;
coinex

هشدار رسمی سازمان بهداشت جهانی در خصوص آنفولانزای پرندگان

پس از مرگ یک دختر 11 ساله، شاهد هشدار رسمی سازمان بهداشت جهانی درباره احتمال شیوع آنفلوانزای پرندگان میان انسان‌ها باوجود خطر پایین آن هستیم.

با توجه به کشف دو مورد آنفلوانزای پرندگان در یک خانواده کامبوجی، در مورد شیوع احتمالی این ویروس بین انسان‌ها نگرانی‌های بسیاری پدید آمد؛ البته کارشناسان هم‌اکنون بر خطر پایین شیوع این ویروس تأکید دارند.

ماجرای این نگرانی‌ها از گزارش اخیر مقامات کامبوج مبنی‌بر مرگ دلخراش یک دختر 11 ساله در استان پری ونگ به‌دلیل ابتلا به سویه H5N1 آنفلوانزای پرندگان آغاز شده و پس از آزمایش‌های بعدی مشخص شد که پدر او هم به این ویروس مبتلا بوده است.

همین امر باعث ارائه هشدار رسمی سازمان بهداشت جهانی (WHO) شده که افزایش گزارش‌های مربوط به آنفلوانزای پرندگان در انسان‌ها را «نگران‌کننده» عنوان کرد. اما هنوز هم نمی‌توان با اطمینان گفت که این دو مورد ابتلا، ویروس را از یکدیگر دریافت کرده‌اند یا به علت تماس با حیوانات آلوده مبتلا به این بیماری شده‌اند.

طبق داده‌های WHO از ژانویه 2003 تا 5 ژانویه 2023، تعداد موارد ابتلای انسانی به ویروس آنفلوانزای پرندگان (H5N1) A به مقدار 868 نفر در سراسر جهان بوده که 457 مورد از آن‌ها کشنده اعلام شده‌اند. بنابراین صرفاً شش مورد ابتلا و دو مورد مرگ در این موارد از آغاز سال 2021 تاکنون گزارش شده است.

بیشتر بخوانید: نخستین واکسن کرونای mRNA ایرانی در مرحله کارآزمایی بالینی است

هشدار رسمی سازمان بهداشت جهانی درباره آنفلوانزای پرندگان

مطابق با گزارش گاردین، «سیلوی برایاند»، مدیر آمادگی و پیشگیری سازمان جهانی بهداشت در برابر بیماری‌های همه‌گیر، اعلام کرده است که این آژانس همکاری‌های لازم را با مقامات کامبوج در مورد این پرونده و آزمایش‌های صورت‌گرفته از افرادی که با این دختر در تماس بوده‌اند، داشته است. او طی یک کنفرانس مطبوعاتی مجازی در ژنو بیان داشت:

«درحال‌حاضر خیلی زود است که اعلام کنیم آیا این انتقال از انسان به انسان بوده است یا براساس قرارگیری در معرض شرایط محیطی. وضعیت جهانی H5N1 با توجه به گسترده پهناور ویروس در پرندگان سراسر جهان و گزارش‌های بسیار زیاد ابتلا پستانداران ازجمله انسان‌ها به آن نگران‌کننده است. WHO خطر این ویروس را جدی می‌گیرد و از تمام کشورها می‌خواهد هوشیاری بیشتری داشته باشند».

هشدار رسمی سازمان بهداشت جهانی

سویه H5N1 بسیار عفونی بوده و از نوع ویروس آنفلوانزای پرندگان A است که امکان ایجاد بیماری تنفسی شدید و مرگ در پرندگان را خواهد داشت. شیوع فعلی آن در میان پرندگان منجر به اتلاف جمعیت آن‌ها به صورت وسیع در سراسر جهان شده است. این ویروس از پرندگان به حیوانات دیگر و همچنین انسان‌ها انتقال پیدا خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص هشدار رسمی سازمان بهداشت جهانی درباره شیوع آنفلوانزای پرندگان میان انسان‌ها چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر