;
coinex

10 علت ضعیف شدن باتری لپ تاپ

علت ضعیف شدن باتری لپ تاپ چیست؟ حتی بهترین لپ تاپ ها نیز بعد از چند سال استفاده باتری آنها از بین می رود. شما نمی توانید از خراب شدن باتری لپ تاپ جلوگیری کنید، اما با مراقبت و استفاده درست می توانید این روند را طولانی تر کرده و مدت زمان بیشتری از باتری استفاده کنید. لپ تاپ یک وسیله قابل حمل است که با وجود باتری سالم می تواند عملکرد بهتری به شما بدهد اما مشکل اینجا است که با بالا رفتن سن لپ تاپ، باتری نیز ضعیف شده و باعث می شود سریع تر خالی شود.

علت ضعیف شدن باتری لپ تاپ چیست و چرا بعد از مدتی کارایی خود را از دست می دهد و سریع خالی می شود؟ دلایل زیادی وجود دارد که باعث خالی شدن باتری لپ تاپ شما می شود، در ادامه آنها را بررسی می کنیم راهکارهایی برای رفع این مشکل را به شما خواهیم گفت.

1. کاهش چرخه شارژ باتری

تمامی باتری ها دارای چرخه شارژ هستند که با گذشت زمان ضعیف می شوند. باتری لپ تاپ ها بر اساس فناوری لیتیوم یون (Li-ion) ساخته شده است که قابلیت شارژ و دشارژ تا 500 چرخه در صورت شارژ تا 100 درصد و تخلیه تا 0 درصد را دارد. با گذشت زمان و استفاده از باتری چرخه شارژ کاهش پیدا می کند و باتری از بین می رود، در این صورت شاید در فکر تهیه یک لپ تاپ جدید باشید.

اگر لپ تاپ شما قدیمی است و می خواهید برای چندین ساعت شارژ داشته باشید بهتر است مدل جدیدتر را تهیه کنید و یا با تعویض باتری مشکل را برطرف کنید. اما امروزه حتی قیمت لپ تاپ i5 نیز گران است و خرید مدل جدیدتر برای همه افراد مقدور نیست و از طرفی مجبور نیستید زیاد هزینه کنید. در این صورت می توانید با شارژ کردن صحیح باتری مانع از خراب شدن آن شوید، با نگه داشتن شارژ حدود 40 تا 80 درصد چرخه عمر در حدود 2500 چرخه برای پشتیبان گیری بهتر باتری افزایش پیدا می کند.

2. گرما باعث خراب شدن باتری لپ تاپ می شود

علت زود خالی شدن باتری لپ تاپ می تواند در اثر گرمای بیش از حد باشد. گرمای لپ تاپ می تواند به باتری آسیب برساند و در نتیجه کاهش عمر باتری را به دنبال داشته باشد، بنابراین باید سعی کنید آن را خنک نگه دارید. در هنگام استفاده از لپ تاپ مطمئن شوید که دریچه های آن باز است، اگر لپ تاپ شما زود گرم می کند می توانید با تهیه خنک کننده این مشکل را برطرف کنید.

3. ضعیف شدن باتری با اتصال مستقیم به شارژ

یکی دیگر از مواردی که باعث ضعیف شدن باتری لپ تاپ می شود اتصال مستقیم آن به برق در صورت داشتن باتری است. اگر از لپ تاپ در دفتر کار یا منزل استفاده می کنید و آن را زیاد جابه جا نمی کنید بهتر است باتری را خارج کرده و به صورت مستقیم آن را به برق وصل کنید. برخی مدل ها همچون لپ تاپ core i7 گیمینگ hp قابلیت این را ندارند که باتری را از آن جدا کنید و در این صورت توصیه می شود شارژ را در حدود 20 تا 80 درصد نگه دارید.

نور صفحه نمایش لپ تاپ

4. نور صفحه نمایش لپ تاپ

نور صفحه نمایش نیز یکی دیگر از عوامل ضعیف شدن باتری لپ تاپ است. صفحه نمایش برای نمایش پیکسل ها انرژی زیادی مصرف می کند که این انرژی از طریق باتری تامین و در نتیجه باعث خالی شدن سریع باتری می شود. تنظیم نبودن صفحه نمایش می تواند علت زود خالی شدن باتری لپ تاپ در ویندوز 10 باشد که با تنظیم نور می توانید تا حدودی از باتری صرفه جویی کنید. برای تنظیم صفحه نمایش به قسمت تنظیمات سپس System > Display مراجعه کنید.

5. برنامه های پس زمینه

ممکن است علت ضعیف شدن باتری لپ تاپ از اجرای برنامه های ناخواسته در پس زمینه باشد. برخی نرم افزارها بدون آگاهی کاربر و حتی در صورت بسته بودن نیز در پس زمینه فعال هستند که باعث خالی شدن باتری می شوند و باید آنها را غیر فعال کنید. این مورد می تواند علت خالی شدن باتری لپ تاپ در ویندوز 11 نیز باشد که با رفتن به قسمت تنظیمات می توانید به راحتی آنها را غیر فعال کنید.

6. نور پس زمینه صفحه کلید

نور پس زمینه صفحه کلید به شما کمک می کند تا حتی در فضای با نور کم و تاریک نیز به راحتی با لپ تاپ خود کار کنید. اما نور پس زمینه کیبور به همان اندازه که کاربردی است، باعث مصرف باتری نیز می شود و برای صرفه جویی در انرژی پیشنهاد می شود در محیط های با نور کافی آن را خاموش کنید.

7. روشن بودن بلوتوث و WiFi

روشن بودن سخت افزارهای غیر ضروری همچون وای فای و یا بلوتوث می تواند مصرف باتری را بالا ببرد. بنابراین پیشنهاد می شود که علاوه بر بلوتوث در صورت دسترسی نداشتن به اینترنت، وای فای لپ تاپ را نیز خاموش کنید.

بهینه سازی باتری لپ تاپ

8. اتصال کابل و دیوایس خارجی

اگر به طور مداوم چندین دیوایس خارجی به لپ تاپ شما وصل است، می تواند علت زود خالی شدن باتری لپ تاپ نیز همین باشد. برای رفع این مشکل دیوایس هایی که واقعا به آن نیاز ندارید مانند درایو USB، CD/DVD، بلندگوهای بلوتوث، TWS و یا ماوس بیسیم را به صورت کامل از لپ تاپ جدا کنید که برای این کار می توانید در قسمت تنظیمات و یا در قسمت نوار وظیفه آنها را غیر فعال کنید.

9. اجرای همزمان چندین برنامه منجر به خالی شدن باتری می شود

همه ما در هنگام کار با لپ تاپ معمولا چندین برنامه و یا پنجره را به صورت همزمان باز می کنیم که این کار باعث می شود تا پردازنده و رم بیشتر درگیر شوند و در نتیجه باتری سریع تر خالی شود. در حدامکان برنامه های کمتری را اجرا کنید و یا در هنگام استفاده از مرورگر تب های کمتری باز کنید تا مصرف انرژی به حداقل برسد.

10. باتری قدیمی است و نیاز به کالیبراسیون مجدد دارد

باتری های لیتیومی زمان دقیق تخلیه شارژ را به شما می گویند و می توانید قبل از خاموش شدن لپ تاپ و خالی شدن کامل باتری از آن با خبر شوید. اما گاهی اوقات سیستم عامل نمی تواند تشخیص دهد که باتری لپ تاپ چند درصد شارژ دارد و حتی با داشتن شارژ نیز به صورت ناگهانی خاموش می شود. علت خالی شدن ناگهانی باتری لپ تاپ کالیبرده نبودن باتری است که معمولا در صورت قدیمی بودن باتری و یا اگر به صورت مداوم لپ تاپ به برق متصل باشد این مشکل پیش می آید.

برای کالیبره کردن باتری لپ تاپ در مرحله اول باید باتری را تا 100 درصد شارژ کنید و تا 2 ساعت شارژر را جدا نکنید، سپس شارژر را جدا کرده و تا خالی شدن کامل باتری از آن استفاده کنید. اجازه دهید لپ تاپ به صورت خودکار خاموش شود و سپس حدود 3 تا 5 ساعت در حالت خاموش بماند، در مرحله آخر دوباره لپ تاپ را روشن کنید و بگذارید باتری 100 درصد شارژ شود.

روش های دیگری برای کالیبره کردن باتری نیز وجود دارد که این روش ساده ترین و کاربردی ترین آنها بود. در مورد روش های دیگر می توانید در گوگل سرچ کنید و از طریق آموزش های موجود مراحل را انجام دهید.

چگونه عمر باتری لپ تاپ را افزایش دهیم؟

قابلیت حمل بودن از ویژگی مهم لپ تاپ است اما در صورت ضعیف بودن باتری این قابلیت را از دست می دهد و می تواند برای شما مشکل ساز باشد. در این مقاله 10 علت ضعیف شدن باتری لپ تاپ را معرفی و راه حل های مناسب برای این مشکلات را نیز توضیح داده ایم که با رعایت آنها می توانید عمر باتری را افزایش داده و مدت بیشتری از شارژ لپ تاپ استفاده کنید.

البته رفع علت شارژ نگه نداشتن باتری لپ تاپ در صورتی جواب می دهد که چرخه باتری به پایان نرسیده باشد و در غیر این صورت باید به فکر تعویض باتری و یا لپ تاپ جدید باشید. شرکت هایی همچون مایکروسافت و hp در محصولات جدید خود با به کارگیری باتری های پیشرفته تا حدودی مشکل نگهداری شارژ را بر طرف کرده اند که می تواند برای چندین ساعت شارژ ارائه دهند. برای خرید لپ تاپ اچ پی با کمترین قیمت به فروشگاه اینترنتی آترین کالا مراجعه کنید.

.

پایان رپوتاژ آگهی

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر