;
coinex

دبیر جدید شورای عالی فضای مجازی : باید فضای مجازی را بر اساس مدل‌های بومی خود مدیریت کنیم

دبیر جدید شورای عالی فضای مجازی در جریان رویداد معارفه خود، به تشریح رویکرد خود درباره ماهیت فضای مجازی و نقش آن در زندگی افراد پرداخت.

محمدامین آقامیری که چندی پیش از طرف رئیس‌جمهور به سمت دبیر شورای عالی فضای مجازی منصوب شد در مراسم معارفه خود عنوان کرد که فضای مجازی تاکنون صرفاً یک ابزار تزئینی بود ولی حالا این بخش به محل زیست بدل شده است. وی در ادامه صحبت‌هایش از این فضا به‌عنوان یک فرصت مناسب جهت پیشبرد اهداف جامعه یاد کرد.

بیشتر بخوانید: دبیر جدید شورای عالی فضای مجازی مسئول بازنگری در سیاست‌های فیلترینگ شد؛ چراغ سبز دولت به رفع محدودیت‌ها؟

دبیر جدید شورای عالی فضای مجازی : فضای مجازی محل زیست افراد شده است

دبیر جدید شورای عالی فضای مجازی تأکید کرد به فضای مجازی به‌عنوان یک فرصت برای پیش‌برد اهداف نگاه می‌کند. آقامیری اعتقاد دارد اینترنت پیش از این یک فضای تزئینی بود، اما درحال‌حاضر فضای مجازی به محل زیست تبدیل شده است و باید مراعات این فضا را کرد و حرمت آن را نگه داشت.

«محمدامین آقامیری»، رئیس جدید مرکز ملی و دبیر شورای عالی فضای مجازی، در مراسم معارفه خود با توصیف از صحنه کلان فضای مجازی، به تاریخچه این فضا اشاره کرد و گفت:

پیش از این اینترنت یک فضای تزئینی بود و بعد از مدتی کنار فضای سنتی قرار گرفت و بعد از مدتی امتداد فضای واقعی شد.

فضای مجازی محل زیست افراد شده است

آقامیری با اشاره به اینکه فرصت بزرگ و افق بلندمدتی پیش رو است، گفت: «ما به فضای مجازی به‌عنوان یک فرصت نگاه می‌کنیم و فضای مجازی را فرصتی برای پیش‌برد اهداف می‌دانیم.»

او با اشاره به اینکه امروز ارتباطات لحظه‌ای، هوش مصنوعی و مواردی از این دست، داشتنشان در محیط واقعی ممکن نیست، گفت:

درحال‌حاضر فضای مجازی به محل زیست تبدیل شده است و همین موضوع باعث می‌شود مراعات این فضا را کنیم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی در ادامه به تفاوت مدل‌های حکمرانی در جهان اشاره کرد و گفت: «ما باید براساس مدل‌های بومی خود فضا را حکمرانی کنیم تا همه بتوانند به کار خود ادامه دهند.» او با اشاره به اینکه دوره‌ای مدیریت فضا کدخدامنشی بود، بر مزیت حکمرانی فضای مجازی تأکید کرد و گفت:

درحال‌حاضر می‌توان حکمرانی را به تک‌تک آحاد جامعه بسط داد و کمک گرفت.

فضای مجازی محل زیست افراد شده است

او با اشاره به تفاوت‌های اثر حکمرانی فضای مجازی با حکمرانی فضای سنتی گفت: «پیش از این شرط لازم قدرت، داشتن زیرساخت‌ها بود و حالا شرط لازم و کافی نیست.» آقامیری با اشاره به مواردی که امروز برای دولت‌ها قدرت ایجاد می‌کنند، گفت:

«داده‌ها و قدرت نرم بوده که شرط لازم و کافی است.»

به گفته وی، امروز هنجارها بدون استفاده از ابزارهای سنتی شکل می‌گیرند‌. آقامیری با اشاره به اینکه مرزهای موجود وزنی به فضای سایبری داده‌اند، گفت: «درحال‌حاضر معنا و مفهوم امنیت تغییر کرده است و اگر به فضای جدید توجه نکنیم، دچار ناکارآمدی خواهیم شد.»

او بر این باور است که نباید با سیستم و ساختار قبل با شرایط مواجه شد. رئیس مرکز ملی فضای مجازی با تأکید بر اینکه درحال‌حاضر سرعت تکنولوژی بسیار بالاست، گفت:

امروز از مواردی استفاده می‌کنیم که ممکن است خیلی زود از بین بروند.

فضای مجازی محل زیست افراد شده است

به گفته او: «این تغییر سریع همان‌قدر که مفید است، برای برخی سخت است و حکومت‌ها اگر درست پیش نروند، این تغییر منجر به مقاومت و مانع خدمت‌رسانی درست خواهد شد.» آقامیری با اشاره به اینکه در فضای حقیقی محتوا تفکیک شده و محدود است، گفت:

«باید بدانیم در فضای مجازی هر قالب روی سایر زیست‌بوم‌ها هم مؤثر بوده و این اثر پروانه‌ای تصمیم‌گیری را سخت کرده است‌.»

دبیر شورای عالی فضای مجازی با تأکید بر اینکه زیست‌بوم‌های فضای مجازی تاریخ انقضا دارند، گفت: «این زیست‌بوم‌ها باید به‌روزرسانی شوند و اگر نشوند، دچار مشکل خواهیم شد.» او با اشاره به مسئله چندپارگی در تصمیم‌گیری، به تصمیم رهبری درباره شورای عالی فضای مجازی اشاره کرد و گفت:

وقتی این فضا یکپارچه دیده نشود، دچار مشکل خواهیم شد. ازهمین‌رو باید مرکز یکپارچه و واحدی به عملکرد خود ادامه دهد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره صحبت‌های دبیر جدید شورای عالی فضای مجازی درباره فضای مجازی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر