;
coinex

دانشمندان چینی به تکنولوژی هایپرسونیکی با قدرت دو برابر دست یافتند

طبق ادعای جدید دانشمندان چینی، آن‌ها موفق به ساخت تکنولوژی هایپرسونیکی با قدرت دو برابر بیشتر نسبت به موتورهای اسکرم‌جت معمولی شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری SCMP، محققان ارتش چین به‌نظر به پیشرفت‌های عظیمی در جهت ارتقاء کارایی موتورهای تنفس هوا دست یافته‌اند که در پروازهای هایپرسونیک مورد استفاده قرار خواهند گرفت و توانایی بهره‌گیری از سوخت حالت جامد را خواهند داشت. این دستاورد همچنین در امکان افزایش دامنه عملیاتی موشک‌های هایپرسونیک این کشور تاثیر به‌سزایی داشته و موجب رشد و توسعه قدرت نظامی آن‌ها نیز می‌شود.

طبق اعلام محققان دستیابی چین به تکنولوژی هایپرسونیکی با قدرت دو برابر بیشتر در مسیر تحقق توانی تقریباً به‌اندازه دوبرابر موتورهای اسکرم‌جت معمولی نقش مهمی خواهد داشت. این فناوری درواقع سرعت ورود هوای تازه به محفظه احتراق را به اندازه قابل‌توجهی کمتر از سرعت حرکت صوت خواهد کرد تا هوا بهتر بسوزد.

این موتور جدید توانایی انعطاف‌پذیری بالایی مانند موتورهای سوخت مایع داشته و ملزومات متغیر نیروی پیشران در مراحل مختلف پرواز را رفع خواهد کرد. این کار موجب بهبود کارایی و حمل‌پذیری سوخت نیز خواهد شد. خبرگزاری SCMP بیان می‌دارد که نتایج این پژوهش در مجله Solid Rocket Technology منتشر شده است.

بیشتر بخوانید: موشک هایپرسونیک جدید آمریکا با سرعت بیش از 5 ماخ با موفقیت آزمایش شد

ساخت تکنولوژی هایپرسونیکی با قدرت دو برابر بیشتر توسط چین

بنابر جدیدترین گزارش‌ها، نمونه اولیه این موتور طی یک شبیه‌سازی پروازی در ارتفاع 25 کیلومتری با سرعت 6 ماخ (یعنی 6 برابر سرعت صوت) مورد آزمایش قرار گرفته و کارایی سوخت آن به میزان 79 درصد اعلام شده است. این عملکرد درواقع حدوداً دوبرابر کارایی موتورهای اسکرم‌جت در شرایط معمولی است. بخش اصلی سوخت مورد استفاده در این موتور جدید پودر بور بوده که امکان احتراق شدید در رویارویی با اکسیژن را دارد.

تکنولوژی هایپرسونیکی با قدرت دو برابر

محققان در این موتور، پودر بور را به محفظه احتراق خواهند برد و امواجی از شوک‌های اضافه را با تبدیل حالت تزریق بور از نازل‌های تکی به چندگانه، ایجاد می‌کنند که در ارتفاعی بالاتر به‌سمت ورودی هوا می‌روند و منجر به کاهش سرعت ورود هوای تازه می‌شود. درنتیجه، پودر بور با مولکول‌های هوا تعامل بیشتری خواهد داشت و واکنش‌های شیمیایی بهتری را نیز به نمایش می‌گذارد.

با انجام این فرایند شاهد افزایش دمای احتراق و پیشرانش بیشتر خواهیم بود که به عملکرد قوی‌تر موتور خواهد انجامید. البته طبق اعلام محققان برخی مسائل خاص مهندسی مانند افت عملکرد تزریق‌کننده سوخت در واقع باعث کاهش امکان استفاده مجدد از این موتور خواهد شد. اما، آن‌ها ابراز امیدواری کردند که با یاری داده‌های آزمایش‌های میدانی توانایی انجام بهینه‌سازی‌هایی را روی این موتور داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص تکنولوژی هایپرسونیکی با قدرت دو برابر بیشتر چین چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر