;
coinex

جاهای دیدنی مشهد کجاست؟ معرفی مقاصد گردشگری مشهد

شهر مشهد علاوه‌بر حرم امام رضا (ع) جاهای دیگری نیز برای گردش و تفریح دارد که بازدید از آنها تجربه خوشی را برای شما رقم می‌زند. ما در این مقاله به معرفی بهترین جاهای دیدنی مشهد می‌پردازیم.

مطمئنا هر کسی که نام مشهد و مسافرت به این شهر را می‌شنود، اولین چیزی که به یاد می‌آورد، حرم امام رضا است. این‌درحالی‌است‌که علاوه‌بر حرم امام رضا (ع)، مکان‌های گردشگری دیگری نیز در این شهر وجود دارند که نه‌تنها برای بازدید زیارتی، بلکه برای گشت‌وگذار در طبیعت هم کاملاً مناسب هستند. رزرو بلیط پرواز تهران مشهد یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای رسیدن به این شهر زیباست؛ اما قبل از سفر به مشهد، بد نیست با مقاصد گردشگری مشهد آشنا شوید.

بیشتر بخوانید:

جاهای دیدنی لرستان

بهترین مقاصد گردشگری بهار

جاهای دیدنی مشهد

اگر قصد سفر به مشهد را دارید، باید بگوییم که علاوه‌بر زیارت حرم امام رضا، می‌توانید به جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز در این شهر رفته و به همراه خانواده یا دوستان خود، از آن‌ها لذت ببرید. در این لیست، می‌توانید با برخی از جاهای دیدنی مشهد در شب و دیگر مکان‌های گردشگری این شهر آشنا شوید. بعد از مکان‌های زیارتی هم برخی از جاذبه های گردشگری مشهد که برای افراد طبیعت‌دوست مناسب هستند را معرفی می‌کنیم.

حرم امام رضا

جاهای دیدنی مشهد
بهترین جاهای دیدنی مشهد

تقریبا 90 درصد کسانی که قصد سفر به مشهد را دارند، می‌خواهند به حرم امام رضا بروند و زیارت کنند. به همین دلیل، هر سال زائران و مسافران خیلی زیادی به این شهر سفر می‌کنند.

این حرم که سال 610 هجری قمری ساخته شد، تاکنون توانسته به یکی از مهم ترین مقاصد زیارتی در ایران و حتی می‌توان گفت خاورمیانه، تبدیل شود. این حرم، جایگاه امام هشتم شیعیان، امام رضا (ع) است که در کنار قبر هارون الرشید آرمیده است.

آستان قدس رضوی با بیشتر از یک میلیون مترمربع مساحت، بخشی از شهر مشهد را به خود اختصاص داده و به همین دلیل هم خیابان‌های خیلی زیادی به حرم امام رضا منتهی می‌شوند. ازاین‌رو، رفتن به این حرم بسیار آسان است. با توجه به این موارد، می‌توان گفت که حرم امام رضا یکی از اصلی‌ترین و بهترین جاهای دیدنی مشهد به شمار می‌رود.

مسجد گوهرشاد

جاهای دیدنی مشهد

یکی از جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم که بعد از حرم مطهر، یکی از ارزشمندترین آثار مذهبی مشهد شناخته می‌شود، مسجد گوهرشاد است که از قرن 6 تاکنون پابرجاست. این مسجد که در بخش جنوبی حرم امام رضا واقع شده، یکی از بزرگ‌ترین صحن‌های حرم را دارد.

چهار ایوان در چهار طرف این مسجد قرار دارند، به همین دلیل مسجد گوهرشاد را یکی از مساجد چهار ایوانی در ایران می‌شناسند. گنبد فیروزه‌ای این مسجد 41 متر ارتفاع دارد که در کنار مناره‌های 43 متری بلند و جذاب آن، احساس خیلی خوبی به گردشگران و زائران می‌دهد. ساخت این مسجد به دستور گوهرشاد آغا، همسر شاهرخ تیموری در 74 هجری شمسی آغاز شد.

به احتمال زیاد اغلب زائرانی که برای زیارت حرم مطهر به مشهد رفته‌اند، این مسجد را نیز دیده‌اند. این مسجد به‌جز این‌که یک اثر زیارتی باشد، یک اثر هنری است که به‌خاطر داشتن کاشی کاری‌های جذاب، توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب می‌کند.

گنبد سبز

جاهای دیدنی مشهد
جاهای دیدنی مشهد در شب

گنبد سبز هم یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد است که در فاصله خیلی نزدیکی از حرم مطهر قرار دارد. در این مکان شیخ محمد مومن عارف استرآبادی دفن شده است. رنگ جذاب و زیبای سبز متمایل به آبی آن خیره کننده است. به همین دلیل یکی از بهترین جاهای دیدنی مشهد در شب به شمار می‌رود که تماشای آن در تاریکی شب حس خوبی القا می‌کند.

این گنبد که مربوط به دوره صفویان است، دارای یک ساختمان هشت ضلعی بوده که چهار دیوار به‌صورت کاملاً متقارن آن را احاطه کرده‌اند. دیوارهای این گنبد هم مانند مسجد گوهرشاد و حرم مطهر، کاملاً کاشی‌کاری شده و یک ترکیب هنرمندانه و دل‌نواز به نمایش می‌گذارند. این مکان جذاب از ساعت 8 صبح تا 9 شب به‌صورت کاملا رایگان باز است.

بیشتر بخوانید:

ارزان ترین مراکز خرید دبی

بهترین مقاصد مسافرت در تابستان

آرامگاه پیر پالاندوز

جاهای دیدنی مشهد
جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم

اگر به حرم مطهر رفتید و به دنبال جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم بودید، خوب است سری به آرامگاه پیر پالاندوز بزنید که فاصله کمی با حرم دارد و در بخش شرقی این مجموعه واقع شده است. این مقبره، محل آرامگاه محمد عارف عباسی، یکی از پیران سلسله ذهبیه‌ای است که در دوران صفویه زندگی می‌کرد. در آرامگاه پیر پالان‌دوز می‌توان یکی از هنرمندانه‌ترین کاشی‌ کاری‌های ایرانی را دید. نقش‌های هندسی و ترنج‌های تزئین شده آنقدر زیبا در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند که هر بیننده‌ای را محو تماشای خود می‌کنند.

مهم‌ترین دلیلی که این آرامگاه را با نام پیرپالاندوز می‌شناسند، این است که عارف مذکور، در مدت‌زمان زندگی خود در شهر مشهد، پالان‌دوزی می‌کرده است. این آرامگاه به دستور شاه محمد خدابنده صفوی که فردی نابینا بود، ساخته شد.

مسجد 72 تن

جاهای دیدنی مشهد
مقاصد گردشگری مشهد

یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد مسجد 72 تن است. مسجد ۷۲ تن که با نام مسجد شاه نیز شناخته می‌شود جزء آخرین بناهای دوران میرزا شاهرخ است. بنای فعلی در ابتدا آرامگاه امیر غیاث‌الدین ملک‌شاه از امرای مشهور دربار تیمور گورکانی بوده که در سال‌های بعد به مسجد تبدیل شده است. این مسجد متشکل از چهار طاقی گنبد دو پوش، دو مناره سرشکسته و یک ایوان است که زیبایی منحصر‌به‌فردی دارد.

این مسجد که در خیابان خسروی، ابتدای بازار بزرگ و در ضلع جنوب‌غربی حرم مطهر واقع شده در 18 تیر 1311 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

کلیسای مسروپ مقدس

جاهای دیدنی مشهد
جاذبه های گردشگری مشهد

نکته جالب‌توجه درباره جاهای دیدنی مشهد این است که فقط مربوط به مکان‌های زیارتی دین اسلام نیستند. کلیسای مسروپ مقدس که خیلی از افراد آن را با نام مریم مقدس هم می‌شناسند، یکی از جاذبه های گردشگری مشهد شناخته می‌شود.

خوب است بدانید که این مسجد برخلاف خیلی دیگر از مکان‌های دیدنی مشهد، قدمت خیلی زیادی ندارد و در جنگ جهانی دوم ساخته شده و تنها 300 متر مربع است. کلیسای مسروپ مقدس برخلاف موارد قبلی، از دور خیلی به چشم نمی‌آید و فقط دو گنبد مخروطی کوچک دارد. این کلیسا در خیابان امام خمینی واقع شده و هنوز هم ارامنه در شهر مشهد از آن به عنوان یک مکان مذهبی استفاده می‌کنند.

آرامگاه نادرشاه افشار

جاهای دیدنی مشهد

یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگری مشهد که هم مذهبی و هم تاریخی است، آرامگاه نادر شاه افشار بوده که در ضلع شمال غربی چهارراه شهدا واقع شده است. علاوه‌بر آرامگاه نادرشاه افشار، در این مکان می‌توانید از موزه مربوط به این پادشاه نیز دیدن کنید که اشیا تاریخی ارزشمند زیادی مانند سلاح‌ها و جنگ افزارهای مختلف در آنجا نگهداری می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

بهترین پارک های آبی ایران

دریاچه لزور کجاست ؟

آرامگاه فردوسی

جاهای دیدنی مشهد
جاهای دیدنی مشهد

شاعر گران‌قدر و مشهور ایرانی، حکیم ابوالقاسم فردوسی در شهر توس در نزدیکی مشهد به خاک سپرده شده است. بدون شک بخش عظیمی از ماندگاری و ارزشمندی زبان فارسی که امروزه به آن صحبت می‌کنیم، به‌خاطر دسترنج و تلاش‌های بی‌وقفه فردوسی بوده است.

شهر توس و آرامگاه فردوسی در 30 کیلومتری مشهد واقع شده که با استفاده از اتومبیل می‌توان در مدت زمان کمی آن را طی کرد. موزه‌ای از آثار ارزشمند این شاعر بزرگ ایرانی در نزدیکی مقبره او وجود دارد که آن را به یکی از بهترین جاهای دیدنی مشهد بدل کرده است. معماری، محیط و فضای این بنای تاریخی همچنین باعث شده که جلوه خاصی در شب داشته باشد و از این رو، یکی از بهترین جاهای دیدنی مشهد در شب نیز به‌شمار می‌رود.

باغ پرندگان

جاهای دیدنی مشهد

اگر علاقه زیادی به طبیعت و حیوانات دارید، باغ پرندگان مخصوص شماست. باغ پرندگان یکی از جذاب‌ترین و بهترین مکان های گردشگری مشهد است که در آن پرندگان بسیاری در انواع مختلف نگهداری می‌شوند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید باغ پرندگان مشهد، تنها باغ پرندگان موجود در شرق کشور بوده که یک مجموعه کاملا استاندارد برای نگهداری پرندگان مختلف ایرانی، آفریقایی و آسیایی است. این باغ در منطقه گردشگری سپاد در میدان خیام واقع شده است.

کوه سنگی

جاهای دیدنی مشهد
جاهای دیدنی مشهد

اگر می‌خواهید علاوه‌بر بازدید از مکان‌های تاریخی و زیارتی مشهد، به برخی مکان‌های طبیعی نیز بروید، کوهسنگی در نزدیکی فرودگاه مشهد، می‌تواند یکی از جذابترین و بهترین مقاصد برای شما باشد. این پارک جنگلی فوق‌العاده که در سال 1310 ساخته شد، آب‌وهوای فوق‌العاده دلپذیری دارد که باعث شده بازدید از آن بسیار زیاد باشد.

بازدید خیلی زیاد از کوه سنگی موجب شده که این مکان بعد از حرم امام رضا و آرامگاه فردوسی، پربازدید‌ترین مکان در شهر مشهد شناخته شود. مهم‌ترین مزیت این پارک هم این است که برای خوشگذرانی خانوادگی یک گزینه عالی است و به همین دلیل، یکی از جاهای دیدنی مشهد در شب نیز محسوب می‌شود.

پارک وکیل‌آباد

جاهای دیدنی مشهد

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری مشهد که برای خوشگذرانی خانوادگی و دوستانه محلی فوق‌العاده است، پارک وکیل‌آباد بوده که با مساحت 70 هکتار، یکی از بزرگترین پارک‌های مشهد شناخته می‌شود. پارک وکیل آباد در شمال غرب شهر مشهد و 18 کیلومتری حرم امام رضا واقع شده است.

علاوه‌بر درخت‌های سرسبز و وسایل بازی فوق‌العاده زیاد و هیجان‌انگیز، یک چشمه طبیعی نیز از وسط این پارک می‌گذرد که محیط آن را به فضایی کاملاً رویایی و دل‌انگیز تبدیل کرده است. این مسئله باعث شده که پارک وکیل‌آباد همیشه در فهرست جاهای دیدنی مشهد قرار بگیرد.

در کنار این پارک، می‌توانید از باغ وحش وکیل‌آباد نیز دیدن کنید که گونه‌های مختلف جانوری را در خود جای می‌دهد. موزه وکیل آباد دقیقاً در کنار این محدوده واقع شده و یکی از بزرگترین باغ وحش‌های سراسر کشور ایران به شمار می‌آید.

بیشتر بخوانید:

راهنمای سفر کم هزینه در ایران

راهنمای سفر به جزیره هنگام

چالیدره

جاهای دیدنی مشهد
مقاصد گردشگری مشهد

درصورتی‌که به دنبال یک مکان طبیعی و سبز در مشهد هستید که با خانواده اوقات خوشی را در آن بگذرانید، می‌توانیم چالیدره را به شما معرفی کنیم که تقریباً 30 کیلومتر از مرکز شهر مشهد فاصله دارد. امکانات رفاهی فوق‌العاده زیادی برای راحتی و همچنین خوشگذرانی توریست‌ها در این منطقه وجود دارند که در کنار یک دریاچه مصنوعی فوق‌العاده بزرگ و زیبا، مسافرت در مشهد را به خاطره‌ای به یاد ماندنی تبدیل می‌کند.

یکی از جذاب‌ترین تفریحات موجود در چالیدره که طرفداران زیادی دارد، تله سیژ است که با سوار شدن روی آن می‌توانید از دریاچه مصنوعی این محل عبور کنید. علاوه‌براین، امکانات دیگری مانند بانجی جامپینگ، زیپ لاین و ماهیگیری در دریاچه هم وجود دارند که در کنار رستوران‌ها و کافه‌های فراوان با غذاهای لذیذ، چالیدره را به یکی از بهترین مقاصد گردشگری مشهد تبدیل کرده‌اند.

پارک ملت

جاهای دیدنی مشهد

فهرست جاهای دیدنی مشهد را با پارک ملت ادامه می‌دهیم که بخش زیادی از گردشگرانی که به مشهد می‌روند، از این پارک دیدن می‌کنند. در پارک ملت می‌توانید وسایل شهربازی هیجان‌انگیز زیادی مشاهده کنید که از میان همه ی آن‌ها، چرخ و فلک این پارک محبوبیت خیلی بیشتری دارد. اگر می‌خواهید به همراه خانواده و یا فرزندان خود، اوقات خوش، هیجان‌انگیز و فراموش نشدنی را تجربه کنید، رفتن به پارک ملت را فراموش نکنید.

طرقبه

جاهای دیدنی مشهد
جاهای دیدنی مشهد

یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری مشهد که شهرت زیادی در میان طبیعت‌دوستان و اهالی خود مشهد دارد، طرقبه است. این منطقه خوش آب‌و‌هوا، در بخش میانی یکی از دره‌های سرسبز رشته کوه بینالود و جنوب غربی شهر مشهد قرار گرفته است.  طرقبه طبیعتی زیبا و دست‌نخورده‌ای دارد که به دلیل وجود چشمه‌ها و رودهای پر آب، پوشیده از باغ‌های انبوه و درختان کهنسال است.

یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت و شهرت فوق‌العاده زیاد طرقبه، آب‌وهوای بی‌نظیر آن است که شما را مجبور می‌کند تا ساعت‌ها نشسته و به منظره فوق‌العاده آن چشم بدوزید. علاوه‌بر خود طرقبه، روستاهای اطراف این محل مانند جاغرق و نغندر هم کاملاً بکر و دیدنی هستند که تماشای آن‌ها می‌تواند تجربه خوبی باشد. برای تماشای طرقبه و رفتن به آنجا، هیچ نیازی به پرداخت پول نیست و بهترین زمان‌ها برای رفتن به این منطقه ییلاقی، فصل‌های بهار و تابستان است که همه‌جا سرسبز باشد.

شاندیز

جاهای دیدنی مشهد

علاوه‌بر طرقبه، شاندیز هم یکی دیگر از مشهور‌ترین جاهای دیدنی مشهد شناخته می‌شود که در 28 کیلومتری غرب مشهد واقع شده است. از مدت‌ها پیش تاکنون، شاندیز یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگری و توریستی در این شهر بوده که هر روزه میزبان تعدادی زیادی از مهمانان است.

باید گفت که این منطقه از مشهد بافتی نسبتاً قدیمی و کهنه دارد و به همین دلیل هم بناهای تاریخی زیادی در این منطقه وجود دارند. ازآنجاکه شاندیز 1400 متر بالاتر از سطح دریاست، آب‌وهوای بی‌نظیری دارد و از نظر طبیعت، جزو اصلی‌ترین جاذبه های گردشگری مشهد شناخته می‌شود.

در این منطقه، درخت‌های مختلفی وجود دارند که حتی قدمت برخی از آن‌ها به بیشتر از چند هزار سال می‌رسد. علاوه‌بر طبیعت بکر و بی‌نظیر، رستوران‌ها و پارک‌های مختلفی نیز در این منطقه وجود دارند که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست.

بیشتر بخوانید:

چندش آورترین غذاهای دنیا

پرطرفدارترین غذاهای دنیا

بوستان مینیاتوری

جاهای دیدنی مشهد
جاذبه های گردشگری مشهد

می‌توان گفت که بدون شک یکی از دوست‌داشتنی‌ترین و درعین‌حال، جذاب‌ترین جاهای دیدنی مشهد که طرفداران بسیار زیادی در میان گردشگران و توریست‌ها دارد، بوستان مینیاتوری در این شهر است. همان‌طورکه از نام آن مشخص است، در این بوستان همه‌چیز به‌صورت مینیاتوری و کوچک بوده و شما می‌توانید بخش زیادی از اماکن تاریخی، تفریحی، زیارتی و فرهنگی شهر مشهد را به‌صورت مینیاتوری و کوچک شده در این بوستان تماشا کنید.

سرزمین موج‌های آبی

جاهای دیدنی مشهد

مطمئناً نام سرزمین موج‌های آبی را شنیده‌اید و می‌دانید که یکی از مهم‌ترین و هیجان‌انگیز‌ترین مقاصد گردشگری در مشهد به‌شمار می‌رود. بعد از چند روز که از مکان‌های زیارتی، تاریخی و طبیعی مشهد دیدن کرده و خسته شدید، می‌توانید یک روز کامل را در سرزمین موج‌های آبی گذرانده و لذت فوق‌العاده‌ای ببرید.

سرزمین موج‌های آبی که در بلوار اندیشه در منطقه قاسم‌آباد واقع شده، دارای سانس‌های مجزا برای آقایان و خانم‌ها بوده و همه افراد می‌توانند به‌طور کامل از امکانات رفاهی و هیجان‌انگیز این مجموعه بهره‌مند شوند.

یکی از مهم‌ترین مزایای سرزمین موج‌های آبی که باعث شده آن را در فهرست جاهای دیدنی مشهد قرار دهیم، این است که استخر‌های مختلفی برای تمام سنین دارد. علاوه‌بر استخر، سرسره‌های متنوع و بازی‌های آبی مختلفی در سرزمین موج‌های آبی وجود دارند که شامل مواردی مانند سقوط آزاد، جت موج، استخر موج، چاله فضایی و سایر موارد این‌چنینی می‌شوند.

نکته جالب‌توجه درباره سرزمین موج‌های آبی این است که علاوه‌بر داشتن بازی‌های آبی متنوع، چندین رستوران مختلف با غذاهای خوشمزه نیز دارد که در کنار کافی‌شاپ‌های مختلف، یک مجموعه رفاهی فوق‌العاده ساخته‌اند.

بازار رضا

جاهای دیدنی مشهد
جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم

اگر به مشهد سفر کرده و می‌خواهید برای دوستان و یا آشنایان خود خرید کنید، فقط کافی است که به بازار رضا بروید و با سیل عظیمی از مغازه‌ها و تنوع زیاد آن‌ها، مواجه شوید. این بازار که در ابتدا در سال 1355 ساخته و مشغول بکار شد، تاکنون توانسته بخش زیادی از بازار کل مشهد را به دست بیاورد.

یکی از مهم‌ترین دلایل نامگذاری این بازار به بازار رضا، فاصله کم آن با حرم امام رضا (ع) است. در این بازار، می‌توان هرچیزی را پیدا کرد؛ از خریدهای کلاسیک گرفته تا محصولات مدرن، همه‌چیز در بازار در اختیار زائران قرار می‌گیرد. پس اگر اهل خرید و یا سوغاتی هستید، باید به شما بگویم که بازار رضا یکی از جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم شناخته می‌شود که برای خرید کردن، مکانی عالی است.

دیگر مکان‌های دیدنی مشهد

علاوه‌بر تمام مواردی که پیش‌از‌این گفتیم، جاهای دیدنی مشهد به این‌ها محدود نمی‌شوند و همچنان مکان‌های دیگری نیز برای بازدید گردشگران وجود دارند. در اینجا برخی از مهم‌ترین و مشهورترین مقاصد گردشگری مشهد را نام می‌بریم که هم شامل جاهای دیدنی مشهد در شب می‌شوند و هم برای روز و هم گرشگری خانوادگی، گزینه‌ای عالی هستند.

جاهای دیدنی مشهد

  • خانه توکلی
  • خانه داروغه
  • باغ ملی
  • جنگل جیغ
  • برج رادکان چناران
  • خانه ملک
  • چهارطاقی بازه هوره
  • حمام شاه
  • پارک آبی ایرانیان
  • موزه نادری
  • کلات نادری
  • باغ گیاه شناسی
  • روستای نغندر
  • چشمه گیلاس
  • روستای کنگ
  • پارک هفت حوض
  • پارک میرزا کوچک خان جنگلی
  • آبشار قره سو
  • قصر خورشید
  • بند گلستان
  • مدرسه عباسقلی خان
  • گنبد خشتی
  • آرامگاه خواجه مراد

سوالات متداول

جاهای دیدنی مشهد از نظر طبیعی کدام‌اند؟

از بهترین جاهای دیدنی مشهد که از نظر طبیعی طرفداران زیادی دارند، می‌توان به طرقبه، کوه سنگی و چالیدره اشاره کرد.

بهترین مکان‌های دیدنی و مذهبی مشهد کدامند؟

در مشهد مکان‌های مذهبی زیادی وجود دارند که از جمله مهم‌ترین و مشهورترین آن‌ها می‌توان به حرم مطهر امام رضا، مسجد گوهرشاد و مسجد 72 تن اشاره کرد.

از نظر تفریحی، کدام یکی از مقاصد گردشگری مشهد مناسب هستند؟

اگر می‌خواهید از نظر تفریحی روز خوبی را در مشهد به همراه خانواده و یا دوستان خود بگذرانید، فقط کافی است به یکی از پارک‌های مشهور مانند پارک وکیل آباد، پارک ملت، پارک آبی ایرانیان و یا سرزمین موج‌های آبی بروید.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره بهترین مقاصد گردشگری چیست؟ آیا جای دیدنی دیگری را می‌شناسید که در این فهرست به آن اشاره نکردیم؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر