;
coinex

هوش مصنوعی ION مشاور رئیس جمهور رومانی شد!

هوش مصنوعی ION به‌عنوان مشاور رئیس‌جمهور رومانی انتخاب شد.

هوش مصنوعی ION به‌عنوان مشاور رئیس‌جمهور رومانی و نماینده مردم این کشور در برابر دولت منصوب شد. دنیا، دنیای هوش مصنوعی‌ است و این تکنولوژی هیجان‌انگیز روزبه‌روز گسترده‌تر از قبل می‌شود و جای خود را در حوزه‌های مختلف پیدا می‌کند.

شرکت OpenAI به‌عنوان توسعه‌دهنده جت‌بات هوش مصنوعی “ChatGPT” دوره جدیدی از فناوری هوش مصنوعی را به‌ارمغان آورد و به‌نوعی رقابت در این عرضه را وارد دوران تازه‌ای کرد. پس‌از OpenAI شرکت‌های بزرگ فناوری جهان شروع به توسعه و معرفی مدل هوش مصنوعی خود کردند که هرکدام ویژگی‌ها و قابلیت‌های اختصاصی خود را دارند.

حال مدل هوش مصنوعی “ION” ظهور کرده که قرار است به‌عنوان نماینده مردم کشور رومانی در برابر دولت این کشور فعالیت کند. پس می‌توان نتیجه گرفت که یکی دیگر از قابلیت‌های تکنولوژی هوش مصنوعی، استفاده از آن در امور اداری و سیاسی است.

بیشتر بخوانید: نسخه جدید مرورگر بریو با تجهیز به هوش مصنوعی منتشر شد

هوش مصنوعی ION نماینده مردم رومانی در دولت این کشور شد

گسترش هوش مصنوعی و افزایش قدرت آن در حوزه‌های مختلف می‌تواند جذاب و البته ترسناک باشد؛ اما حداقل درحال‌حاضر این تکنولوژی نقشی در اداره‌ی جهان ندارد. به‌هرحال شاید این شرایط تغییر کند زیرا نیکولای سیوکا، نخست‌وزیر رومانی اخیراً دستیار هوش مصنوعی جدیدی به‌نام ION را به‌عنوان مشاور افتخاری جدید دولت این کشور معرفی کرده است.

ION خود را طی کنفرانسی مطبوعاتی معرفی کرد. این دستیار هوش مصنوعی گفت: «سلام. تو به‌ من زندگی بخشیدی. من ION هستم و اکنون نقش من این است که مثل آینه، نماینده‌ی شما باشم.»

هوش مصنوعی ION نماینده مردم رومانی در دولت این کشور شد

بدن آینه‌مانند و یکپارچه و صدای غم‌انگیز ION ما را به‌یاد HAL 9000 در فیلم کلاسیک عملی-تخیلی A Space Odyssey: 2001 می‌اندازد. البته هوش مصنوعی مذکور به‌جای اینکه مسئول یک سفیه‌ی فضایی باشد مسئولیت ارزیابی احساسات کل کشور را برعهده دارد. سیوکا می‌گوید:

ION با استفاده از هوش مصنوعی کاری را انجام خواهد داد که هیچ انسانی از عهده‌ی آن بر نمی‌آید؛ گوش دادن به همه‌ی شهروندان رومانی و نمایندگی از آن‌ها درمقابل دولت این کشور.

هوش مصنوعی ION، برای جمع‌آوری نظرات و شکایت‌های شهروندان، رسانه‌های اجتماعی را بررسی و سپس داده‌های دریافتی را ترکیب می‌کند تا بتواند آن‌ها را به‌عنوان ایده‌های سیاستی برای دولت‌ رومانی تفسیر کند. این اقدام باعث می‌شود حداقل از نظر تئوری، بازخوردهای شهروندان در تصمیم‌گیری‌های دولت‌مردان این کشور مدنظر قرار گیرند.

شهروندان همچنین می‌توانند در صورت تمایل ازطریق پورتال تحت‌وب ارائه‌شده از طرف دولت رومانی به‌طور مستقیم با ION ارتباط برقرار کنند.

هوش مصنوعی ION نماینده مردم رومانی در دولت این کشور شد

به‌نوشته‌ی فیوچریسم، ظاهراً فرایندی که ION از آن برای انتخاب، دسته‌بندی و سپس تدوین خط‌ مشی‌های پست‌های رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کند، چندان هم شفافیت ندارد. برخی منتقدان از این هوش مصنوعی ابراز نگرانی کرده‌اند. اگر عملکرد هوش مصنوعی مذکور شفاف نباشد، شهروندانی که عملاً آن‌ها را زیر نظر دارند چگونه می‌توانند متوجه شوند که این ابزار اهداف مغرضانه‌ای ندارد؛ آیا می‌تواند کسانی را که عقاید و دیدگاه متفاوتی با دولت رومانی دارند شناسایی کند یا هویت واقعی آن‌ها را تشخیص دهد؟

به‌طور خلاصه، ایده‌هایی مثل ION کابوسی اخلاقی هستند که باید منتظر ماند و نتیجه‌ی آن را دید. کریس شریشاک کارشناس مقررات هوش مصنوعی در شورای آزادی‌های مدنی ایرلند، در مصاحبه با WaPo می‌گوید:

دولت رومانی باید توضیح دهد هوش مصنوعی ION پست‌های مهم را چگونه و بر اساس چه معیارهایی در رسانه‌های اجتماعی انتخاب می‌کند. این موضوع همچنین باید به مردم کشور مذکور توضیح داده شود.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره انتصاب هوش مصنوعی ION به معاونت رئیس جمهور رومانی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر