;
coinex

انتقاد نماینده چابهار از کاپیتولاسیون اینترنتی ؛ هیچ توجیهی برای تداوم فیلترینگ وجود ندارد

یک نماینده مجلس، ادامه‌دار بودن فیلترینگ اینترنت و شبکه‌های اجتماعی را یک کاپیتولاسیون اینترنتی معرفی کرد.

معین‌الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار عنوان کرد که هیچ توجیهی برای تداوم فیلترینگ اینترنت وجود ندارد. وی همچنین گفت، مردم شرایط فعلی اینترنت در کشور را یک کاپیتولاسیون اینترنتی می‌دانند. این صحبت‌های سعیدی پیرو پیشنهاد وزیر ارتباطات مبنی‌بر ارائه سیم‌کارت‌های خاص و بدون فیلتر برای گردشگران زده شده است و افکار عمومی در رابطه‌با شرایط اینترنت را بی‌ربط به موضوع بحث نمی‌داند.

بیشتر بخوانید: احتمال کاهش سرعت اینترنت در تهران به دلیل جمع‌آوری دکل‌ها؛ شهرداری لنگِ اجاره‌بها است!

کاپیتولاسیون اینترنتی مورد انتقاد نماینده مجلس قرار گرفت

معین‌الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار، درباره پیشنهاد وزیر ارتباطات برای ارائه سیم‌کارت خاص بدون فیلتر به گردشگران خارجی گفت تعبیر کاپیتولاسیون اینترنتی که افکار عمومی برای این خبر مطرح کرده، تعبیری نزدیک به واقعیت است. سعیدی همچنین گفت از هنگامی که بحث اینترنت طبقاتی مطرح شده است، مردم نگرانی‌هایشان را در حوزه‌های مختلف اعلام کرده‌اند.

نماینده مردم چابهار در مصاحبه‌ای به وضعیت کسب‌وکارها در پلتفرم‌های فیلترشده اشاره کرد و گفت:

چطور می‌شود برای گردشگری که از بیرون می‌آید سیم کارت بدون فیلتر تعبیه کرد تا بتواند از پلتفرم‌های فضای مجازی استفاده کند اما میلیون‌ها انسانی که از طریق همین پلتفرم‌ها امرار معاش می‌کنند دسترسی نداشته باشند و معیشتشان دچار چالش شود؟

کاپیتولاسیون اینترنتی مورد انتقاد نماینده مجلس قرار گرفت

سعیدی که پیش از این هم در مورد تیک آبی رئیس جمهوری از او سؤال کرده بود، از تبعیض بین مسئولان و مردم در استفاده از شبکه‌های اجتماعی گفت: «این را بگذارید در کنار توئیت زدن‌های مکرر مسئولین کشور در حالی که مردم به توئیتر، اینستاگرام و واتساپ دسترسی ندارند. این‌ها با اصول مصرح قانون اساسی بالأخص اصل سوم در تضاد است و محدود کردن آزادی‌های مشروع جامعه به بهانه امنیت هم با اصل نهم قانون اساسی تناقض جدی دارد.»

اگرچه وزارتخانه به مدت کوتاهی پس از این خبر گفت که صرفاً در حد پیشنهاد است اما سعیدی تأکید می‌کند که حتی در حد یک پیشنهاد هم از رویکرد تبعیض‌آمیز حکایت دارد:

این سخنان و اقدامات فقط و فقط بر دامنه نارضایتی مردم می‌افزاید و این اتفاق اخیر حتی اگر در حد یک پیشنهاد هم باشد، از یک نگاه و رویکرد آکنده با تبعیض حکایت دارد یعنی اینکه خارجی‌ها و توریست‌ها می‌توانند چنین دسترسی داشته باشند، درحالی که برای مردم عادی این دسترسی‌ها را محدود کرده‌ایم و به نوعی می‌توان گفت شرم‌آور است.

این نماینده با یادآوری اصرار وزارت ارتباطات بر اینکه محدودیت‌ها بر اساس نظر شورای عالی امنیت ملی اعمال شده گفت این اعمال ناظر بر شرایطی خاص بود که التهابات و مشکلاتی وجود داشت، اما در حال حاضر که آرامش بر کشور حاکم شده، هیچ توجیهی برای این محدودیت‌ها و فیلترها وجود ندارد: «من این عزیزان را ارجاع می‌دهم به سخنان خودشان در زمان انتخابات و امیدوارم به خودشان بیایند و اجازه ندهند آزادی‌های مشروع جامعه بیشتر از این محدود شود.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص کاپیتولاسیون اینترنتی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر