;
coinex

ماموریت کرو 6 اسپیس ایکس با موفقیت انجام شد [+ویدیو]

ماموریت کرو 6 اسپیس ایکس با موفقیت انجام شد. این شرکت تحت‌سلطه ایلان ماسک، ششمین پرواز عملیاتی انسانی ناسا را برای این نهاد انجام داد.

ماموریت کرو 6 اسپیس ایکس با موفقیت کامل انجام شد. شرکت اسپیس‌ایکس به‌عنوان یک شرکت حوزه هوافضا در سال‌های گذشته نشان داده است که برترین شرکت‌ هوافضا از لحاظ پرتاب ماهواره و نیروی انسانی به‌منظور اهداف مختلف به جو زمین است. این شرکت هم‌اکنون نیز با موشک “فالکون 9” مأموریت خود را به‌خوبی انجام داده است.

پیش‌تر نیز در خبری عنوان کردیم که در مأموریت جدید اسپیس‌ایکس یک فضانورد مسلمان اهل امارات به‌نام “سلطان النیادی” نیز حضور دارد که قصد دارد چند روزی را در ایستگاه فضایی در ماه مبارک رمضان روزه بگیرد. وی اولین فضانورد اماراتی است که اقامتی طویل‌المدت در ایستگاه‌های فضایی دارد. به‌همراه سلطان النیادی، یک کیهان‌نورد روس نیز به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسیده است و طبق اخبار قبلی، این مأموریت 6 ماه به طول خواهد انجامید.

بیشتر بخوانید: تصاویر ماهواره ناسا از خسارات زلزله در ترکیه و سوریه [+عکس]

ماموریت کرو 6 اسپیس ایکس با موفقیت کامل انجام شد

موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس، پنجشنبه در ساعت ۰۰:۳۴ به وقت محلی (۰۹:۰۴ به وقت ایران) از روی سکوی پرتاب مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا به آسمان برخاست و کپسول دراگون حامل چهار فضانورد را به مدار نزدیک زمین فرستاد. در این ماموریت که به‌وسیله‌ی اسپیس ایکس برای ناسا انجام می‌شود، فضانوردان پس از پروازی ۲۴٫۵ ساعته به ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهند رسید.

اسپیس ایکس ششمین پرواز فضایی انسانی عملیاتی خود را برای ناسا انجام داد و برهمین‌اساس، ماموریت امروز کرو ۶ نامیده می‌شود. نخستین مرحله‌ی موشک فالکون ۹ که بوستری براق و تمیز روی سکوی پرتاب بود، در این ماموریت برای نخستین‌بار به پرواز درآمد؛ اما فضاپیمای دراگون حامل خدمه‌ی کرو ۶، چهارمین پروازش را انجام می‌دهد و اکنون بیش از هر کپسول کرو دراگون دیگر به فضا پرواز کرده است. این فضاپیما با نام اندور پیش‌تر در ماموریت‌های دمو ۲ و کرو ۲ و همچنین پرواز فضایی خصوصی اکسیوم ۱ به مقصد ایستگاه فضایی بین‌المللی حضور داشت.

پرتاب بی‌نقص سه‌شنبه، سه روز پس از نخستین تلاش ناموفق برای پرتاب موشک انجام شد. دوشنبه ۸ اسفند، پرواز فالکون ۹ تقریبا دو دقیقه مانده به پایان شمارش معکوس به‌دلیل نقصی در سامانه‌ی احتراق لغو شد. ناسا و اسپیس‌ایکس مشکل را مربوط به انسداد فیلتر در سامانه‌هایی دانستند که روی زمین موشک را تا لحظه‌ی پرتاب پشتیبانی می‌کنند. به دلیل وجود این فیلتر مشکل ساز، مقدار مناسب مایعی که برای احتراق موتورهای مرلین 1D موشک استفاده می‌شود، به مرحله‌ی اول موشک نمی‌رسید.

دو فضانورد ناسا به‌نام‌های استیوون بوئن به‌عنوان فرمانده مأموریت و وارن هوبرگ، به‌عنوان خلبان در پرواز امروز حضور دارند و سلطان النیادی، فضانورد امارات متحده عربی و آندری فدیف، کیهان‌نورد روس هردو به‌عنوان متخصص مأموریت آن‌ها را همراهی می‌کنند.

مرحله‌ی اول موشک فالکون ۹ پس از جداشدن از مرحله‌ی فوقانی و کپسول دراگون، به سمت زمین بازگشت و دقایقی بعد روی کشتی بدون‌سرنشین اسپیس‌ ایکس به‌نام «فقط دستورالعمل‌ها را بخوان» فرود آمد.

پس از رسیدن به مدار، هوبرگ به مرکز کنترل پرواز اسپیس ایکس گفت:

به‌عنوان فضانوردی تازه‌کار، این یک سفر عالی بود، متشکرم. می‌توانم بگویم [دراگون] یک معجزه‌ی مهندسی است و خیلی خوش‌شانس هستم که فرصت پرواز با این فضاپیمای شگفت‌انگیز را به‌دست آوردم.

اکنون کمی بیش از هفت سال از نخستین فرود موفقیت‌آمیز موشک فالکون ۹ روی زمین می‌گذرد. آن پرواز منتهی به فرود، تازه بیستمین پرتاب موشک فالکون ۹ به دست اسپیس ایکس بود؛ درحالی‌که پرتاب امروز صبح دویست‌وهفتمین پرواز کلی این موشک محسوب می‌شد. پس از آن فرود موفقیت‌آمیز، اسپیس‌ ایکس چند بار در بازیابی موشک و فرود آن روی سکوهای شناور، با ناکامی مواجه شد.

بااین‌حال، از زمان آخرین شکست در فرود فالکون روی کشتی بدون‌سرنشین در فوریه ۲۰۲۱، اسپیس ایکس موفق شد به رکورد صد فرود متوالی بوستر دست پیدا کند. فرود موفقیت‌آمیز فالکون ۹ در صبح امروز، صدویکمین بازیابی متوالی را رقم زد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص ماموریت کرو 6 اسپیس ایکس چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر