;
coinex

آیین نامه حمایت از نخبگان ایرانی با پروژه‌های چند میلیاردی، مسکن و بیمه رونمایی شد

آیین نامه حمایت از نخبگان ایرانی رونمایی شد. طبق این آیین‌نامه، نخبگان از مزایایی مانند قانون جهش تولید مسکن و بیمه تکمیلی برخوردار خواهند شد.

در مراسم رونمایی از آیین نامه حمایت از نخبگان ایرانی که با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان در معاونت علم و فناوری ریاست‌جمهوری برگزار شد، مشخص شد که قرار است نخبگان از مزایای ویژه‌ای مانند قانون جهش تولید مسکن، پوشش بیمه تکمیلی و … برخوردار شوند.

طبق این آیین‌نامه قرار است از نخبگان به‌منظور مشارکت در توسعه علم و فناوری و چالش‌های فناورانه و دیگر مسائل علمی استفاده شود. همچنین مقرر شد که این نخبگان در بنگاه‌های اقتصادی و در طرح اشتغال یک هزار نخبه در سال جذب شوند. در ادامه با جزئیات خبر همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید: آیین نامه حمایت از نخبگان خارجی ابلاغ شد؛ اعطای شهروندی ایران به نخبگان خارجی!

آیین نامه حمایت از نخبگان ایرانی رونمایی شد

آیین‌نامه جامع حمایت از نخبگان ایرانی به‌منظور حمایت مؤثر از این افراد، توسط هیئت وزیران تدوین و تصویب شده است. طبق این آیین‌نامه، نخبگان در اولویت برخورداری از مزایای قانون جهش تولید مسکن خواهند بود و در راستای توسعه حمایت‌های بیمه‌ای، افراد متقاضی می‌توانند تحت حمایت بیمه تکمیلی قرار گیرند.

مراسم رونمایی از «آیین‌نامه جامع حمایت از نخبگان ایرانی» با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان در معاونت علم و فناوری ریاست‌جمهوری برگزار شد.

این آیین‌نامه با دستور رئیس‌جمهور و به‌منظور حمایت مؤثر از نخبگان توسط هیئت وزیران تدوین و تصویب شده و در آن به موضوعاتی ازجمله استخدام دولتی، بیمه تکمیلی و مسکن برای نخبگان اشاره شده است.

آیین نامه حمایت از نخبگان ایرانی رونمایی شد

این آیین‌نامه در راستای توسعه حمایت‌های بیمه‌ای از نخبگان، بنیاد ملی نخبگان را مجاز کرده تا از نخبگان فاقد بیمه متقاضی بهره‌مندی از حمایت‌های بیمه‌ای، حمایت کند. براین‌اساس، با رعایت قوانین و مقررات تا حداکثر 70 درصد حق بیمه افراد مشمول در قالب کمک‌هزینه پوشش بیمه‌ای نخبگان پرداخت خواهد شد. امتیاز مقرر در این ماده شامل پوشش درمانی نخبگان و افراد تحت تکفل وی نیز خواهد شد. ارائه کمک‌هزینه حمایت از پوشش بیمه تکمیلی برای نخبگان برخوردار از بیمه‌های پایه از دیگر اقدامات بنیاد ملی نخبگان در این زمینه خواهد بود.

در راستای تأمین مسکن نخبگان در سراسر کشور، نخبگان و سرآمدان علمی فاقد مسکن، در چهارچوب قانون جهش تولید مسکن در اولویت برخورداری از مزایای قانون هستند:

وزارت راه و شهرسازی مکلف است با همکاری دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و بنیاد، زمین مورد‌نیاز برای تأمین مسکن نخبگان و سرآمدان علمی را در چهارچوب قانون جهش تولید مسکن فراهم نماید. همچنین در چهارچوب مصوبات شورای پول و اعتبار، نخبگان فاقد مسکن فارغ‌التحصیل یا دانشجوی تحصیلات تکمیلی نیز مشمول تسهیلات خرید یا ساخت مسکن و همچنین تسهیلات ودیعه مسکن مشابه با اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها می‌شوند.

طرح اشتغال هزار نخبه در سال

طبق این آیین‌نامه و به‌منظور ارتقای مشارکت نخبگان در توسعه علم و فناوری و حل چالش‌های فناورانه ملی و جذب نخبگان در بنگاه‌های اقتصادی کشور، طرح اشتغال یک هزار نخبه در سال اجرا می‌شود و سالانه دستگاه‌های اجرایی بخشی از جذب خود را به این موضوع اختصاص خواهند داد.

وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف هستند با همکاری بنیاد ملی نخبگان و سازمان اداری و استخدامی کشور سالانه معادل 20 درصد از ظرفیت جذب اعضای هیئت‌علمی خود در دانشگاه و همچنین مؤسسات پژوهشی وابسته به دستگاه‌های اجرایی را به نخبگان اختصاص دهند.

همچنین به‌منظور جذب و نگهداشت نخبگان و استفاده بهینه از ظرفیت علمی و فناوری فارغ‌التحصیلان دوره‌های دکتری مورد‌تأیید دو وزارتخانه علوم و بهداشت، بنیاد ملی نخبگان و وزارتخانه‌های مذکور موظفند نسبت به اشتغال حداقل یک هزار نفر از محققان پسا دکتری براساس آیین‌نامه مصوب شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری اقدام کنند.

آیین‌نامه حمایت از نخبگان ایرانی با هدف تسهیل و راه‌اندازی شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و فناور از سوی نخبگان و متخصصان ایرانی داخل و خارج از کشور، وزارت اقتصاد را موظف کرده است تا به نخبگان در ایجاد، راه‌اندازی و تأسیس شرکت و ایجاد سرمایه‌گذاری مشترک در مناطق آزاد اقتصادی و پارک‌های علم و فناوری در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط کمک کند. همچنین بایستی فرایندهای سرمایه‌گذاری، جذب سرمایه و تسهیلات و اخذ مجوزهای آن‌ها را تسهیل کند.

آیین نامه حمایت از نخبگان ایرانی رونمایی شد
آیین نامه حمایت از نخبگان ایرانی

این اقدام بایستی از طریق دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی ایران و با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور صورت گیرد.

همچنین در راستای حمایت از پژوهش‌های نخبگان و ارتقای عملکرد و تأثیرگذاری آن‌ها، استفاده از خدمات شبکه آزمایشگاهی به نخبگان اعطا می‌شود. شیوه‌نامه نحوه اعطای پژوهانه خدمات آزمایشگاهی نخبگان توسط بنیاد ملی نخبگان با همکاری وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور تهیه و ابلاغ می‌شود.

طبق آیین‌نامه مذکور، وزارتخانه‌های علوم و بهداشت موظف شدند با همکاری بنیاد ملی نخبگان و در چهارچوب مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، زمینه پذیرش رتبه‌های برتر کنکور سراسری و المپیادهای دانش‌آموزی را تا مقطع تحصیلی دکتری در رشته‌های گروه علوم پایه و علوم انسانی را فراهم کنند. همچنین اعطای بورس عضو هیئت‌علمی در دانشگاه‌ها برای این افراد بایستی فراهم شود.

این آیین‌نامه حمایتی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور را مکلف کرده است تا با همکاری بنیاد ملی نخبگان «برنامه جامع حمایت از همکاری و جذب نخبگان و متخصصین ایرانی خارج از کشور» را با هدف جذب و همکاری سالانه یک هزار نفر از این متخصصین تدوین کند.

هدف آن نیز استفاده از ظرفیت علمی و حرفه‌ای متخصصین و نخبگان ایرانی خارج از کشور در مراکز علمی، فناوری و صنعتی داخلی و فراهم‌کردن شرایط مناسب جهت توسعه فناوری‌های نوظهور و پیشرفته در کشور عنوان شده است.

بایستی منتظر ماند و دید چنین آیین‌نامه‌ای تا چه حد می‌تواند در رفع دغدغه‌ها، جذب و نگاه‌داشتن نخبگان ایرانی موفق عمل کند، آن هم در روزهایی که موج مهاجرت بیش از پیش شدت گرفته است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص آیین نامه حمایت از نخبگان ایرانی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر