;
coinex

تسریع فرایند ذوب شدن یخچال روز رستاخیز و احتمال افزایش 45 سانتی‌متری سطح آب دریاها!

طبق تحقیق ربات Icefin، این روزها روند ذوب شدن یخچال روز رستاخیز سرعت بیشتری را به خود گرفته است و این ربات دلایلی نیز برای این امر پیدا کرده است.

به ادعای دانشمندان، یک یخچال طبیعی در کرانه سواحل غربی قطب جنوب با سرعت بیشتری از آن چه تصور می‌شد، درحال ذوب است. براساس این بررسی، یخچا‌ل طبیعی Thwaites مشهور به «یخچال روز رستاخیز» (Doomsday Glacier)، در وضعیت ترک خوردگی و از هم پاشیدن قرار گرفته؛ علت این امر در واقع جریان‌های گرم اقیانوسی بوده که یخچا‌ل را با سرعتی بیشتری نسبت به انتظار دانشمندان، تضعیف می‌کند.

طبق دو مقاله که از سوی مجله Nature انتشار یافته، ربات کوچک Icefin کشف کرد که یخچال از کف اقیانوس عقب‌نشینی و فرایند نازک شدن از پایه آن آغاز شده که منجر به ذوب یخچال Doomsday با سرعت بیشتری می‌شود. افزون‌براین، این ربات متوجه ورود جریان‌های گرم به داخل یخچال از طریق شکاف‌های یخ شده که این امر منجر به تسهیل ذوب بخش‌های داخلی آن نیز خواهد شد.

بیشتر بخوانید: مشاهده شفق‌های قطبی قرمز رنگ در اروپا و آمریکا ؛ علت این پدیده چیست؟ [+تصاویر]

تسریع روند ذوب شدن یخچال روز رستاخیز

داده‌های این گزارش از طریق ربات Icefin که به لوله کوچک 3 متری شباهت دارد، جمع‌آوری شده است. در سال 2020، محققان اقدام به ایجاد حفره‌ای به عمق تقریباً 609.6 متر در یخ کردند تا Icefin به یکی از مهم‌ترین نقاط یخچال Thwaites دست یابد؛ جایی که محل برخورد آن با دریای آموندسن به‌حساب می‌آید و یخ از این قسمت شناور خواهد شد.

ذوب شدن یخچال روز رستاخیز

«بریتنی اشمیت»، دانشیار نجوم و علوم زمین، در این رابطه بیان داشته که درک محل ذوب یخچال به‌اندازه تسریع در فرایند ذوب‌ آن اهمیت دارد. ربات کوچک Icefin منجر به دستیابی دانشمندان به نقاط غیرقابل ‌دسترس یخچا‌ل خواهد شد و امکان بررسی نحوه ذوب‌شدن یخ‌ها از طریق داده‌های آن فراهم خواهد شد.

طبق اعلام همکاری علمی بین‌المللی Thwaites Glacier (ITGC)، خط زمینی یخچا‌ل Thwaites از دهه 1990 تقریباً 15 کیلومتر عقب‌نشینی کرده؛ لذا، مقدار یخ خروجی از این منطقه 120 کیلومتری تقریباً دوبرابر شده است. اگر این یخچال با همین سرعت به روند ذوب خود تداوم بخشد، امکان افزایش بیش از 45 سانتی‌متر به سطح دریاها را فراهم و باعث هرج‌ومرج در سراسر جهان خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص تسریع روند ذوب شدن یخچال روز رستاخیز چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر