;
coinex

ممنوعیت فعالیت کارگران ساختمانی در اسنپ ؛ ماجرا چیست؟

ممنوعیت فعالیت کارگران ساختمانی در اسنپ مطابق با یکی از بخشنامه‌‌‌های سازمان تامین اجتماعی لرستان در تاریخ 18 آذر ماه همراه برخی محدودیت‌ها ابلاغ شده است.

بر اساس یکی از بخشنامه‌های اخیر سازمان تامین اجتماعی، کارگران ساختمانی از کار در تاکسی اینترنتی اسنپ منع شده‌‌‌اند. مطابق با این بخشنامه در صورتی که استعلام از سایت اسنپ و تاکسیرانی در خصوص کارگر مدنظر مبنی بر کار در تاکسی اینترنتی مثبت باشد، وی از امکانات بیمه‌‌‌ کارگری محروم خواهد شد.

بیشتر بخوانید: ثبت رکورد 4 میلیون سفر روزانه در اسنپ ؛ پیشرفت بزرگ اسنپ در آستانه ورود به بورس!

تصویب بخشنامه ممنوعیت فعالیت کارگران ساختمانی در اسنپ

در تاریخ 6 آذر ماه نمایندگان مجلس با 174 رای موافق، 7 رای مخالف و 7 رای ممتنع سرانجام پس از حدود دو سال اقدام به تصویب طرح اصلاحیه ماده 5 بیمه کارگران ساختمانی کردند و این طرح پس از موافقت شورای نگهبان، از سوی رئیس مجلس در 24 بهمن ماه جهت اجرا ابلاغ شد. اگرچه طرح مذکور با طرح اولیه، از نظر سهم حق بیمه کارفرما تمایز چشمگیری دارد و اقدام به کاهش این سهم از یک‌ تا 14 ‌درصد به یک‌ تا 4 ‌درصد کرده است، ولی به‌هرحال قدمی در راستای پیشرفت به‌منظور حل مشکل بیمه‌‌‌ کارگران ساختمانی محسوب می‌شود.

«رضا هاشمی»، رئیس کانون انجمن‌‌‌های صنفی کارگران ساختمانی خوزستان، در انتقاد به چنین بخشنامه‌‌‌ای اعلام کرده است: «گویا مدیران سازمان تامین اجتماعی نمی‌‌‌دانند که درآمد کارگران فصلی ساختمان، کسر ناچیزی از درآمد کارکنان آن سازمان هم نیست. خیلی از کارکنان با حقوقی که چند برابر بیشتر از حقوق کارگران ساختمانی است، بعد از ساعت کاری مسافرکشی می‌کنند، اینکه چرا کارگران ساختمانی از این کار منع می‌‌‌شوند واقعا جای تعجب دارد.»

ممنوعیت فعالیت کارگران ساختمانی در اسنپ

وی همچنین در واکنش به این پرسش که آیا این بخشنامه از سوی مرکز صادر شده یا تنها محدود به استان لرستان بوده، بیان داشت:

«آن‌طور که پیگیری کردیم، گویا مربوط به لرستان است؛ هر چند این نگرانی وجود دارد که به استان‌‌‌های دیگر هم تعمیم داده شود. ضمن اینکه واقعا جای سوال دارد که چرا یک استان باید خودسر چنین شرط و شروطی برای بیمه کارگران ساختمانی بگذارد؟!»

از طرف دیگر «اکبر شوکت»، رئیس کانون انجمن صنفی کارگران ساختمانی، نیز در مورد صدور چنین بخشنامه‌‌‌ای اعلام داشت: «حق بیمه‌‌‌ کارگران ساختمانی را نه دولت می‌دهد و نه از بودجه‌‌‌ عمومی پرداخت می‌شود؛ طبق قانون، حق بیمه از سوی کارفرمایان به صورت کلی پرداخت می‌شود و سازمان تامین اجتماعی حق ندارد در ازای بهره‌‌‌مندی کارگر از این حق مسلم، برای او شرط و شروط بگذارد. اینکه آیا بخشنامه‌‌‌ای که در مورد منع کارگران ساختمانی از کار در اسنپ و تپسی ابلاغ شده، شروع تازه‌‌‌ای برای صدور این قبیل بخشنامه‌‌‌ها بعد از به نتیجه رسیدن اصلاحیه ماده 5 بیمه کارگران ساختمانی است، سوالی است که جواب آن به زودی و بعد از گذشت مدتی از اجرای اصلاحیه ماده 5 بیمه کارگران ساختمانی مشخص خواهد شد.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص ممنوعیت فعالیت کارگران ساختمانی در اسنپ چیست؟ آیا شما تجربه مشابهی دارید؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر