;
coinex

محققان به فکر ابداع روشی برای ترک اعتیاد با هوش مصنوعی هستند!

دانشمندان به دنبال راهی برای ترک اعتیاد با هوش مصنوعی هستند. آن‌ها از طریق این تکنولوژی قصد کشف موادی را دارند که مانع از اعتیاد به مواد مخدر می‌شود.

هر سال صدها هزار نفر بر اثر اووردوز با مواد مخدر ازجمله هروئین، فنتانیل، اکسی‌کدون و مورفین به کام مرگ می‌روند. کارکرد این مواد به‌گونه‌ای است که با اتصال به گیرنده کاپا اوپیوئید حس لذت یا رفع درد را در مصرف‌کنندگان القاء کرده و به شدت اعتیادآورند. حالا محققان در صدد استفاده از هوش مصنوعی جهت کشف داروهایی هستند که توانایی مسدودسازی این گیرنده‌ها جهت رفع اعتیاد ناشی از آن‌ها را داشته باشند.

البته کشف داروهایی که توانایی توقف فعالیت پروتئین‌های اعتیادآور را دارند، کار سخت، زمان‌بر و پرهزینه‌ای خواهد بود. به هر حال ابزارهای رایانشی توانایی بهبود انجام این فرایند را داشته، ولی بررسی میلیون‌ها ترکیب شیمیایی می‌تواند ماه‌ها زمان ببرد. بنابراین، محققان به فکر ترک اعتیاد با هوش مصنوعی و استفاده از آن افتاده‌اند.

هم‌اکنون محققان امیدوارند که با بهره‌گیری از اطلاعات گیرنده کاپا اوپیوئید، توانایی ایجاد ترکیباتی جهت مسدودسازی این گیرنده را بدست آورند. تاکنون این فعالیت‌ها منجر به کشف چند ترکیب شیمیایی شده است که ویژگی‌های امیدوارکننده‌ای داشته‌اند. پژوهشگران حالا در تلاشند تا این داروها را روی حیوانات و بعد انسان‌ها آزمایش و در مرحله بعد به تولید برسانند.

بیشتر بخوانید: ایلان ماسک هوش مصنوعی را بزرگترین تهدید برای بشریت می‌داند!

ترک اعتیاد با هوش مصنوعی با ساخت ترکیبات شیمیایی

«لزلی سالاس استرادا»، از آزمایشگاه «مارتا فیلیزولا» در دانشکده پزشکی مانت ساینای آمریکا، ابراز امیدواری کرده که با کشف داروهای مسدودکننده گیرنده‌های اوپیوئیدی توانایی رفع اعتیاد به این مواد را داشته باشد. استرادا در این مورد بیان کرده است: «اگر اعتیاد دارید و می‌خواهید ترک کنید، در مقطعی با علائم نیاز به مصرف مجدد روبه‌رو می‌شوید و نادیده‌گرفتن آن‌ها کار بسیار سختی است».

ترک اعتیاد با هوش مصنوعی

رویارویی مکرر با مواد اعتیادآور، ارتباطات ذهنی شما را به شکلی با تغییر مواجه می‌سازد که نیاز به مصرف را افزایش می‌دهد. استرادا در ادامه افزود: «انسداد فعالیت گیرنده کاپا اوپیوئید در مدل‌های حیوانی، امکان کاهش نیاز به مصرف مجدد این مواد در دوره ترک را نشان داده است».

این محقق در پایان خاطرنشان کرد: «هوش مصنوعی این مزیت را دارد که حجم عظیمی از اطلاعات را دریافت کند و الگوهای آن‌ها را بیاموزد. بنابراین باور داریم که یادگیری ماشینی می‌تواند به‌منظور استفاده از اطلاعاتی که از پایگاه‌های داده بزرگ مواد شیمیایی گردآوری می‌شود، در طراحی دارو به ما کمک کند و با این روش می‌توانیم به‌صورت بالقوه زمان و هزینه‌های مربوط به کشف دارو را کاهش دهیم».

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص ایده ترک اعتیاد با هوش مصنوعی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر