;
coinex

ساخت کامپیوترهای مبتنی بر سلول‌های مغز انسان ؛ زیست کامپیوتر بر هوش مصنوعی غلبه می‌کند؟

در شرایطی که این روزها دنیای تکنولوژی سرگرم پیشرفت‌های اعجاب‌آور هوش مصنوعی شده، گروهی از محققان برای ساخت کامپیوترهای مبتنی بر سلول‌های مغز انسان تلاش می‌کنند.

گروهی از محققان بر این باور هستند که فناوری زیست کامپیوتر (Biocomputers) می‌تواند بر توانایی‌ها و قدرت هوش مصنوعی غلبه کند و بر همین اساس در حال برنامه‌ریزی برای ساخت کامپیوتر از سلول‌های مغز انسانی هستند.

بیشتر بخوانید: کامپیوتر سبز اینتل با 90 درصد قطعات قابل بازیافت رونمایی شد

ساخت کامپیوترهای مبتنی بر سلول‌های مغز انسان

این روزها هوش مصنوعی همه جا حضور دارد و حتی افرادی که مجدانه پیگیر اخبار روز تکنولوژی نباشند هم در جریان پیشرفت‌های آن و چت‌بات‌های جدید معرفی شده هستند. فناوری هوش مصنوعی که سال‌ها است در پروژه‌های مختلفی کاربرد داشته، حالا در برنامه‌ها و بازی‌ها، نوشتن مقالات و حتی طراحی تراشه‌های کامپیوتری نقش مهمی دارد.

با توجه به پیشرفت روزافزون هوش مصنوعی و تسلط آن بر جنبه‌های گوناگون حیات فردی و اجتماعی بشر، برخی بر این باور هستند که هوش مصنوعی نیرویی غیرقابل توقف یا حتی خطرناک برای آینده بشر است. اما دانشمندان دانشگاه جان هاپکینز دیدگاهی متفاوت دارند و از فناوری می‌گویند که می‌تواند بر هوش مصنوعی هم غلبه کند!

ساخت کامپیوترهای مبتنی بر سلول‌های مغز انسان ؛ زیست کامپیوتر بر هوش مصنوعی غلبه می‌کند؟

فناوری مدنظر دانشمندان، هوش ارگانوئیدی یا OI است که برای ایجاد محاسبات شبیه به مغز انسان، از سلول‌های واقعی مغز انسان برخوردار است. OI از ارگانوئیدها یا خوشه‌های بافت زنده رشدیافته از سلول‌های بنیادی که رفتاری مشابه به اندام‌های انسانی دارند بهره می‌برد و به عنوان سخت‌افزار بیولوژیکی، سیستم‌های الگوریتمی را نیز تقویت می‌کند.

به باور محققان دانشگاه جان هاپکینز، این فناوری جدید می‌تواند یادگیری پیشرفته‌تری را نسبت به کامیپوترهای معمولی فراهم کند و همین مسئله سبب می‌شود بازخوردی غنی‌تر و تصمیم‌گیری سریعتر و بهتری نسبت به هوش مصنوعی داشته باشد.

محققان همچنین با انتشار مقاله‌ای در مجله Frontiers in Science به توصیف یک زیست کامیپوتر ساخته شده با ارگانوئید مغز پرداختند که در محیط آزمایشگاهی طراحی شده است. این فناوری به لطف برخورداری از شکل حجیم‌تر ارگانودیدهای مغز نسبت به بافت‌های مسطح بین نورون‌ها، سیناپس‌های بیشتری دارد.

تیم تحقیقاتی در این پژوهش در جستجوی راهکاری جهت ارتباط برقرار کردن با ارگانوئیدها و ارسال و دریافت اطلاعات از طریق آن‌ها هستند. این تیم مطالعاتی در راستای دستیابی به این هدف،‌ آزمایشی را روی دستگاه رابط مغز و کامپیوتر انجام می‌دهد. پوسته‌ انعطاف‌پذیر این دستگاه از الکترودهای کوچک برای دریافت سیگنال از ارگانوئید و ارسال سیگنال به آن‌ها استفاده می‌کند.

در حال حاضر هوش ارگانوئیدی دانشگاه جان هاپکینز برای ارائه نتایج مورد نظر محققان بسیار کوچک است چراکه ارگانوئیدهای کنونی حدود 50 هزار سلول را در خود جای می‌دهند، این در حالی است که برای رسیدن به نتیجه دلخواه بایستی نزدیک به 10 میلیون سلول را خود را در خود نگه‌ دارند.

هنگامی‌ که این ارگانوئیدها به چنین سطحی از سلول‌ها دست یابند، تقریبا حاوی 125 تریلیون سیناپس خواهند بود که هرکدام از آن‌ها می‌توانند 4.7 بیت اطلاعات را در خود ذخیره کنند. در مقام مقایسه، سریع‌ترین ابررایانه‌ جهان ۵۸ میلیارد ترانزیستور دارد که هرکدام از آن‌ها ۴ بیت اطلاعات را ذخیره می‌کنند.

استفاده از سلول‌های مغز انسان برای تأمین انرژی کامپیوترها، پیامدهای اخلاقی آشکاری دارد که محققان نیز آن‌ها را به‌وضوح تأیید می‌کنند. دانشمندان دانشگاه جان هاپکینز در مقاله‌ی خود توضیحاتی درمورد نظارت بر توسعه‌ی فناوری OI و نگرانی‌های مربوط‌ به حفاظت از حریم خصوصی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی ارائه داده‌اند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص ساخت کامپیوترهای مبتنی بر سلول‌های مغز انسان چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر