;
coinex

توافق 60 کشور جهان برای استفاده مسئولانه از هوش مصنوعی

به منظور استفاده مسئولانه از هوش مصنوعی در حوزه نظامی 60 کشور جهان موفق به تدوین و امضای توافق‌نامه‌ای شده‌اند و باید این امر را مورد توجه قرار دهند.

در چند ماه اخیر، نگرانی‌های زیادی در رابطه با پیشرفت‌های سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی اعلام شده است. هوش مصنوعی علاوه بر تاثیرگذاری که در برخی مشاغل دارد، توانایی گرفتن شغل انسان‌ها را نیز از آن‌ها دارد.

بنابراین با توجه به خلاقیت‌های این تکنولوژی، امکان پیشرفت سریع در برخی زمینه‌ها برای آن وجود دارد. در حال حاضر این نگرانی‌ها در زمینه سیاسی و جنگ‌های نظامی نیز بروز پیدا کرده است؛ تا جایی که منجر به امضای توافق‌نامه‌ای جهت استفاده مسئولانه از آن از طرف بیش از 60 کشور جهان شده است.

طی اولین اجلاس جهانی حوزه هوش مصنوعی در زمینه نظامی (REAIM) بیش از 60 کشور جهان به توافقاتی در راستای استفاده مسئولانه از هوش مصنوعی دست یافتند. این کشورها چنین امری در دستور کار سیاسی خود قرار خواهند داد تا نگرانی‌ها در مورد استفاده از این فناوری در جنگ را رفع کنند.

بیشتر بخوانید: تاثیر هوش مصنوعی در جنگ‌های آینده از بمب هسته‌ای بیشتر است

توافق‌نامه برای استفاده مسئولانه از هوش مصنوعی در حوزه نظامی

هفته پیش در لاهه شاهد برگزاری اجلاس جهانی در زمینه هوش مصنوعی در بخش نظامی به میزبانی مشترک هلند و کره جنوبی بودیم. طی این اجلاس نمایندگانی اعم از وزرا، اتاق‌های فکر، سازمان‌های صنعتی و… بیش از 60 کشور ازجمله چین حاضر شدند. در این میان از روسیه جهت شرکت در این اجلاس دعوت به عمل نیامد و اوکراین هم در این اجلاس مشارکت نکرد.

استفاده مسئولانه از هوش مصنوعی

طی این اجلاس بیش از 60 کشور جهان توافق‌نامه‌ای را جهت استفاده درست از هوش مصنوعی به امضا رساندند و متعهد شدند تا در استفاده نظامی از آن، تعهدات حقوق بین‌الملل را رعایت کنند. درواقع کشورها به زبان ساده‌تر متعهد به عدم تضعیف و به خطر انداختن امنیت و ثبات منطقه شدند.

«بانی جنکینز»، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحات، در ادامه خواهان استفاده مسئولانه از هوش مصنوعی در موقعیت‌های نظامی شد. وی در این مورد بیان داشت: «از همه کشورها دعوت می‌کنیم تا در اجرای این تعهدات این توافق‌نامه به ما بپیوندند».

تعدادی از امضا کنندگان این توافق بیان کردند که قابلیت‌های هوش مصنوعی در حوزه نظامی امکان ایجاد پیامدهای ناخواسته‌ای را داشته و باید از قبل جهت جلوگیری از بروز چنین پیامدهایی پیش‌بینی لازم به انجام برسد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص توافق کشورها برای استفاده مسئولانه از هوش مصنوعی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر