشف کرده و نام آن را کیانو ریوز گذاشتند. ریوز نام بازیگر محبوب هالیوود است که فیلم‌های بسیاری مانند مجموعه جان ویک را در کارنامه دارد.

یک مولکول ضد قارچ توسط دانشمندان کشف شده است که نام آن را از روی بازیگر توانمند هالیوود “کیانو ریوز” الگوبرداری کرده‌اند. این مولکول از سرده خاص یک باکتری بوجود می‌آید که تأثیر فوق‌العاده‌ای در کشتن قارچ‌ها دارد. همین کشندگی بالای این باکتری باعث شده تا کاشفان آن، نام کیانو ریوز را برای او درنظر بگیرند زیرا این بازیگر در مجموعه فیلم “جان ویک” نقش یک کشنده واقعی را داشته است.

بیشتر بخوانید: پیوند پوستی سه بعدی ؛ روشی انقلابی و موثر برای ترمیم سریع پوست سوخته!

مولکول ضد قارچ با نام کیانو ریوز

دانشمندان موفق به کشف ماده جدیدی شده‌اند که از یک سرده خاص از باکتری‌ها به‌وجود می‌آید و قابلیت‌های چشمگیری در ازبین‌بردن قارچ‌ها دارد. سطح بالای کشندگی در این ماده باعث شده است که پژوهشگران با الهام از شخصیت مرگبار «کیانو ریوز» در سری فیلم‌های «جان ویک»، نام آن را انتخاب کنند.

محققان مؤسسه Leibniz-HKI مولکول جدیدی به نام «کیانومایسین» را در سرده‌ای از باکتری‌ها به نام «سودوموناس» کشف کرده‌اند که می‌تواند در برابر بیماری‌های قارچی گیاهان و انسان‌ها مؤثر باشد. این مولکول به‌صورت گروهی از محصولات طبیعی در باکتری‌ها پیدا شده است که برای مثال به مقابله با کپک خاکستری می‌پردازد.

مولکول ضدقارچ با نام کیانو ریوز درهم‌آمیخته شد
مولکول ضد قارچ با نام کیانو ریوز

کیانومایسین به خود گیاهان یا انسان‌ها آسیبی وارد نمی‌کند، بنابراین می‌تواند آفت‌کش مناسبی برای جایگزینی با مواد شیمیایی مصنوعی باشد. این ماده همچنین در نبرد علیه قارچ‌های مقاوم کاربرد دارد. «سباستین گوتزه»، محقق ارشد این مطالعه می‌گوید: «بسیاری از قارچ‌های بیماری‌زا اکنون به مواد ضد قارچی مقاوم شده‌اند، عمدتاً چون از آن‌ها در مقیاس گسترده در زمین‌های کشاورزی استفاده شده است.»

ظاهراً سموم مختلفی عامل توانایی‌های مرگبار این ماده‌اند. محققان می‌گویند ژنوم باکتری خاصی که آن‌ها تاکنون یک نوع از آن را پیدا کرده‌اند، دارای ژن‌های بیوسنتزی متعلق به لیپوپپتیدهای غیرریبوزومی شبیه به صابون‌هاست. این لیپوپپتیدها در آزمایش‌ها چنان قابلیت کشندگی مؤثری داشته‌اند که محققان با الهام از کیانو ریوز، هنرپیشه مشهور هالیوود، نام کیانومایسین را روی آن‌ها گذاشته است.

پژوهشگران در مقاله‌ای که در مجله American Chemical Society منتشر شده، نشان داده‌اند که کیانومایسین‌ها در برابر کپک خاکستری عملکرد خوبی دارند و مانع از رشد قارچ‌ها روی برگ گیاهان می‌شوند. بیماری کپک خاکستری سالانه زیان‌های سنگینی را به میوه‌ها و سایر محصولات گیاهی وارد می‌کند.

علاوه‌براین، گوتزه می‌گوید آن‌ها آزمایش‌هایی را روی قارچ‌های بیماری‌زا در انسان‌ها هم انجام داده‌اند:

ما متوجه شدیم که [کیانومایسین] جلوی قارچ بیماری‌زای کاندیدا آلبیکانس و چند قارچ دیگر را می‌گیرد.

دانشمندان ادعا می‌کنند که این ماده طبیعی برای انسان چندان خطرناک نیست و در مقادیر بسیار کم می‌تواند در جلوگیری از رشد بیماری‌ها مؤثر باشد. درنتیجه، می‌توان امیدوار بود که کیانومایسین در آینده برای تولید داروهای ضد قارچی جدید به‌کار گرفته شود. با توجه به اینکه داروهای بسیار کمی در برابر قارچ‌ها وجود دارند، چنین دستاوردی بسیار مهم و امیدوارکننده به‌نظر می‌رسد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص نامگذاری یک مولکول ضد قارچ به نام کیانو ریوز چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر