;
coinex

توسعه نوعی آرد مهندسی شده برای مهار پیامدهای دیابت!

محققان از ساخت و توسعه نوعی آرد مهندسی شده خبر داده‌اند که فرد را برای مدتی طولانی‌تر سیر نگه می‌دارد و به طور بالقوه برای سلامتی نیز مفیدتر است.

دانشمندان از نوع خاصی آرد مهندسی‌شده برای تهیه نوعی نان استفاده کرده‌اند که می‌تواند فرد را برای مدت زمان بیشتری سیر نگه دارد و در عین حال با کاهش سطح گلوکز خون و کاهش خطر ابتلا به دیابت و چاقی، به طور بالقوه جایگزین بهتری برای نان‌های رایج محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: هوشمند سازی یارانه نان ؛‌ آردها به نان تبدیل نمی‌شوند!

توسعه نوعی آرد مهندسی شده

این آرد جدید بر پایه ترکیب جدیدی از حبوبات شامل نخود، لوبیا و عدس تولید شده است و از فواید آن بایستی به کمک به افراد در حفظ وزن ایده‌آل و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی اشاره کرد. پیتر الیس بیوشیمی‌دان کینگز کالج لندن در بریتانیا در خصوص این آرد جدید می‌گوید:

در دورانی که همه ما به افزایش مصرف فیبر تشویق می‌شویم، این مطالعه اهمیت شکل فیزیکی فیبر را نشان می‌دهد، زیرا دیواره‌های سلولی سالم به کند کردن هضم نشاسته، بهبود سطح گلوکز خون و شبیه‌سازی هورمون‌های سیری کمک می‌کند.

توسعه نوعی آرد مهندسی شده برای مهار پیامدهای دیابت!

پس از تولید آرد و پخت نان، محققان آن را روی 20 فرد سالم آزمایش کرده و نمونه‌هایی از نان سفید با صفر، سی و شصت درصد آرد نخود برای آن‌ها سرو کردند. مربای بدون شکر نیز برای طعم بهتر به نان افزوده شد.

در نهایت، نان تقویت شده با نخود منجر شد تا داوطلبان احساس سیری بیشتری داشته باشند. تجزیه و تحلیل خود افراد نیز حاکی از این بود که احساس سیری حاصل افزایش ترشح هورمون‌هایی است که منجر به سیری می‌شوند. همچنین در این افراد به تناسب درصد نخود به کار رفته، کاهش گلوکز خون نیز وجود داشت.

آرد با 30 درصد نخود سطح گلوکز را تا 40 درصد کاهش داد. محققان می‌گویند علت این امر وجود زمان بیشتر برای تجزیه نشاسته در بدن است.  بالاز باجکافیزیولوژیست روده در کینگز کالج لندن می‌گوید:

ما از نتایجی که در افراد سالم دیده‌ایم تحت تاثیر قرار گرفتیم و اکنون می‌خواهیم ببینیم که چگونه نان سلولی آرد نخود می‌تواند به مدیریت وزن بدن یا دیابت در آزمایش‌هایی در مقیاس بزرگ‌تر با افرادی که از این شرایط رنج می‌برند کمک کند.

محققان در مطالعه خود خاطرنشان کردند که تغییر عادات غذایی افراد برای پیشگیری و مقابله با مشکلات احتمالی چون چاقی و دیابت می‌تواند دشوار باشد، به همین دلیل است که پیشرفت‌هایی مانند این بسیار امیدوارکننده است.

غذاهای اصلی مانند نان را می‌توان طوری مهندسی کرد که برای ما بهتر باشد و نیازی به تلاش واقعی از جانب افراد وجود نداشته باشد. به طور کلی مشخص شده است که مصرف مداوم غذاهایی که نیاز به فرآوری کمتری دارند راهی برای داشتن طول بیشتر و سالم‌تر ماندن است.

این اولین مطالعه از نوع خود است که نشان می‌دهد چگونه استفاده از آرد کامل سلولی در نان می‌تواند اثرات مفیدی داشته باشد. هر چند موارد بیشتری در راه است. چنین رویکردی به طور بالقوه می‌تواند در سایر انواع مواد غذایی نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص ابداع نوعی آرد مهندسی شده برای مهار پیامدهای دیابت چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر