;
coinex

انواع برنامه نویسی وب

اهمیت و کاربرد انواع برنامه نویسی وب در دنیای امروز غیر قابل انکار است. خوب است بدانید که در حدود سه و نیم میلیارد نفر از جمعیت کره زمین از اینترنت و سایت‌های اینترنتی استفاده می‌کنند.

وب سایت ها نقش بسیاری مهمی در کسب و کار، تفریح و زندگی بشر امروزی دارند. با توجه به این موضوع مشخص است که بازار کار فوق العاده‌ای برای برنامه نویسان وب در داخل و خارج از کشور وجود دارد و متخصصان برنامه نویسی وب می‌توانند درآمد بسیار خوبی داشته باشند. شرکت های بزرگ و کوچک سراسر کشور آگهی‌های استخدام برنامه نویس وب را در سایت دانشکار قرار می‌دهند و شما می‌توانید از طریق فرصت های استخدام برنامه نویس در سایت دانشکار به سادگی از آگهی‌های استخدام برنامه نویس شرکت‌های بزرگ و کوچک داخلی مطلع شوید.

انواع برنامه نویسی وب | آشنایی با زبان و فریم ورک‌های پرکاربرد

طراحی وب سایت‌ (Web Design) به مجموعه ساختارهایی گفته می‌شود که برای ایجاد و نگه داری وب سایت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای طراحی هر وب سایت بایستی به نکات متعددی توجه کرد اما به طور کلی می‌توان گفت طراحی وب از دو بخش فرانت اند (Front End) و بک اند (Back End) تشکیل شده است.

یک برنامه نویس یا توسعه دهنده وب بایستی حداقل در یکی از این دو حوزه مهارت‌های لازم را داشته باشد. برنامه نویسان وب می‌توانند در بسیاری از شرکت‌ها مشغول به کار شوند. چرا که امروزه تمامی کسب و کارها به اهمیت فضای مجازی پی برده‌اند و برای توسعه کسب و کار خود و افزایش فروش از وب سایت‌ها بهره می‌گیرند.  همچنین برنامه نویسان وب می‌توانند به صورت دورکاری نیز پروژه‌های متعددی انجام دهند. استخدام دورکاری و کار به صورت فریلنسری در بین برنامه نویسان وب بسیار محبوب است و برنامه نویسان زیادی ترجیح می‌دهند به این صورت مشغول به کار شوند.

پیش از پرداختن به زبان‌های برنامه نویسی و فریم ورک‌های مطرح طراحی وب سایت بهتر است ابتدا به اهمیت به کارگیری فریم ورک‌ها بپردازیم.

فریم ورک چیست و چرا از آن استفاده می‌کنیم؟

اگر در حوزه انواع برنامه نویسی سایت کمی تحقیق کرده باشید، حتما واژه فریم ورک را شنیده‌اید. فریم ورک یک چارچوب نرم افزاری هستند که بستر فوق العاده‌ای برای طراحی و توسعه وب در اختیار برنامه نویسان وب قرار می‌دهد.

یک فریم ورک می‌تواند شامل کلاس‌ها و توابع از پیش تعریف شده‌ باشد و این موضوع به ساده سازی کار برنامه نویسان کمک می‌کند. با استفاده از فریم ورک دیگر نیازی به کد نویسی اضافه برای یک پروژه نیست.

از جمله مهم‌ترین مزایای استفاده از فریم ورک‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صرفه جویی در زمان

همان طور که گفته شد، فریم ورک‌ها باعث می‌شوند کدنویسی‌های اضافی از بین بروند. این موضوع زمان انجام یک پروژه را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد.

  • ارائه کدهای قابل اعتماد

زمانی که شما از فریم ورک استفاده می‌کنید می‌توانید از درستی کدها مطمئن باشید چرا که این کدها به خوبی پیش از اینکه در اختیار شما قرار بگیرند، تست شده‌اند.

  • به‌روزرسانی‌های پیوسته

اکثر فریم ورک‌ها توسط ارائه دهندگان به صورت پیوسته آپدیت می‌شوند. در آپدیت‌ها هم ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدید در اختیار توسعه دهندگان وب سایت قرار می‌گیرد و هم باگ‌های قبلی حذف خواهند شد.

  • پشتیبانی

اکثر فریم ورک‌های مطرح پشتیبانی قوی دارند و در صورت بروز هر گونه مشکل می‌توانید از این طریق مشکل خود را برطرف کنید.

 برنامه نویسی Front End (فرانت اند)

به ظاهر و بخش قابل مشاهده هر وب سایت که در دسترس کاربران است، فرانت اند گفته می‌شود. به طور کلی انواع برنامه نویسی فرانت اند به کدهایی گفته می‌شود که در قالب گرافیک و جلوه‌های بصری به نمایش درمی‌آیند. برنامه نویسی فرانت اند به کاربران وب سایت کمک می‌کند تا راحت‌تر بتوانند از بخش‌های مختلف هر وب سایت استفاده کنند. فرم های ورود اطلاعات، تمامی تصاویر و صداهای موجود در هر وب سایت، ویدئوها و هر چیز دیگری که در وب سایت‌ها برای کاربران به نمایش در می‌آید همگی توسط انواع برنامه نویسی فرانت اند ایجاد می‌شوند. کدهای فرانت اند نوشته شده توسط برنامه نویسان این حوزه به صورت مستقیم در اختیار کاربران سایت قرار دارد و هر کاربر می‌تواند از طریق مرورگر خود به این کدها دسترسی داشته باشد.

با این که زبان‌های برنامه نویسی متعددی در حوزه برنامه نویسی فرانت اند وجود دارند اما اغلب از زبان‌های برنامه نویسی HTML، CSS و جاوا اسکریپت استفاده می‌شود.

انواع برنامه نویسی وب

زبان برنامه نویسی HTML

HTML زبان برنامه نویسی نشانه گذاری است که در توسعه رابط کاربری سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مبتنی بر وب کاربرد دارد. واژه HTML اختصار یافته عبارت Hypertext markup language است. نخستین نسخه زبان برنامه نویسی HTML در سال 1993 میلادی منتشر شده است. آخرین نسخه ارائه شده این زبان برنامه نویسی HTML5 است.

از جمله مزایای استفاده از زبان برنامه نویسی HTML می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یادگیری این زبان برنامه نویسی آسان است.
  • زبان برنامه نویسی HTML مستقل است و برای یادگیری آن نیاز به پیش نیاز خاصی ندارید.
  • در میان برنامه نویسان فرانت اند بسیار محبوب است.
  • اکثر مرورگرها از آن پشتیبانی می‌کنند.

زبان برنامه نویسی CSS

یکی دیگر از انواع برنامه نویسی محبوب در میان برنامه نویسان فرانت اند، زبان برنامه نویسی CSS است. CSS کوتاه شده Cascading style sheets است. با استفاده از این زبان برنامه نویسی می‌توان ظاهر مناسبی برای وب سایت مدنظر خود ایجاد کرد. در حقیقت این زبان برنامه نویسی نحوه قرارگیری المان‌های وب سایت را مشخص می‌کند. تبدیل سند به شکل و فرمی که قابل استفاده کاربران سایت باشد توسط این زبان برنامه نویسی صورت می‌گیرد.

سال‌ها است که از CSS به عنوان یکی ابزار ساده و بسیار کاربردی توسط برنامه نویسان فرانت اند استفاده می‌شود.

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت (JavaScript)

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت که به طور خلاصه با نام JS نیز شناخته می‌شود، یک زبان سطح بالا تفسیری است. با استفاده از این زبان برنامه نویسی قادر خواهید بود کارهای پیچیده‌ای در صفحات وب سایت انجام دهید. انجام حرکات پویا، نمایش گرافیک‌های دو بعدی و سه بعدی و غیره همگی توسط این زبان برنامه نویسی انجام می‌شود.

با استفاده از زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت قادر خواهید بود تعامل بسیاری با کاربران وب سایت خود داشته باشید. به همین دلیل این زبان برنامه نویسی به عنوان یکی از کاربردی ترین زبان‌های برنامه نویسی فرانت اند شناخته می‌شود.

بهترین فریم ورک‌های Front End

همان طور که گفته شد، استفاده از فریم ورک‌ها می‌تواند مزایای بسیاری برای توسعه دهندگان فرانت اند داشته باشد. با توجه به این نکته، در ادامه بهترین فریم ورک‌های فرانت اند را معرفی خواهیم کرد. جالب است بدانید که اکثر فریم ورک‌های مطرح این حوزه بر پایه زبان جاوا اسکریپت است.

1.      فریم ورک ری اکت (React JS)

ری اکت یک کتابخانه رایگان و متن باز جاوا اسکریپت است که توسط شرکت قدرتمند فیس‌بوک در جهت بهبود طراحی UI یا همان رابط کاربری در وب منتشر شده است.

فریم ورک ری اکت یکی از بهترین کتابخانه‌های طراحی و توسعه رابط کاربری انواع اپلیکیشن های مبتنی بر وب است. فریم ورک ری اکت پکیج‌ها و امکانات قابل توجهی را در اختیار برنامه نویسان فرانت اند قرار می‌دهد و برنامه نویسان می‌توانند با استفاده از این فریم ورک رابط کاربری‌های حرفه‌ای و جذابی برای وب اپلیکیشن‌های مدنظر خود طراحی کنند.

هدف فریم ورک ری اکت این است که بتواند روند طراحی و توسعه رابط کاربری را ساده‌تر و سریع‌تر کند. یادگیری این فریم ورک سبب می‌شود فرصت‌های شغلی بسیاری برای شما به وجود آید. برای آموزش این فریم ورک جذاب می‌توانید از بوتکمپ برنامه نویسی ری اکت مجموعه دانشکار استفاده کنید.

جالب است بدانید که شرکت‌های بزرگی همچون نیویورک تایمز، پینترست، نتفلیکس و اوبر در طراحی و توسعه رابط کاربری خود از فریم ورک ری اکت استفاده می‌کنند.

سطح عملکرد بالای فریم ورک ری اکت سبب شده است استفاده از این فریم ورک برای انجام تمامی پروژه‌های ساده و پیچیده مفید باشد. همچنین با توجه به این که فیس‌بوک عرضه کننده این فریم ورک است می‌توان پیش بینی کرد فریم ورک ری اکت در ادامه همچنان رشد داشته باشد و پشتیبانی کاملی از آن صورت گیرد.

2.      فریم ورک  انگولار (Angular)

از دیگر فریم ورک‌های قدرتمند انواع برنامه نویسی فرانت اند می‌توان به فریم ورک انگولار اشاره کرد. این فریم ورک توسط شرکت بزرگ و موفق گوگل در سال 2010 میلادی به صورت عمومی منتشر شده است. برای یادگیری این فریم ورک نیاز است علاوه بر دانش برنامه نویسی جاوا اسکریپت، زبان برنامه نویسی تایپ اسکریپت نیز فراگیرید چرا که این فریم ورک بر پایه زبان برنامه نویسی تایپ اسکریپت پیاده‌سازی شده است.

فریم ورک انگولار کامپوننت محور است و به روش اتصال 2 طرفه کار می‌کند. این فریم ورک علی رغم کاربرد بسیار و جامع بودن، کمی پیچیده است و یادگیری آن برای برنامه نویسان مبتدی فرانت اند پیشنهاد نمی‌شود.

از این فریم ورک می‌توان برای طراحی و توسعه اپ‌های مبتنی بر وب استفاده کرد. برای طراحی و توسعه وب اپلیکیشن‌های چند صفحه‌ای و تک صفحه‌ای از فریم ورک انگولار بسیار استفاده می‌شود.

3.     فریم ورک جی کوئری (jQuery)

جی کوئری همانند ری اکت یکی از بهترین کتابخانه‌های انواع برنامه نویسی فرانت اند به شمار می‌آید. جی کوئری یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین کتابخانه‌های زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت است که در سال 2006 میلادی منتشر شده است.

به علت سادگی ساختار این فریم ورک، تقریبا برای تمامی برنامه نویسان فرانت اند قابل فهم است. همین سادگی نیز خود یکی از دلایل اصلی محبوبیت این فریم ورک قدیمی جاوا اسکریپت است. با استفاده از این فریم ورک می‌توانید کد نویسی خود به میزان قابل توجهی کاهش دهید و با حداقل خط کدهای ممکن پروژه خود را به اتمام رسانید.

تمامی مرورگرهای از کتابخانه جی کوئری پشتیبانی می‌کنند و این فریم ورک با تمامی مرورگرها سازگاری دارد. در این فریم ورک پلاگین‌های بسیاری وجود دارند و برنامه نویسان فرانت اند می‌توانند با استفاده از این پلاگین‌ها المان‌های مختلف را به سادگی بر روی پروژه خود پیاده سازی کنند.

4.      فریم ورک Vue.js

جالب است بدانید این فریم ورک توسط یکی از اعضای توسعه دهنده فریم ورک انگولار ساخته و منتشر شده است. با این که محبوبیت این فریم ورک در سال‌های اخیر در حال افزایش است اما باید بدانید که شرکت مطرح و معتبری از این فریم ورک پشتیبانی نمی‌کند.

فریم ورک Vue.js فریم ورک کامپوننت محوری است که Visual DOM دارد. به همین واسطه سرعت برنامه نویسان با استفاده از این فریم ورک افزایش می‌یابد. به طور کلی استفاده از این فریم ورک برای برنامه نویسان مبتدی حوزه فرانت اند که قصد یادگیری فریم ورک دارند پیشنهاد می‌شود.

برنامه نویسی بک اند (Back End)

آن قسمت از وب سایت که برای کاربران غیر قابل مشاهده است، بک اند گفته می‌شود. می‌توان گفت بک اند به نوعی مغز یک وب سایت است که کنترل آن را به عهده دارد. کاربران به کدهای نوشته شده در قسمت بک اند هر وب سایت دسترسی ندارند. قبل از پرداختن به اهمیت بک اند سایت بهتر است بدانید که وب سایت‌ها به طور کلی به دو نوع وب سایت ایستا و پویا تقسیم می‌شوند.

وب سایت‌های ایستا یا استاتیک، تنها از چند صفحه html ساخته شده‌اند و برای تغییرات در آن‌ها حتما بایستی از زبان html استفاده کرد. این نوع وب سایت‌ها کاربرد کمی دارند.

وب سایت‌های پویا یا داینامیک وب سایت‌هایی هستند که محتویات آن‌ها بر اساس عواملی همچون زمان، کار و … تغییر می‌کند. تمامی وب سایت‌های فروشگاهی، خبری و آموزشی از این نوع هستند.

وب سایت‌های پویا نیاز به بهره گیری از برنامه نویسان بک اند دارند تا بتوانند منطق خود را پیاده سازی کنند. بنابراین بک اند نیز همانند فرانت اند از اهمیت بسیاری برخوردار است.

برنامه نویسان بک اند هر وب سایت بایستی اطلاعات و داده‌ها را به تناسب اهداف وب سایت از پایگاه داده دریافت کنند و پس از پردازش و در صورت نیاز به کاربران وب سایت آن را نمایش دهند.

انواع برنامه نویسی بک اند وب سایت وجود دارند اما زبان‌های برنامه نویسی زیر در بین برنامه نویسان این حوزه محبوبیت بیشتری دارند.

انواع برنامه نویسی وب

زبان برنامه نویسی PHP

زبان برنامه نویسیPHP یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی بک اند است. این زبان برنامه نویسی از گذشته تا کنون در ساخت و ایجاد بسیاری از وب سایت‌های داینامیک نقش داشته است. شرکت‌های بزرگ و معتبری همچون فیسبوک، بافر و هوت سویت از این زبان برنامه نویسی به عنوان زبان سمت سرور استفاده می‌کنند.

زبان برنامه نویسی پایتون (Python)

پایتون یکی از بهترین زبان‌های برنامه نویسی دنیا است که محبوبیت آن به صورت گسترده‌ای در حال افزایش است. این زبان برنامه نویسی در عین سادگی زبان بسیاری قدرتمندی است و در حوزه‌های متعددی کاربرد دارد. پایتون برای توسعه وب سایت‌ها و وب اپلیکیشن‌ها نیز به کار می‌رود.

بسیاری از برنامه نویسان حوزه بک اند از این زبان برنامه نویسی بهره می‌گیرند. جالب است بدانید که در بسیاری از پروژه‌های شرکت ناسا از زبان برنامه نویسی پایتون استفاده می‌شود. در تهیه وب اپلیکیشن‌هایی همچون پینترست و موزیلا نیز از این زبان برنامه نویسی بهره گرفته شده است.

زبان برنامه نویسی جاوا (Java)

زبان برنامه نویسی جاوا از جمله زبان‌های برنامه نویسی قدیمی و محبوب در میان برنامه نویسان است. از این زبان برنامه نویسی می‌توان در حوزه‌های مختلفی همچون توسعه اپ، پردازش تصویر و توسعه وب سایت استفاده کرد. برخی از برنامه نویسان بک اند از این زبان برنامه نویسی به عنوان زبان سمت سرور سایت استفاده می‌کنند.

بهترین فریم ورک‌های Back End

در انواع برنامه نویسی بک اند نیز فریم ورک‌های مطرح و معتبری وجود دارند که به برنامه نویسان این حوزه کمک می‌کنند پروژه‌های خود را ساده‌تر و دقیق‌تر انجام دهند. در ادامه به معرفی این فریم ورک‌ها خواهیم پرداخت.

1.      فریم ورک جنگو (Django)

فریم ورک جنگو به عنوان یکی از معروف‌ترین و بهترین فریم ورک‌های حوزه برنامه نویسی بک اند شناخته می‌شود. این فریم ورک بر پایه زبان برنامه نویسی پایتون و برای توسعه اپلیکیشن‌های مبتنی بر وب منتشر شده است. با استفاده از فریم ورک جنگو قادر خواهید بود طرح واقع بینانه و یک پارچه‌ای برای وب سایت‌ها و وب اپلیکیشن‌های مبتنی بر پایگاه داده فراهم کنید.

جنگو فریم ورک منبع بازی است که بر مبنای معماری MVT است که به کامپوننت‌ها اجازه می‌دهد به صورت یکپارچه‌ای پلاگین شوند.فریم ورک جنگو به یک رابطه اختیاری تجهیز است که می‌تواند مجوزات کاربران را تنظیم کند.

از دیگر مزایای فریم ورک جنگو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کامل و همه جانبه بودن فریم ورک جنگو

طراحان فریم ورک جنگو به تمامی ملزومات توسعه وب اپلیکیشن توجه داشته‌اند. فریم ورک جنگو با دارا بودن مستندات بسیار و استانداردهای طراحی صحیح، به صورت همه جانبه می‌تواند برنامه نویسان بک اند را پشتیبانی کند.

  • امنیت بالا

شعار این فریم ورک انجام درست کارها است و در حوزه امنیت به کدنویسان کمک می‌کند بسیاری از اشتباهات امنیتی را انجام ندهند. اگر از این فریم ورک استفاده کنید می‌توانید بدون نگران خاصی از امنیت حساب های کاربری و اطلاعات ورودی کاربران اطمینان  داشته باشید.

  • کاربرد گسترده

برای ساخت تمامی سایت‌ها و وب اپلیکیشن‌ها از جمله سایت‌های خبری، شبکه های اجتماعی و … می‌توان از فریم ورک جنگو استفاده کرد. فریم ورک جنگو با فریم ورک‌های Client side تعامل بسیار خوبی دارد و توانایی تبدیل کردن محتوا در فرمت‌های مختلف از جمله XML، JSON و HTML را دارد.

فریم ورک جنگو که به زبان پایتون نوشته شده است مستقل از سرور است و به همین دلیل می‌توان آن را بر روی سیستم‌هایی همچون ویندوز، مک و لینوکس اجرا کرد.

  • صرفه جویی در کد نویسی

فریم ورک جنگو این امکان را به برنامه نویسان فرانت اند می‌دهد که بتوانند به صورت چندباره از کدها بهره گیرند. همین موضوع سبب می‌شود نیازی به نوشتن بسیاری از کدهای تکراری نباشید و حجم و زمان کدنویسی به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

همچنین در این فریم ورک امکان دسته بندی کدهای مربوط به یک ماژول برای استفاده مجدد از آن وجود دارد.

  • مناسب برای پروژه‌های بزرگ و کوچک

با فریم ورک جنگو قادر خواهید بود هر پروژه بزرگ و کوچکی را انجام دهید. این فریم ورک قدرتمند توانایی مقیاس پذیری فوق العاده‌ای دارد و برنامه نویسان قادر خواهند بود با استفاده از آن پروژه‌های کوچک خود را توسعه دهند و آن را به پروژه‌های بزرگ با ترافیک اطلاعات زیاد تبدیل کنند. بسیاری از شرکت‌های مطرح برای توسعه ایده‌های خود از فریم ورک جنگو بهره می‌گیرند.

  • پشتیبانی از پایگاه‌های داده و سئو

فریم ورک جنگو از دیتابیس‌های متعددی مانند SQLite، Oracle، MySql و … پشتیبانی می‌کند. با توجه به نوع پروژه خود می‌توانید به صورت هم زمان از چندین پایگاه داده نیز استفاده کنید. همچنین فریم ورک جنگو به سئو وب سایت نیز کمک می‌کند چرا که آدرس صفحات ایجاد شده توسط این فریم ورک به صورت URL است.

تمامی این عوامل سبب شده‌اند هم اکنون فریم ورک جنگو به عنوان یکی از معتبرترین فریم ورک‌های انواع برنامه نویسی فرانت اند شناخته شود. در صورتی که تمایل دارید این فریم ورک قدرتمند را فراگیرید و موقعیت‌های شغلی متفاوتی را برای خود ایجاد کنید، می‌توانید در بوتکمپ برنامه نویسی جنگو دانشکار شرکت کنید.

2.      فریم ورک لاراول (Laravel)

فریم ورک لاراول یکی دیگر از مطرح‌ترین فریم ورک‌های انواع برنامه نویسی بک اند است که بر پایه زبان PHP است. از جمله مهم‌ترین مزایای استفاده از این فریم ورک می‌توان به سینتکس ساده و داشتن ابزارهای متعدد و مدرن اشاره کرد. فریم ورک لاراول با پشتیبانی از معماری 3 لایه MVC به شما اجازه می‌دهد به راحتی بتوانید بر روی پروژه‌های بزرگ خود کنترل داشته باشید.

3.     فریم ورک Ruby on rails

از دیگر فریم ورک‌های معتبر و مطرح حوزه برنامه نویسی بک اند می‌توان به فریم ورک Ruby on rails اشاره کرد. این فریم ورک بر پایه زبان برنامه نویسی Ruby نوشته شده است و در سیستم لینوکس اجرا شده است. با استفاده از فریم ورک Ruby on rails، توسعه دهندگان بک اند می‌توانند یک محیط راحت کد نویسی در اختیار داشته باشند.

جمع بندی

با توجه به گستردگی دنیای وب سایت‌ها و اهمیت بالایی که دارند، انواع برنامه نویسی وب نیز از جمله حوزه‌های مهم و پولساز عصر تکنولوژی است. شرکت‌های بزرگ و کوچک بسیاری به دنبال استخدام و جذب برنامه نویسان فرانت اند و بک اند حرفه‌ای هستند.

اگر شما نیز به این حوزه علاقه دارید پیشنهاد می‌کنیم حتما از بوتکمپ برنامه نویسی مجموعه دانشکار کمک بگیرید. در این بوتکمپ متخصصان وب نویسی گرد هم آمده‌اند و شما می‌توانید آموزش‌های لازم برای ورود به دنیای کسب و کار را فراگیرید.

.

پایان رپورتاژ‌ آگهی

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر