;
coinex

کشف نوعی قارچ با قابلیت جایگزینی با پلاستیک [+عکس]

دانشمندان موفق به کشف یک نوع قارچ شده‌اند که می‌تواند بهترین راهکار طبیعی برای جایگزینی با پلاستیک باشد. این قارچ چه خصوصیاتی دارد؟

دانشمندان توانستند نوعی قارچ کشف کنند که می‌تواند بهترین گزینه برای جایگزینی با پلاستیک در آینده باشد. آنطور که معلوم است این قارچ دارای خواص بسیار شگفت‌انگیزی‌ست که دانشمندان می‌توانند با استفاده از همین خواص پلاستیک را تجزیه کنند. در ادامه می‌توانید تصاویر و نوع عملکرد این قارچ را ببینید.

بیشتر بخوانید: تولید غذا از پلاستیک آینده بشر در زمین و مریخ را شکل می‌دهد!

کشف یک نوع قارچ با قابلیت جایگزینی با پلاستیک

دانشمند کشف کرده‌اند که نوعی قارچ با نام علمی Fomes fomentarius دارای خواص شگفت‌انگیزی است و می‌توان از آن در آینده به عنوان یک جایگزین طبیعی و تجزیه پذیر برای پلاستیک و مواد دیگر استفاده کرد.

قارچ چوب‌خوار در طول تاریخ برای کاهش جرقه در هنگام آتش سوزی استفاده می‌شده است و همچنین در لباس‌ها و ‌به‌عنوان دارو نیز کاربرد دارد. اکنون طبق مطالعات جدیدی گفته شده که با یک روش جدید که میسیلیوم آن را کنار یکدیگر قرار می‌دهد، از این قارچ می‌توان به عنوان یک جایگزین زیست تخریب پذیر برای پلاستیک‌ها استفاده کرد.

میسلیوم که از رشته‌های نازکی به نام هیف تشکیل شده است، شبکه‌های ریشه مانندی هستند که در خاک یا مواد پوسیده پخش می‌شوند. تیمی از دانشمندان فنلاند، هلند و آلمان می‌گویند که در قارچ Fomes fomentarius این شبکه می‌تواند به سه لایه مجزا تقسیم شود.

کشف یک نوع قارچ با قابلیت جایگزینی با پلاستیک

قارچ Fomes fomentarius چه خواصی دارد؟

محققان در مقاله منتشر شده خود می‌نویسند:

میسلیوم جزء اصلی تمام لایه‌ها است. با این حال، در هر لایه، میسلیوم یک ریزساختار بسیار متمایز با جهت گیری ترجیحی منحصر‌به‌فرد، نسبت ابعاد، تراکم و طول شاخه را نشان می‌دهد.

آن‌ها با استفاده از نمونه‌های جمع‌آوری‌شده در فنلاند، ترکیب ساختاری و شیمیایی بدنه مربوط به میوه‌دهی F. fomentarius را بررسی کردند. به گفته آن‌ها بخش‌هایی از قارچ با وجود وزن کمتر، به‌اندازه یک تخته چند لایه (نئوپان)، کاج و چرم قدرتمند بودند. آن‌ها با تحقیق بیشتر متوجه شدند که لوله‌های توخالی که بخش عمده‌ای از روند میوه‌دهی قارچ را تشکیل می‌دهند، می‌توانند در برابر فشار و نیرو غیرقابل انتظاری مقاومت کنند و دچار دررفتگی یا تغییر شکل عمده نمی‌شوند.

نکته قابل توجه در مورد این قارچ این است که از سه لایه با خواص متمایز تشکیل شده که هر کدام می‌توانند به روش‌های مختلفی مفید باشند. به عنوان مثال، یک پوسته بیرونی بسیار سخت وجود دارد که می‌تواند برای افزایش مقاومت شیشه‌های جلو خودروها استفاده شود. لایه میانی آن روی پوست احساس خوبی ایجاد می‌کند و می‌تواند چرم را شبیه‌سازی کند. لایه داخلی سوم شبیه چوب است.

کشف یک نوع قارچ با قابلیت جایگزینی با پلاستیک

«پژمان محمدی»، یکی از نویسندگان مقاله و دانشمند ارشد مرکز تحقیقات فنی VTT فنلاند می‌گوید:

ما واقعاً از این ساختار شگفت زده شدیم، زیرا اگر یک زیست شناس باشید، بلافاصله متوجه خواهید شد که وقتی چیزی زیبا شروع به شکل گیری می‌کند، طبیعت به دلیل زیبا بودن این کار را انجام نمی‌دهد، بلکه باید عملکردی در آنجا وجود داشته باشد.

قارچ F. fomentarius در حال حاضر نقش مهمی در طبیعت ایفا می‌کند، زیرا به درختان مرده می‌چسبد و مواد مغذی مهمی را آزاد می‌کند که در غیر این صورت در پوست باقی می‌ماند. اکنون می‌‌تواند حتی در زمینه علم مواد بیشتر مفید باشد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص کشف یک نوع قارچ با قابلیت جایگزینی با پلاستیک چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر