;
coinex

اخذ مالیات 10 درصدی از عرضه کنندگان بازی‌های خارجی در سال 1402

اخذ مالیات 10 درصدی از عرضه کنندگان بازی‌های خارجی در سال 1402 در لایحه بودجه سال آینده پیش‌بینی شده است.

براساس مصوبه نمایندگان مجلس، اخذ مالیات 10 درصدی از عرضه کنندگان بازی‌های خارجی در سال 1402 نیز مانند سال‌های قبل به قوت خود باقی‌ است. طبق اخبار اعلامی، سال گذشته دولت درآمدی بالغ‌بر 200 میلیارد تومان از عرضه‌کنندگان بازی‌های خارجی کسب کرده است و در سال جدید نیز این عرضه‌کنندگان موظف‌اند که 10 درصد از کل فروش بازی‌های خود در ایران را به‌عنوان عوارض به دولت تقدیم کند.

بیشتر بخوانید: مالیات خودروهای لوکس تعیین و توسط مجلس تصویب شد

اخذ مالیات 10 درصدی از عرضه کنندگان بازی‌های خارجی به قوت خود باقی‌ است

طبق مصوبه نمایندگان مجلس، همچون سال‌های اخیر، عرضه‌کنندگان انواع بازی‌های خارجی قابل‌نصب در کامپیوتر، موبایل و کنسول‌های بازی باید معادل ده درصد قیمت فروش را به‌عنوان عوارض پرداخت کنند.

اخذ مالیات 10 درصدی از عرضه کنندگان بازی‌های خارجی به قوت خود باقی‌ست

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز و در جریان بررسی گزارش تلفیق بودجه 1402 در بخش درآمدی، بند (ق) تبصره 6 این لایحه را به شرح زیر تصویب کردند:

ق‌- ‌سازمان امور مالیاتی با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است از عرضه‌کنندگان انواع بازی‌های خارجی قابل‌نصب در رایانه، تلفن‌های همراه و پیشانه بازی (کنسول) عوارضی معادل ده درصد (%۱۰) قیمت فروش را اخذ و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نماید.

احتمالاً همچون گذشته این عوارض اخذ‌شده در اختیار بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای قرار می‌گیرد تا صرف حمایت از توسعه بازی‌های تولید داخل شود.

دریافت چنین عوارضی به تصمیم مرکز ملی فضای مجازی بازمی‌گردد. این مرکز سال 1397 در راستای تعریف قانون بودجه، مصوبه‌ای را تصویب کرد که در آن عبارت «دستورالعمل اجرایی دریافت 10 درصد از درآمدهای حاصل از نشر و عرضه تجاری و رسمی بازی‌های رایانه‌ای خارجی» ذکر شده بود. این مصوبه در سال‌های اخیر درحال اجرایی‌شدن است.

نتایج یک پیمایش از سوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نشان می‌دهد مجموع هزینه‌کرد بازیکنان برای خرید بازی روی پلتفرم کنسول و رایانه در سال 1400 حدود 2100 میلیارد تومان بوده که سهم بازی‌های بومی کمتر از یک درصد است. این رقم نشان می‌دهد نزدیک به 190 میلیارد تومان عوارض در سال 1400 برای فروش بازی‌های رایانه‌ای خارجی روی این دو پلتفرم بایستی دریافت می‌شده است.

اخذ مالیات 10 درصدی از عرضه کنندگان بازی‌های خارجی به قوت خود باقی‌ست

بد نیست بدانید سهم بازی‌های کنسول و رایانه‌ای بومی در سال 1400 به نسبت سال 1398، یک درصد کاهش یافته است.

پیش‌بینی می‌شود دریافت چنین عوارضی با توجه به قیمت سرسام آور دلار، درنهایت به ضرر مصرف‌کننده بشود. درحال‌حاضر با نرخ دلار کنونی نیز کمتر نوجوان و جوانی توانایی خرید بازی‌های اورجینال خارجی را دارند و دریافت عوارض 10‌ درصدی بر گرانی این بازی‌ها افزوده می‌شود.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره اخذ مالیات 10 درصدی از عرضه کنندگان بازی‌های خارجی در سال 1402 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر