;
coinex

مرجعیت خبری اینستاگرام جای صداوسیما را گرفته است!

شاید عجیب به نظر برسد اما با نگاهی به وضعیت جامعه عجیب نیست اگر بگوییم مرجعیت خبری اینستاگرام صداوسیما را کنار زده است.

طبق آخرین بررسی‌های مؤسسه بینا، مشخص شده است که مرجعیت خبری اینستاگرام توانسته است جای صداوسیما را بگیرد. بلاشک اینستاگرام محبوب‌ترین شبکه اجتماعی چند سال اخیر در تمامی جهان بوده است. این شبکه اجتماعی با ظاهر ساده و محتواهای چندرسانه‌ای که دارد، علی‌رغم استفاده‌های شخصی می‌تواند به‌عنوان یک مرجع خبری قوی نیز به فعالیت خود ادامه دهد.

در ایران نیز اینستاگرام تا قبل‌از فیلترینگ و محدودیت‌های اینترنتی تقریباً میزبان همه اقشار خانواده‌های ایرانی بود و روزی نبود که از این شبکه اجتماعی به‌منظور اهداف گوناگون استفاده نشود. اما نکته جالب این است که باوجود فیلتر شدن این شبکه اجتماعی، هنوز هم افراد به‌عنوان گشت‌وگذار در فضای مجازی سراغ اینستاگرام می‌روند و روزبه‌روز نیز به محبوبیتش اضافه می‌شود.

یکی از ویژگی‌های اصلی شبکه اجتماعی اینستاگرام این است که می‌تواند مطالب را درقالب عکس و ویدئو انتشار دهد. با این ویژگی افراد، رسانه‌ها و … می‌توانند از آن به‌عنوان یک منبع خبری در دسترس که می‌تواند مطالب را به‌صورت خلاصه و مفید انتشار دهد استفاده کنند.

شاید دلیل استفاده زیاد این شبکه اجتماعی نیز همین سریع رد و بدل شدن اطلاعات باشد. البته بیشتر کاربران اینستاگرام را جوانان نشکیل می‌دهند که یکی دیگر از دلایل محبوبیت این شبکه اجتماعی، همین مورد است.

بیشتر بخوانید: نماینده مجلس: ایستادن در برابر فضای مجازی از هیچ حکومتی برنمی‌آید!

مرجعیت خبری اینستاگرام قوی‌تر از صداوسیما شده است

نکته حائز اهمیت در پیمایش اخیر مؤسسه بینا این است که اینستاگرام در کنار مرجع سنتی و مهم تلویزیون، مرجعیت شایان‌توجهی برای پیگیری اخبار، پیدا کرده و مرجعیت اصلی خبر اینستاگرام است.

به گزارش خبرنگار مهر، دریافت اطلاعات درست از جامعه توسط شهروندان، علاوه بر اینکه نیازمند سواد رسانه‌ای‌ است، نیازمند نشر دقیق و محتاطانه از جانب منابع نیز هست و این امر یک رابطه دوسویه بین شهروندان و حاکمیت فرهنگی‌اجتماعی جامعه است.

پیگیری اخبار یک جامعه از مواردی است که شهروندان، زمان قابل‌توجهی را به آن اختصاص می‌دهند و معتبر بودن و درستی اخبار برایشان اهمیت ویژه‌ای دارد؛ اما با وجود این‌ها، بسیاری مواقع ممکن است شهروندان آگاهی خود را از منابع غلطی دریافت کنند که خودشان هم به نادرستی آن واقف نباشند؛ بنابراین دریافت اطلاعات درست از وضعیت‌های مختلف جامعه توسط شهروندان، علاوه بر اینکه نیازمند سواد رسانه‌ای‌ست، نیازمند نشر دقیق و محتاطانه از جانب منابع نیز هست و این امر یک رابطه دوسویه بین شهروندان و حاکمیت فرهنگی‌اجتماعی جامعه است. در حال حاضر در ایران، تلویزیون، اینستاگرام، واتس‌اپ، تلگرام و سایت‌های خبری، ۵ مرجع اصلی خبری در جامعه هستند.

مرجعیت خبری اینستاگرام قوی‌تر از صداوسیما شده است

پیمایش اخیر مؤسسه بینا، در «حوزه خبر و خبررسانی» میزان پیگیری اخبار در جامعه و اهمیت خبر برای افراد را نشان می‌دهد که بر اساس این پیمایش، ۱۱ درصد افراد جامعه در طول روز، اصلاً اخبار را پیگیری نمی‌کنند. ۲۴ درصد افراد جامعه، اخبار تلویزیون را «بسیار زیاد» پیگیری می‌کنند و ۴۳ درصد «تاحدی». ۱۰ درصد افراد اخبار ماهواره را «بسیار زیاد» و ۱۴ درصد «تاحدی» پیگیری می‌کنند. اخبار اینستاگرام را نیز ۲۷ درصد افراد «بسیار زیاد» و۲۳ درصد «تاحدی» دنبال می‌کنند.

آقایان ۵/۱ برابر خانم‌ها پیگیر اخبار هستند. افراد زیر ۲۵ سال کمتر از سایر افراد اخبار را دنبال می‌کنند.

پیمایش‌ها نشان می‌دهد، اولویت‌بندی مراجع خبری برای افراد بالای ۴۰ سال و زیر ۴۰ سال متفاوت است. مراجع افراد بالای ۴۰ سال به ترتیب فراوانی شامل تلویزیون، اینستاگرام، واتس‌اپ، رادیو داخلی و سایت‌های خبری و در افراد زیر ۴۰ سال، ترتیب دنبال‌کردن منابع خبری، اینستاگرام، واتس‌اپ، تلگرام، تلویزیون و سایت‌های خبری است.

حال آنکه حدود دو سوم افرادی که به اینترنت دسترسی دارند، اعلام کرده‌اند، با اخبار جعلی یا گمراه‌کننده روبه‌رو می‌شوند. نکته حائز اهمیت در داده‌ها این است که اینستاگرام در کنار مرجع سنتی و مهم تلویزیون، مرجعیت شایان‌توجهی برای پیگیری اخبار، پیدا کرده است و همچنین در جامعه جوان کشور، مرجعیت اصلی خبر اینستاگرام است نه تلویزیون.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره مرجعیت خبری اینستاگرام و محبوبیتش نسبت‌به صداوسیما چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها در میان گذاشته و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (9 نظر)

    سلام من شماره ملی مو اجاره میدم فرزندآوری سوم هیچی هم بنامم نیست شماره تماس09059642119

    پاسخ

    سلام من شماره ملی مو اجاره میدم فرزند آوری بچه سوممه شماره تماس09059642119پاکدشت حصار امیر 30میلیون اجاره میدن هیچی هم بنامم نیست

    پاسخ

    اینجانب هم برای خودرو کدملی و گواهینامه و پلاکی بنام خودم ندارم. 09393503165

    پاسخ

    گواهینامه دارم تا حالا به اسم ماشین نبوده باقیمت خوب میدم09014148907

    پاسخ

    گواهینامه دارم تا حالا به نامم ماشین نبوده باقیمت خوب میدم

    پاسخ

    گواهینامه دارم،،،تا حالا ماشین به نامم نبوده،،،لطفا اطلاع بدید09900962565خوزستان،،،،،50میلیون

    پاسخ

    گواهینامه دارم،،،تا حالا ماشین به نامم نبوده،،،لطفا اطلاع بدید09900962565خوزستان

    پاسخ

    ۰۹۳۷۸۰۳۶۰۱۹

    پاسخ

    گواهینامه دارم،،،تا حالا ماشین به نامم نبوده،،،لطفا اطلاع بدید09900962565

    پاسخ