;
coinex

وزیر ارتباطات بار دیگر ضرر و ورشکستگی اپراتورها را تکذیب کرد

وزیر ارتباطات برای دومین‌بار موضوع ضرر و ورشکستگی اپراتورها را تکذیب کرد. وی همچنین اختلال در کلادفلر را مورد بررسی قرار داده است.

موضوع ورشکستگی اپراتورها و ضررهای هنگفت آنها در ماجرای فیلترینگ اینترنت و اختلالات گاه و بی‌گاه آن بر کسی پوشیده نیست؛ اما وزیر ارتباطات نمی‌خواهد قبول کند که همین اختلالات اینترنت علت ورشکستگی و افت درآمد اپراتورها است. وی همچنین درمورد اختلالات سرویس کلادفلر توضیح داد، در حال بررسی هستیم و نتیجه را اطلاع خواهیم داد.

بیشتر بخوانید: پایان اختلال اینترنت و بازگشت به وضعیت عادی؟! درخواست ریاست جمهوری از وزیر ارتباطات

وزیر ارتباطات ورشکستگی اپراتورها را تکذیب کرد

هفته گذشته رئیس کمیته دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال مجلس در نامه‌ای به وزیر ارتباطات خواسته بود گزارشی درباره وضعیت پلتفرم‌های داخلی ارائه شود.

مجتبی توانگر در توییتر خود هم نوشته بود: «علی‌رغم گذشت بیش از ۴۰ روز و پیگیری‌های مکرر برای ارائه آمار ترافیک پیام‌رسان‌های داخلی و اینترنت از وزارت ارتباطات، متاسفانه هنوز آماری از این وزارتخانه واصل نشده است. این اهمال و تاخیر در ارائه آمار را چطور باید تفسیر و تحلیل کنیم؟»

وزیر ارتباطات در جمع خبرنگاران در مورد خواسته توانگر با بیان اینکه این اطلاعات اسرار تجاری پیام‌رسان‌هاست و نمی‌توانند آن را منتشر کنند گفت:

  آقای توانگر که در این باره سوال داشتند، به جلسه‌ای دعوت شدند تا این موضوع برایشان توضیح داده شود و اطلاعات در اختیارشان قرار بگیرد و ایشان هم اجابت کردند و این جلسه تشکیل خواهد شد.

وزیر ارتباطات بار دیگر ضرر و ورشکستگی اپراتورها را تکذیب کرد
وزیر ارتباطات ورشکستگی اپراتورها را تکذیب کرد

توانگر در نامه‌اش به طور مشخص نوشته بود که برای ارزیابی دقیق تاثیر سیاست‌های وزارت ارتباطات در چند ماه اخیر، اطلاعات به تفکیک برای ماه‌های مرداد، شهریور، مهر، آبان، آذر و دی ماه (تا پانزدهم) ۱۴۰۱ اعلام شود. او خواستار ارائه‌ی میزان ترافیک ماهیانه اپراتورهای تلفن‌ همراه به تفکیک هر اپراتور و نیز به تفکیک ترافیک بین‌الملل و داخلی، میزان درآمد محقق شده ماهیانه اپراتورهای تلفن همراه به تفکیک هر اپراتور و نیز به تفکیک بین‌الملل و داخلی از ترافیک اینترنت و همچنین سهم ترافیک ماهیانه هر یک از سکوهای: روبیکا، ایتا، بله، سروش، گپ، ای گپ و تلوبیون از میزان ترافیک هر یک از اپراتورها به تفکیک بر حسب ترابایت شده بود.

توانگر همچنین به وضعیت مالی اپراتورهای اینترنتی به خصوص اپراتورهای همراه اشاره کرده و گفته بود: «درآمد ماهیانه این اپراتورها از خدمات دیتا نسبت به مدت مشابه پیش از اعمال محدودیت‌ها حدود ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است.»

اما امروز وزیر ارتباطات در پاسخ گفت که موضوع کاهش درآمد اپراتورها صحت ندارد و به هیچ‌وجه بحث ورشکستگی یا زیان‌ده بودن اپراتورها مطرح نیست:

همچنین در نامه ایشان که اشاره شده درآمد اپراتورها کاهش پیدا کرده است، صحت ندارد و می‌توان به مصاحبه‌های مدیرعامل اپراتورها رجوع کرد که اعلام کردند حداکثر ۱۰ الی ۱۵ درصد کاهش درآمد داشتند و حتی رکورد ۹ ماهه آنها بیشتر از سال گذشته بوده است و چون ابتدای سال حذف بسته و افزایش تعرفه را داشتند، بنابراین به هیچ‌وجه بحث ورشکستگی یا زیان‌ده بودن اپراتورها مطرح نیست و حتی بعضی از آنها در بورس هستند و در کدال صورت‌های مالی خود را منتشر می‌کنند.

او تاکید کرد آمارهایی که در این باره ارائه می‌شوند صحت ندارند و با استناد به آمارهای شفاف آنها، هیچ اپراتوری حتی خرد هم در آستانه ورشکستگی قرار ندارد.

احتمالا اشاره وزیر ارتباطات در مورد رکورد ۹ ماهه، به گزارش کدال آسیاتک و همراه اول است که افزایش درآمد این شرکت‌ها را در ۹ ماه ابتدای امسال به نسبت سال گذشته نشان می‌داد. اما این آمار کلی است و ماه‌های پیش از فیلترینگ را در هم دربر می‌گیرد. در حالی که توانگر در نامه‌اش به کاهش درآمد اپراتورها نسبت به پیش از اعمال محدودیت اشاره کرده است.

آسیاتک در ماه‌های پس از شدت گرفتن فیلترینگ کاهش درآمد زیادی را تجربه کرده و آخرین گزارش کدال آسیاتک در دی ماه نشان می‌دهد که درآمدش نسبت به آذر ماه کمتر بود. همراه اول هم پس از فیلترینگ درآمد زیادی از دست داد به طوری که گزارش کدال مهر آن نشان می‌داد بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان از درآمدش در زمان اختلالات اینترنت کم شده و مجموع درآمدهای دی ماه همراه اول اگرچه نسبت به آذر افزایش داشت اما همچنان از ماه شهریور یعنی پیش از شروع محدودیت‌ها کمتر بود.

وزیر ارتباطات ورشکستگی اپراتورها را تکذیب کرد

اختلال کلادفلر در حال بررسی است

خبرنگاران همچنین درباره اختلال اینترنت و به ویژه ماجرای کاهش ترافیک در کلادفلر پرسیدند. رادارهای سرویس کلادفلر نشان داده‌اند در روز ۲۹ بهمن ترافیک ایران در ساعاتی بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته است.

زارع‌پور با بیان اینکه ممکن است اختلال مقطعی رخ دهد اما اختلال همیشگی نیست گفت:

ما در وزارت ارتباطات هستیم تا اختلالی به وجود نیاید.

وزیر ارتباطات گفت علت اختلال کلادفلر در دست بررسی است و تاکید کرد که این اختلال چند ساعت و در روز تعطیل رخ داده و اکنون برطرف شده است. اگرچه در ادامه گفت حتی اگر یک ثانیه ارتباطات مردم مختل شود، ما باید پاسخگو باشیم، گلایه‌اش را اینطور مطرح کرد: «عده‌ای به دنبال این هستند تا مشکلی پیش می‌آید تیتر بزنند و مردم را ناامید کنند اما از حل این مشکل به مردم چیزی نمی‌گویند.»

او همچنین تاکید کرد که جایگاه ایران در سرعت اینترنت بر اساس شاخص‌های بین‌المللی در ابتدای دولت سیزدهم رتبه ۸۰ بود و اکنون به ۵۶ رسیده است:

در یک سال گذشته ۲۵ پله در سرعت اینترنت موبایل رشد داشته‌ایم؛ البته حتماً نیازمند سرعت‌های بالاتر هستیم. سرعت اینترنت ثابت قابل قبول نیست و باید مشکلات آن حل شود. باید در شهرها فیبرکشی شود که این یک پروژه چند ساله است و توقع معجزه در یک سال کمی دور از ذهن است.

اشاره او در مورد شاخص‌های بین‌المللی مربوط به گزارش سایت اسپیدتست است که فقط اینترنت داخلی کشورها را می‌سنجد و با تجربه کاربران فاصله زیادی دارد. در آخرین گزارش این سایت، سرعت اینترنت موبایل و ثابت، کاهش اندکی داشته است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص اجتناب وزیر ارتباطات از اعلام ورشکستگی اپراتورها چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر