;
coinex

اخترشناسان از شناسایی یک سیاره خبر دادند که نباید وجود داشته باشد!

دانشمندان می‌گویند موفق به شناسایی یک سیاره شده‌اند که از نظر علمی توضیح علت وجود آن ممکن نیست!

اخترشناسان می‌گویند اخیرا سیاره‌ای را شناسایی و رصد کرده‌اند که نزدیک به یک ستاره کوتوله سرخ حضور دارد اما وجود آن قابل توضیح دادن نیست! اما این به چه معناست؟

بیشتر بخوانید: کشف 6 کهکشان توسط جیمز وب که از نظر علم کیهان‌شناسی وجود ندارند!

اخترشناسان از شناسایی یک سیاره خبر دادند که نباید وجود داشته باشد!

یک ستاره کوچک به نام TOI-5205 در فاصله حدود 285 سال نوری از منظومه شمسی قرار دارد که در واقع یک کوتوله سرخ است. حال دانشمندان در نزدیکی این ستاره کوچک یک سیاره را رویت کرده‌اند که بنابر نظریه‌های شکل‌گیری سیارات اساسا نباید آنجا وجود داشته باشد!

عموم ستاره‌های کوتوله سرخ در اطراف خود سیاراتی دارند که به دور آن‌ها گردش می‌کنند با این وجود رابطه این سیاره که TOI-5205b نام گرفته، با ستاره‌اش از دو منظر غیرقابل توضیح است. در وهله نخست اینکه انتظار نداریم کوتوله‌های سرخ در منظومه خود میزبان سیارات گازی غول‌پیکر باشند، اما TOI-5205b دقیقاً چنین شرایطی دارد.

در وهله دوم و از مورد قبلی مهم‌تر، به‌طور کلی تصور می‌شد که ستاره‌هایی مثل TOI-5205 صرفاً میزبان سیاره‌هایی باشند که از خودشان خیلی کوچک‌ترند. شوبام کانودیا اخترشناس موسسه علمی کارنگی که یکی از پژوهشگران اصلی این تحقیق بوده می‌گوید:

«اندازه ستاره میزبان TOI-5205 فقط حدود چهار‌برابر سیاره مشتری است، منتها این ستاره به‌نحوی توانسته سیاره‌ای به‌اندازه مشتری را به‌وجود بیاورد.»

اخترشناسان از شناسایی یک سیاره خبر دادند که نباید وجود داشته باشد!

کانودیا با ابراز شگفتی درباره این اکتشاف می‌گوید: «براساس درک فعلی ما از شکل‌گیری سیارات، TOI-5205b نباید وجود داشته باشد. این یک سیاره ممنوعه است.» این محقق در جهت درک مقیاس این اندازه‌ها تشبیه جالبی ارائه می‌کند.

گردش سیاره‌ای مثل مشتری به دور ستاره‌ای مثل خورشید مانند گردش یک دانه نخود به دور یک گریپ‌فروت است. اما گردش TOI-5205b به دور TOI-5205 مانند گردش یک دانه نخود به دور یک لیموی کوچک است. به عبارت دیگر، صدها مشتری می‌توانند در دل خورشید ما جای بگیرند، اما TOI-5205 فقط گنجایش چهار TOI-5205b را دارد.

دانشمندان هنوز نمی‌دانند که چه اتفاقی باعث به‌وجودآمدن چنین سیاره بزرگی در مقیاس این ستاره شده است. کانودیا می‌گوید:

«می‌دانیم که TOI-5205b وجود دارد، بنابراین شکافی در دانش ما پیرامون قرص‌ها، ساختارهای درونی سیارات یا فرایند شکل‌گیری سیارات (یا احتمالاً تمام موارد ذکرشده) وجود دارد.»

در مدل کنونی شکل‌گیری سیارات، برای ایجاد سیاره‌ای مانند مشتری به جرمی در حدود 10 زمین در قالب قرص سیاره‌ای نیاز است تا هسته شکل گیرد. سپس باید مقادیر معتنابهی گاز از این هسته خارج شده و سیاره را شکل دهد. اما دانشمندان انتظار ندارند که TOI-5205b بلوک‌های سازنده سیاره‌های گازی غول‌آسا را برای شکل‌گیری بدنه‌ای شبیه به مشتری در اختیار داشته باشد.

محققان حالا در تلاشند تا با مشاهدات بیشتر پاسخی برای این معما پیدا کنند و پیش‌بینی می‌شود که حل این معما بتواند درک ما از شکل‌گیری سیارات را دستخوش تحولاتی کند. نتایج پژوهش حاضر در مجله Astronomical Journal منتشر شده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ شناسایی یک سیاره که نباید وجود داشته باشد چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر