;
coinex

آغاز طرح کالابرگ الکترونیکی در سراسر کشور رسما اعلام شد

آغاز طرح کالابرگ الکترونیکی در سراسر کشور رسماً اعلام شد.

مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از آغاز طرح کالابرگ الکترونیکی در سراسر کشور به‌طور رسمی خبر داد. این طرح پیش‌از این به‌صورت آزمایشی در چند استان کشور اجرایی شد، و پس‌از موفق بودن، نهایتاً با اطلاع این وزارتخانه، در سراسر کشور نیز اجرایی خواهد شد. طرح کالابرگ الکنرونیک نخست در یک‌مدت‌زمان معین در 4 استان هرمزگان، قزوین، مرکزی و گیلان اجرا شد.

همانگونه که قبلاً از طرح کالابرگ الکترونیک صحبت کرده‌ایم، این طرح جایگزین یارانه است و جهت خرید 10 قلم کالای اساسی ترتیب داده شده که خانوارهای یارانه‌بگیر می‌توانند به‌محض شارژشدن کارت خود، از فروش‌گاه‌های دارای بارکدخوان خرید خود را انجام دهند. طبق اعلام وزارت رفاه، این طرح هم‌اکنون در فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه، افق کوروش، دیلی مارکت، جانبو و بعضی فروشگاه‌های دیگر اجرایی شده و اگر فروشگاهی بخواهد به این لیست اضافه شود، باید از طریق سامانه مراحل مورد نیار را طی کند.

بیشتر بخوانید: شبکه ملی اعتبار (شما) برای اجرای طرح کالابرگ راه‌اندازی شد

آغاز طرح کالابرگ الکترونیکی در سراسر کشور اعلام شد

به نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به اطلاع مردم شریف ایران می‌رساند پس از اجرای موفقیت‌آمیز طرح کالابرگ الکترونیک به‌صورت آزمایشی در چهار استان هرمزگان، قزوین، مرکزی و گیلان، هم‌اکنون اجرای این طرح به صورت ملی و در سراسر کشور آغاز شد.

در این طرح اعتبار کلیه خانوارهای یارانه‌بگیر شارژ شده و آنان می‌توانند یک ماه زودتر از دریافت یارانه نقدی، از این اعتبار جهت خرید ۱۰ قلم کالای اساسی مشمول طرح ملی کالابرگ الکترونیک استفاده کنند.

آغاز طرح کالابرگ الکترونیکی در سراسر کشور اعلام شد

در صورت استفاده از این مزیت و خرید کالا از محل اعتبار یارانه، به‌میزان اعتبار استفاده‌شده از یارانه ماه بعد خانوار کسر و مابقی به‌صورت نقدی، در موعد مقرر واریز یارانه به حساب سرپرست خانوار واریز خواهد شد.

خانوارهایی که یارانه دریافت می‌کنند جهت مشاهده‌ میزان اعتبار، لیست کالاها و فروشگاه‌های مشمول طرح ملی کالابرگ الکترونیک، با تلفن همراه سرپرست خانوار، کد دستوری #۲۸*۷۸۸* را شماره‌گیری کرده و یا به درگاه اینترنتی shoma.sfara.ir مراجعه نمایند.

گفتنی است در حال حاضر فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه، افق کوروش، دیلی مارکت، جانبو و برخی فروشگاه‌های خُرد که مجهز به بارکدخوان شده‌اند، به این سامانه متصل و پذیرای هموطنان عزیز در سراسر کشور هستند.

سایر فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز بنا به‌درخواست خود می‌توانند به این سامانه متصل شوند؛ همچنین فروشگاه‌های خُرد جهت اتصال به طرح ملّی کالابرگ الکترونیک می‌توانند با مراجعه به درگاه اینترنتی shoma.sfara.ir و نصب برنامه کاربردی «شما» در قسمت پنل فروشنده اطلاعات و موقعیت جغرافیایی خود را ثبت کنند.

دولت سیزدهم با اجرای سیاست اصلاح یارانه کالاهای اساسی، با نام جراحی اقتصادی اقدام به حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی، کرد. در اسفند ۱۴۰۰ مردمی‌سازی رایانه‌ها با تصویب طرح کالابرگ الکترونیکی در مجلس در دستور کار دولت قرار داد. اما اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی هشت ماه به تعویق افتاد و در آذرماه به صورت آزمایشی در هرمزگان اجرا شد. در این استان طرح کالابرگ الکترونیکی در بستر شبکه ملی اعتبار (شما) اجرا شد و در بهمن‌ماه در سه استان قزوین، مرکزی و گیلان به شکل آزمایشی عملیاتی شد. وزارت رفاه تاکید داشت در صورت موفقیت در اجرای آزمایشی این طرح در استان‌های یادشده، کالابرگ الکترونیکی در سراسر کشور اجرایی خواهد شد.

آغاز طرح کالابرگ الکترونیکی در سراسر کشور اعلام شد

حمید فرداد، مدیر پروژه طرح کالابرگ الکترونیکی در گفت‌وگو با پیوست درباره شبکه ملی اعتبار عنوان کرده است:

این شبکه قابلیت تعریف حساب‌های مختلف برای هر کد ملی به شکل جداگانه دارد و شبکه‌ای اعتباری و پرداختی به حساب می‌آید که همزمان خرید اعتباری و پرداختی را پوشش می‌دهد. بر این اساس، کاربران با استفاده از سامانه شما می‌توانند از اعتبار یارانه‌ای که به ۱۰ گروه کالایی تعلق گرفته است، از طریق کارت بانکی، USSD و اپلیکیشن موبایلی استفاده و کالاهای تعیین شده را خریداری کنند.

محسن نیک‌نفس، مدیر محتوایی کالابرگ الکترونیکی نیز متعقد است: «شبکه ملی اعتبار، یک شبکه‌ اعتباری کامل نیست اما تلاشی برای اعطای اعتبار ریالی به شکل الکترونیکی است. با این حال، این شبکه با استفاده از ظرفیت شبکه پرداخت می‌تواند پوشش مناسبی در سراسر کشور برای اجرای کالابرگ الکترونیکی ایجاد کند.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص آغاز طرح کالابرگ الکترونیکی در سراسر کشور چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر