;
coinex

گروهی از دانشمندان مدعی امکان بازگرداندن زمان در سیستم‌های کوانتومی شدند!

دانشمندان ادعای امکان بازگرداندن زمان در سیستم‌های کوانتومی را دارند. طبق گزارشات آن‌ها موفق به ایجاد پروتکلی شده‌اند که توانایی بازگشت به عقب را دارد.

تعدادی از دانشمندان بین‌المللی ادعای ابداع روش جدیدی را دارند که امکان بازگرداندن زمان به عقب از طریق خصوصیات نامعمول دنیای کوانتوم را فراهم می‌کند. این روش قابلیت افزایش یا کاهش سرعت ساعت برخی از سیستم‌ها را داشته و حتی می‌تواند آن‌ها را معکوس کند. این کار باعث بازگشت ذرات کوانتومی در زمان به عقب می‌شود.

آن‌ها با طراحی یک «پروتکل بازگشت» موفق به برگرداندن یک فوتون به وضعیت قبلی خود شده‌اند. طبق اعلام آن‌ها، طی آزمایش‌ها توانسته‌اند با کمک نوعی سوئیچ کوانتومی یک فوتون را قبل از عبور از کریستال به حالت اولیه خود بازگردانند.

قوانین آشنای فیزیک در دنیای ذرات زیراتمی آنچنان صادق نیست. به عنوان مثال، ذرات کوانتومی در این دنیا توانایی وجود در دو حالت در یک لحظه را دارند. اکنون محققانی از آکادمی علوم اتریش و دانشگاه وین دریافته‌اند که امکان تغییر سرعت این ذرات کوانتومی برای حرکت به عقب یا جلو وجود دارد.

بیشتر بخوانید: ارتباط استفاده از ظروف تفلون با ابتلا به سرطان و آلزایمر چیست؟

امکان بازگرداندن زمان در سیستم‌های کوانتومی

این روش با وجود جذابیت فراوانش، اما فرایند اجرای فوق‌العاده سختی خواهد داشت. «میگوئل ناواسکوئس» از محققان این بررسی بیان داشته است: «اگر بتوانیم یک انسان را درون جعبه‌ای بدون اثرگذاری خارجی قرار دهیم، به‌لحاظ تئوری [بازگشت زمان] ممکن خواهد بود. اما با پروتکل‌هایی که فعلاً در اختیار داریم، احتمال دستیابی به موفقیت در انجام این کار بسیار بسیار پایین است.»

امکان بازگرداندن زمان

یک مشکل دیگر هم در این راستا وجود دارد که ناواسکوئس آن را به این شرح بیان کرده است: «زمان لازم برای انجام این پروسه وابسته به اطلاعاتی است که سیستم‌ها می‌توانند ذخیره کنند. نوع بشر یک سیستم فیزیکی است که حجم عظیمی از اطلاعات را در بر گرفته. [بنابراین] میلیون‌ها سال طول می‌کشد تا بتوانیم زمان را در زندگی یک انسان به کمتر از یک ثانیه قبل‌تر برگردانیم. پس این کار منطقی نیست.»

بنابراین طبق همین بررسی به‌نظر این کشف مهم به‌جای کمک به سفر در زمان، امکان استفاده در کامپیوترهای کوانتومی را خواهد داشت و درصورت بروز خطا، می‌توان کیوبیت‌ها را به حالتی قبل‌تر خود بازگرداند. نتایج این مطالعه در مجله Optica منتشر شده است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص امکان بازگرداندن زمان به عقب با سیستم‌های کوانتومی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر