;
coinex

زمان تحویل خودروهای وارداتی اعلام شد؛ نوسانات ارز چه تأثیری بر قیمت خودروهای وارداتی دارد؟

زمان تحویل خودروهای وارداتی مشخص شد. براساس اعلام وزارت صمت، بخش اول خودروهای وارداتی به‌زودی تحویل مشتریان می‌شود.

مهدی ضیغمی، مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت، زمان تحویل خودروهای وارداتی را اعلام کرد. بر این اساس، قرار است دور اول خودروهای وارداتی تا پایان سال 1401 تحویل مشتریان گردد. ضیغمی اعلام کرد که 51 هزار نفر در طرح اول خودروهای واردتی ثبت‌نام کرده‌اند که به‌زودی و با اتمام بررسی مستندات، برندگان قطعی طرح فروش اعلام خواهند شد.

وی همچنین عنوان کرد که قیمت‌گذاری این خودروها برعهده این نهاد نبوده و سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان عهده‌دار این مسئولیت است. حال باید دید که این سازمان چه قیمتی را برای این خودروها درنظر گرفته است. اما چیزی که عیان است، قیمت خودروهای وارداتی به نرخ روز خواهد بود و باتوجه به افزایش قیمت دلار و عدم ثبات در بازار خودرو، قطعاً این خودروها نیز با افزایش قیمت شدیدی همراه خواهند شد.

البته این حرف خلاف صحبت‌های مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت است که عنوان کرد، قیمت خودروهای وارداتی با نوسانات ارزی بازار تغییری نخواهند کرد. اما تجربه نشان داده است که احتمال تغییر به نرخ روز قیمت خودرو، بسیار زیاد است. به هر صورت باید منتظر ماند و دید که در زمان تحویل خودرو به مشتریان، چه تغییراتی در قیمت نهایی آنها اعمال شده است. در ادامه می‌توانید جزئیات صحبت‌های مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت را بخوانید.

بیشتر بخوانید: مجوز واردات خودرو دست دوم صادر شد؛ مجلس با پلاک‌گذاری خودروهای مناطق آزاد هم موافقت کرد

زمان تحویل خودروهای وارداتی اعلام شد

مهدی ضیغمی، مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت، در نشست اخیر خود به مبحث خودروهای وارداتی پرداخت و از زمان تقریبی تحویل این خودروها به خریداران خبر داد. وی اعلام کرد: «تاکنون بیش از ۵۱ هزار نفر در سامانه یکپارچه خودرو ثبت‌نام کرده‌اند. وی همچنین خاطرنشان کرد که پس از اتمام فرایند ثبت‌نام اولیه، می‌بایست برخی مستندات بررسی شود و پس از این مرحله، اسامی برندگان قطعی اعلام خواهد شد. در حال حاضر سامانه بسته شده است.» مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت با اشاره به قیمت خودرو چانگان گفت:

بنده مسئولیتی در زمینه قیمت‌گذاری ندارم و سازمان حمایت مسئول این کار است. ما یک مرتبه چانگان را برای فروش در بورس کالا اعلام کردیم که هم نرخ تعرفه و هم نرخ ارز بسیار متفاوت بود. در حال حاضر خودروها ترخیص نشده‌اند و این اتفاق نیازمند دستور وزارت صمت است؛ زیرا تمام ترخیص‌های خودروهای وارداتی باید بر اساس برنامه دقیق عرضه صورت گیرد.

زمان تحویل خودروهای وارداتی اعلام شد

ضیغمی در ادامه اظهارات خود به شرکت‌هایی پرداخت که قرار است خودروهای وارداتی را عرضه کنند. وی در این رابطه گفت: «هم‌اکنون شرکت سایپا تمام مجوزهای لازم را برای دو خودرو چانگان CS55 و چانگان CS35 پلاس دریافت کرده است؛ بنابراین این خودروها از امکان عرضه برخوردار هستند. هیوندای هم مجوزهای لازم را اخذ کرده و تنها چیزی که باقی مانده، قیمت پایه ارزش گمرکی است که هنوز اعلام نشده و به‌زودی تایید خواهد شد. اگر می‌خواهید درباره وضعیت خودرو فیات بدانید نیز باید بگویم که بخش قابل توجهی از مجوزهای این خودرو اخذ شده و تمام تلاش ما این است که فیات را به عرضه اولیه برسانیم. هم‌اکنون شرکت‌های سایپا، کی تی ال و پارسیان گالری خودروهای وارداتی را عرضه خواهند کرد.»

مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت با اشاره به این موضوع که گفته می‌شود قرار است خالی‌فروشی خودرو صورت گیرد، چنین فرضیه‌ای را رد کرد و آن را یک تهمت بزرگ عنوان نمود. ضیغمی گفت:

در بحث خودروهای وارداتی که قرار است عرضه شوند، یا شامل خودروهایی می‌شود که در کشور موجود هستند، یا به ایران رسیده‌اند، یا روی آب قرار دارند و یا اینکه در حال تولید هستند. با توجه به این موارد، خالی‌فروشی هیچ‌گونه حقیقتی ندارد و تنها یک تهمت است.

بیشتر بخوانید:‌ افزایش قیمت لاستیک در آستانه سال 1402 و فصل سفرهای نوروزی!

ریالی از پول مردم برای واردات خودرو خرج نخواهد شد

ضیغمی با اشاره به بلوکه شدن ۵۰۰ میلیون تومان در حساب افراد، علت این اتفاق را اینگونه عنوان کرد:

این رقم ۵۰۰ میلیونی درست مطابق شرایط شورای رقابت مبنی‌بر دریافت حداقل ۵۰ درصد هزینه خودروهای وارداتی ثبت نامی است. قیمت خودروها تا حدود زیادی مشخص شده و این یعنی سود قطعی است و قیمت تعیین‌شده را سازمان حمایت مشخص می‌کند. مردم این موضوع را بدانند که ریالی از پول آن‌ها برای واردات خودرو خرج نمی‌شود. مردم پس از اتمام عقد قرارداد، تنها بخشی از پولی را می‌پردازند که قبلا به‌صورت کامل پرداخت شده است. همچنین باید بگویم که تا این لحظه ۱۲۰۰ خودرو خارجی وارد کشور شده و به غیر از خودروهای فرانسوی و آمریکایی، هیچ‌گونه محدودیت و مانعی بر سر راه واردات خودرو نیست.

زمان تحویل خودروهای وارداتی اعلام شد
زمان تحویل خودروهای وارداتی

قیمت خودروهای وارداتی با نوسانات ارز تغییر نخواهد کرد

ضیغمی در ادامه صحبت‌های خود به مبحث قیمت خودروهای وارداتی با توجه به نوسانات شدید بازار ارز اشاره کرد. وی اعلام نمود: «که بخشی از هزینه‌های مربوط به واردات خودرو به قیمت این خودروها برمی‌گردد و در حال حاضر این رقم کمتر از ۱۰ هزار یورو تا ۱۹ هزار و ۹۰۰ یورو است.»

او در ادامه خاطرنشان کرد:

مبلغی که واردکننده خودروهای وارداتی بابت این امر پرداخت کرده، مبلغی‌ست که قبلا ارز آن مشخص شده و قیمت آن کاملا شفاف و معلوم است. با توجه به همین موضوع، در طی نوسانات ارز، قیمت خودرو هیچ تغییری نمی‌کند. تاکنون ۳۳ درخواست از سمت ۳۳ شرکت به وزارت صمت ارائه شده که می‌توانیم بگوییم بخش قابل توجهی از آن‌ها درخواست بیش از یک برند را مطرح کرده بودند. اما ما به‌دلیل حفاظت از حقوق مردم و واردکنندگان خودروهای وارداتی ، امکان اعلام اسامی برخی از این برندها را نداریم؛ اما مردم بدانند که تقریبا از تمامی برندها درخواست فرستاده شده است، به غیر از خودروسازانی که ممنوعیت دارند. همچنین تابه‌حال ۹۵ هزار درخواست ثبت سفارش برای واردات خودرو صورت گرفته است.

مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت در انتها این وعده را داد که: «اولین عرضه خودروهای وارداتی تا پیش از عید انجام می‌شود و این خودروها به دست مردم خواهند رسید. وی همچنین تاکید کرد که از اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد ماه سال ۱۴۰۲، واردات خودرو افزایش خواهد یافت.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص زمان تحویل خودروهای وارداتی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر