;
coinex

افشاگری جنجالی نماینده مجلس:‌ هدف ممنوعیت واردات آیفون، رشد فروش گوشی‌های سامسونگ است!

یک نماینده مجلس در اظهارنظری جنجالی عنوان کرد که هدف از ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون، رشد فروش گوشی‌های سامسونگ است.

ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون، با هدف رشد فروش گوشی‌های سامسونگ اعمال شده است. این مطلب را یک نماینده مجلس در اظهارنظری جنجالی بیان کرد و گفت، تنها دلیل جلوگیری از واردات گوشی‌های آیفون 14 به بعد، افزایش میزان فروش گوشی‌های سامسونگ توسط واردکنندگان این گوشی‌ها بوده است. جلال رشیدی کوچی همچنین عنوان کرد که دلیل اصلی رجیستر نشدن آیفون 14، ویژگی ارتباط ماهواره‌ای آن بود و همین موضوع حداقل در ایران به‌نفع شرکت‌هایی مانند سامسونگ و شیائومی تمام شده است.

موضوع دیگری که صدق این گفتار را نمایان می‌کند، واردات و رجیستری گوشی‌های خانواده گلکسی اس 23 بود که چندی پس‌از ماجرای ممنوعیت واردات خانواده آیفون 14 توانستند با مجوز، وارد کشور شده و رجیستر شوند. در آن زمان نیز بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس به این موضوع اعتراض کردند و هیچ‌گاه دلیل مشخصی برای این موضوع از مراجع ذی‌ربط عنوان نشد.

بیشتر بخوانید: وزیر ارتباطات: وزارت صمت باید در خصوص ممنوعیت ورود آیفون 14 شفاف‌سازی کند!

ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون در گرو رشد فروش گوشی‌های سامسونگ

آیفون ۱۴ هرگز به ایران نیامد. البته منظور، واردات آن از مبادی قانونی و به‌صورت رجیستر شده است. در غیر این صورت همین حالا هم می‌توانید انواع مدل‌های این خانواده را بدون رجیستری در بازار ایران تهیه کنید. در حالی که گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد اجازه ورود این محصول شنیده به کشور شنیده می‌شد،  مدیر کل دفتر واردات گمرک آب پاکی را روی دست همه ریخت و اعلام کرد که ورود تلفن همراه با نشان تجاری Apple مدل ۱۴ به بعد ممنوع خواهد بود.

هیچوقت به‌طور رسمی علت این تصمیم‌گیری اعلام نشد، اما گفته می‌شود که پشتیبانی آیفون ۱۴ اپل از تماس ماهواره‌ای، علت اصلی این اتفاق است. برخی دیگر هم معتقدند که ممنوعیت واردات گوشی‌های آمریکایی، مقابله به‌مثل با تحریم‌های ایالات متحده است.

ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون در گرو رشد فروش گوشی‌های سامسونگ

اما حالا یکی از نمایندگان مجلس دست به افشاگری زده و اظهارنظر جنجالی را در مورد ممنوعیت واردات آیفون مطرح کرده است. جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون داخلی و شوراها در مجلس، در جدیدترین مصاحبه خودش گفته است که دست‌های پشت پرده باعث و بانی اتخاذ این تصمیم هستند.

کوچی می‌گوید وقتی افراد نتوانند گوشی‌های بالارده و خوش ساخت آیفون را بخرند، به استفاده از گوشی‌های رقیب آن یعنی سامسونگ روی میاورند:

من علاقه‌مند به استفاده از گوشی‌های بالارده اپل هستم. اما اگر نتوانم آیفون‌ها را تهیه کنم، قطعاً گوشی معمولی نوکیا ۱۱۰۰ که به‌دست نمی‌گیرم. در عوض به‌سراغ بهترین گوشی‌های سامسونگ می‌روم.

این نماینده مجلس معتقد است که افزایش قیمت گوشی‌های آیفون به‌خاطر اختصاص نیافتن ارز نیمایی جهت واردات آن‌ها است. در صورتی که گوشی‌های سامسونگ با ارز نیمایی وارد کشور می‌شوند و کمتر تحت تأثیر افزایش نرخ ارز قرار می‌گیرند. کوچی معتقد است که علت تخصیص ارز نیمایی به گوشی‌های سامسونگ را باید از دست‌های پشت جویا شد. کسانی که وظیفه واردات این گوشی‌ها به بازار کشور را دارند.

او می‌گوید: «آیفونی که این همه سال رجیستر می‌شد، یک شبه به لیست سیاه گمرک ایران اضافه می‌شود تا فروش آن کم شود و در عوض فروش گوشی‌های سامسونگ در بازار رشد چشمگیری پیدا کند.» در همین حال، چندی پیش عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات نیز مطرح کرده بود که ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ مشکلاتی برای مردم ایجاد می‌کند.

ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون در گرو رشد فروش گوشی‌های سامسونگ
بنر نصب شده در فرودگاه بین المللی امام خمینی تهران توسط گمرک ایران

اظهارات این عضو مجلس شورای اسلامی در مورد دست‌های پشت پرده واردات گوشی‌های اپل جالب توجه به‌نظر می‌رسد. در هر صورت ما امیدواریم که گمرک ایران در مورد ابلاغیه خود مبنی بر ممنوعیت واردات آیفون به کشور تجدید نظر کند و این اجازه را به کاربران ایرانی بدهد تا بدون محدودیت از جدیدترین فناوری‌های روز موبایل استفاده کنند.

همچنین باید گفت که اگر تماس ماهواره‌ای آیفون ۱۴، بهانه گمرک برای جلوگیری از وارد کردن این گوشی به داخل کشور است، باید به این نکته اشاره کرد که تماس اضطراری آیفون فقط برای ارسال اطلاعات مکانی و درخواست کمک به خدمات اورژانسی انجام می‌شود و استفاده دیگری ندارد!

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره رشد فروش گوشی‌های سامسونگ در ماجرای ممنوعیت گوشی‌های آیفون چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر