;
coinex

رصد یک سیاهچاله در حال فرار از کهکشان میزبان؛ ابرسیاه‌چاله‌ای که 20 میلیون برابر خورشید است

ستاره شناسان اخیراً موفق به کشف یک سیاهچاله در حال فرار با حجم تقریبی 20 میلیون برابر خورشید و سرعت 5.6 میلیون کیلومتر برساعت شده‌اند.

براساس گزارشی از اسپیس، اخیراً ستاره‌شناسان یک ابر‌سیاهچاله عظیم را کشف کرده‌اند که به نظر، درحال فرار از کهکشان میزبان خود بوده و با زنجیره‌ای از ستارگان در فضا حرکت می‌کند.

طبق اعلام محققان، اکتشاف مذکور اولین نشانه از ابرسیاهچاله‌های عظیم به‌شمار می‌رود که توانایی خروج از کهکشان‌های میزبان خود را داشته تا در فضای بین ستاره‌ای حرکت کنند.

بیشتر بخوانید: کشف 6 کهکشان توسط جیمز وب که از نظر علم کیهان‌شناسی وجود ندارند!

کشف یک ابر سیاهچاله در حال فرار

محققان در حال استفاده از تلسکوپ فضایی هابل جهت مشاهده کهکشان کوتوله RCP28 بودند که این سیاهچاله در حال فرار را به شکل رگه‌ای از نور مشاهده کردند. گفتنی‌ست که کهکشان مذکور 7.5 میلیارد سال نوری با زمین فاصله دارد.

در مشاهدات بعدی مشخص شد که این بارقه نور فراتر از 200 سال نوری درازا دارد (بیش از 2 برابر عرض کهکشان راه شیری) و احتمالا شامل گاز فشرده‌ای بوده که به صورت فعال ستارگان را پدید می آورند. این گاز در پی سیاهچاله بوده که طبق تخمین‌ها حجم آن 20 میلیون برابر خورشید است و با سرعت 5.6 میلیون کیلومتر برساعت (تقریبا 4500 برابر سرعت صوت) در حال حرکت است.

رصد یک سیاهچاله در حال فرار از کهکشان میزبان ؛
کشف یک ابر سیاهچاله در حال فرار

«پیتر ون دوکوم» مولف ارشد پژوهش و استاد فیزیک و اخترشناسی در دانشگاه یل در مورد این اکتشاف بیان داشت: «ما یک خط باریک در تصویر تلسکوپ فضایی هابل رصد کردیم که نشان داده مرکز یک کهکشان است ما با استفاده از تلسکوپ Keck در هاوایی متوجه شدیم این خط و کهکشان به یکدیگر متصل هستند. با تحلیل دقیق این ویژگی به این نتیجه رسیدیم که شاهد یک ابر سیاهچاله هستیم که از مرکز کهکشان بیرون می‌جهد و دنباله‌ای از گاز و ستارگان تازه تشکیل شده پشت سر آن باقی می‌مانند.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص کشف یک سیاهچاله در حال فرار چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر