;
coinex

یک موتور جستجوی کارآمد چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

همه ما گوگل را به عنوان یک موتور جستجو در مقیاس جهانی می‌شناسیم. اما با ورود به هر سایت، با یک نماد ذره‌بین رو به رو می‌شویم، یعنی می‌توانیم درون آن سایت به جستجو بپردازیم. اما تا الان چه قدر تجربه‌های جستجو در سایت‌ها برایتان موفقیت‌آمیز و رضایت‌بخش بوده است؟ احتمالا نه خیلی زیاد. چون موتورهای جستوی به کار رفته در سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها، بسیاری از ویژگی های کلیدی و عملیاتی موثر و کارامد را در خود ندارند و همین موجب می‌شود تجربه کاربری خوبی را به مخاطبان عرضه نکنند. ما در این نوشته قصد داریم استانداردها و ویژگی های یک موتور جستجو کارامد را توضیح دهیم و بگوییم چه طور می‌توانید چنین ابزاری را روی سایت خود داشته باشید. پس با ما همراه باشید:

یک موتور جستجوی خوب باید:

از هوش مصنوعی بهره ببرد 

هوش مصنوعی این روزها، ترند دنیای فناوری است. یکی از کاربردهای این فناوری‌، موتورهای جستجو هستند. به موتور جستجویی که از فناوری هوش مصنوعی بهره برده باشد، به اصطلاح موتور جستجوی هوشمند گفته می‌شود. هوش مصنوعی خدمات جستجو در سایت‌ها و اپلیکیشن ها را به شکل قابل توجهی ارتقا می‌دهد. در اینجا فقط چند مثال ساده از توانایی‌های یک موتور جستجوی هوشمند را نام می‌بریم.

این موتورها دسته‌بندی کالاها و خدمات را بر اساس الگوی رفتار کاربر بهینه‌سازی می‌کنند و در گذر زمان با یادگیری رفتار کاربران، کیفیت دسته‌بندی و گروه‌بندی خود را بهبود می‌دهند. آنها می‌توانند عبارت مورد جستجوی کاربر را سریع و موثر تکمیل کنند. مثلا اگر کاربر تایپ می‌کند «کفش و» موتور عبارت او را با «کفش ورزشی» و عبارت‌های متناسب دیگر تکمیل می‌کند. هوش مصنوعی همچنین می‌تواند به طور پیوسته، ساختار پیشنهاددهی بهتر و کاربرپسندتری ارائه دهد و با ارائه پیشنهادهای مطلوب کاربر، او را سریع‌تر تبدیل به مشتری کند.

پایگاه‌های داده متفاوت را یکپارچه جستجو کند

گاهی وب‌سایت‌ها و اپ‌ها، چندین پایگاه داده دارند و باید همزمان از همه آنها استفاده کنند. اما موتورهای جستجوی عادی، معمولا توانایی تطبیق با چند پایگاه داده متفاوت با معماری مختلف را ندارند. یک موتور جستجو کارامد، باید بتواند چند پایگاه داده که زبان و ساختار مختلفی را دارند بخواند، ایندکس کند و در زمان جستجو به آنها ارجاع دهد. مثلا بتواند داده‌های مشتریان و سفارش‌های آنان از یک پایگاه و اطلاعات محصولات و خدمات سازمان را در یک پایگاه با فرمت متفاوت را همزمان پوشش دهد.

یک موتور جستجوی کارآمد چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

محتوای فایل‌های با فرمت‌های مختلف را بخواند

بسیاری از وب‌سایت‌های جامع و گسترده سازمانی یا شرکتی، تنها از مجموعه‌ای صفحات HTML تشکیل نشده‌اند. بلکه مجموعه گاه متنوعی از فایل‌ها هم در آرشیو و بایگانی آنها جای دارد که با هدف‌های مشخصی قرار بوده در دسترس مخاطب قرار بگیرد. برای نمونه در وب‌سایت یک شرکت، ممکن است مجموعه‌ای از بخش‌نامه‌ها با فرمت PDF بارگزاری شده باشد. چند فرم با فرمت WORD برای پرکردن و ارسال در نظر گرفته شده باشد و چند فایل تصویری از اسکن چند سند تاریخی هم بارگزاری شده باشد. یک موتور جستجو باید بتواند محتوای درون همه فایل‌ها با فرمت‌های مختلف را ایندکس و به کاربر ارائه کند. وگرنه کاربر در نهایت باز باید به طور دستی، شروع به زیر و رو کردن سایت و گشتن در بخش‌های مختلف کند.

توانایی خوانش رسانه‌های دیداری-شنیداری را داشته باشد

فرض کنید شما قصد دارید در یک سایت فروش فیلم‌ و سریال، فیلم‌هایی با موضوع دریانوردی پیدا کنید؛ ولی نام فیلمی در این باره را نمی‌دانید و جستجوی دیگری هم در آن باره نداشته‌اید. اگر آن سایت مجهز به یک موتور جستجوی هوشمند باشد، می‌تواند با خواندن محتوای درون رسانه‌های دیداری و شنیداری، آنها را با عبارت جستجوشده مطابقت داده و فیلم‌های با موضوع مورد نظر شما را ارائه دهد. یعنی ممکن است در توضیحات یک فیلم، واژه «دریانوردی» به کار نرفته باشد. اما آن موتور جستجو با توجه به داده‌هایی که از محتوا و دیالوگ‌های درون فیلم‌ها دریافت می‌کند، مرتبط‌ترین فیلم‌ها با موضوع مورد نظر شما را می‌یابد.

منعطف و قابل تنظیم باشد

یک موتور جستجو با همه هوشمندی‌اش، می‌تواند با تنظیمات و دخالت‌های انسانی، کارامدتر هم بشود. پس یک موتور جستجو باید منعطف و تنظیم‌پذیر باشد و گردانندگان سایت بتوانند متناسب با ترندهای بازار و نیازهای مخاطب، تغییراتی در ساختار پیشنهاددهی موتور جستجو پدید بیاورند. مثلا به هوش مصنوعی سایت آموزش بدهند که اگر کاربر عبارت «کفش کتانی» را جستجو کرد، دسته‌بندی «کفش ورزشی» را به او نمایش دهد.

با زبان فارسی هماهنگ باشد

و در آخر باید گفت که اگر یک وب‌سایت بخواهد در بازار ایران موفق شود، باید بتواند با زبان فارسی هماهنگ باشد. زیرا یک مخاطب فارسی‌زبان وقتی بخواهد عبارتی را در موتور جستجو سایت وارد کند، ممکن است غلط تایپی داشته باشد، ممکن است غلط املایی داشته باشد و گاهی نام آنچه می‌خواهد را نمی‌داند و مفهوم یا کاربردی از آن را جستجو می‌کند. یک موتور جستجو که دو قابلیت هوش مصنوعی و تطابق با زبان فارسی را همزمان داشته باشد، مشکلی با این پدیده‌ها نخواهد داشت. زیرا می‌تواند منظور مخاطب را متوجه شود و آنچه وی می‌خواهد را به او ارائه کند.

آیا موتور جستجوی هوشمند هماهنگ با زبان فارسی تولید شده است؟

خوشبختانه خبر خوب برای کسب و کارها و سازمان‌های ایرانی اینست که هر چند استانداردها و معیارهایی که در بالا نام بردیم، به نظر دور از دسترس هستند، اما برنامه‌نویسان خلاق ایرانی توانسته‌اند به آن جامعه عمل بپوشانند. «اورکا» نام موتور جستجوی هوشمندی است که همه توانمندی‌هایی که در بالا گفتیم را در خود دارد و می‌تواند نیاز کسب و کارها و کاربرانشان را برآورده کند. اورکا از هوش مصنوعی بهره برده و به طور ویژه برای زبان فارسی طراحی شده است. پیاده‌سازی آسان و سریعی دارد و بسیار منعطف و تنظیم‌پذیر است. اگر مایل بودید دموی رایگان اورکا را امتحان کنید، حتما به وبسایت اورکا، سرویس هوشمند جستجوی وب سایت سر بزنید.

.

پایان رپورتاژ آگهی

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر