;
coinex

موافقت مجلس با تخصیص کالابرگ الکترونیکی به اقشار کم درآمد بدون کسر از یارانه

تخصیص کالابرگ الکترونیکی به اقشار کم درآمد بدون کسر از یارانه مورد موافقت مجلس قرار گرفت. دولت چه تصمیمی دراین مورد اتخاذ خواهد کرد؟

موافقت مجلس با تخصیص کالابرگ الکترونیکی به اقشار کم درآمد بدون کسر از یارانه یک خبر خوش برای این قشر از جامعه است. براساس اعلام نمایندگان مجلس و در بررسی لایحه بودجه 1402، مقرر شد که دولت زین‌پس می‌تواند علاوه‌بر یارانه معیشتی و نقدی، به خانواده‌های کم‌درآمد کالابرگ الکترونیکی اعطا کند. حال باید منتظر ماند و دید که رویکرد دولت در این‌خصوص چیست.

طرح اعطای کالابرگ الکترونیکی نخست به‌عنوان طرحی جایگزین برای یارانه نقدی و معیشتی معرفی شد. این طرح با مخالفت‌های بسیار مواجه شد و افراد جامعه و نمایندگان مجلس نسبت به این موضوع اعتراض کردند. کالابرگ الکترونیکی عمده تفاوتی که با یارانه دارد، این است که با استفاده از آن فقط می‌شود کالاهای اساسی مورد نیاز خانوارهای ایرانی را تأمین کرد؛ ولی یارانه نقد است و می‌توان آن را برداشت کرد.

بعد از مخالفت با جایگزینی کالابرگ الکترونیکی با یارانه نقدی و معیشتی، نهایتاً تصمیم بر این شد که این طرح به‌صورت اختیاری اجرایی شود. یعنی انتخاب با خود مردم است و اگر کسی بخواهد می‌تواند کالابرگ داشته باشد یا نه همان یارانه نقدی و معیشتی را دریافت کند. این طرح در نهایت به‌صورت آزمایشی و در 4 استان کشور اجرایی شد و حالا پس‌از مدتی، دولت خبر از اجرایی شدن این طرح در سراسر کشور خبر داد.

بیشتر بخوانید: وزیر اقتصاد: استفاده از کالابرگ الکترونیکی در سراسر کشور اختیاری است

تخصیص کالابرگ الکترونیکی به اقشار کم درآمد

مجلس در روزهای پایانی سال بازهم به بررسی بودجه سال 1402 پرداخته است. صبح روز گذشته نمایندگان مجلس طی بررسی بخش هزینه‌ای بودجه، یک بند به تبصره 14 آن افزودند.

براساس این مصوبه، دولت مجاز است از محل منابع تبصره 14 و ردیف‌های اعتباری مشخص‌شده، علاوه بر یارانه نقدی و معیشتی، کالابرگ الکترونیک به خانواده‌های مشمول ارائه کند. هدف از این تصمیم نیز، جبران کاهش قدرت خرید دهک‌های پایین درآمدی جامعه ناشی از افزایش قیمت کالاهای اساسی در سال 1402 است.

آیین‌نامه اجرایی این بند شامل نحوه تعیین خانوارهای مشمول با اولویت 5 دهک پایین درآمدی، بایستی حداکثر تا پایان اردیبهشت‌ماه به تصویب هیئت وزیران برسد و پیشنهاد آن باید از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور به‌عنوان مسئول و وزارتخانه‌های امور اقتصاد و دارایی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارائه شود.

تخصیص کالابرگ الکترونیکی به اقشار کم درآمد

محسن دهنوی، به‌عنوان پیشنهاد‌ دهنده این بند الحاقی، گفت:

با توجه به تورم سال گذشته، قدرت خرید مردم کاهش یافته است و برای جبران حذف ارز 4200 تومانی و تأمین مایحتاج خانواده‌ها به دولت تکلیف نکردیم، بلکه به دولت اجازه دادیم که نسبت به این موضوع اقدام کند و آیین‌نامه را هم خود دولت خواهد نوشت.

او اظهار داشت با همکاری مجلس و دولت تلاش خواهند کرد کالاهای اساسی مردم به گونه‌ای تأمین شود که کسی در کشور مشکلی در این زمینه نداشته باشد: «سال گذشته به دولت تکلیف کردیم، اما اجرا نشد. لذا برای سال آینده ضمن اینکه منابع لازم آن را در نظر گرفته‌ایم، به دولت اجازه داده‌ایم این کار را انجام دهد.»

گفتنی است تبصره 14 همان ارقام مربوط به قانون هدفمندی یارانه‌هاست که از دولت نهم کلید خورد. در لایحه بودجه امسال، از منابع این تبصره قرار است برای یارانه دارو، مستمری خانوارهای تحت پوشش، یارانه نان و چند مورد دیگر استفاده شود.

لازم به ذکر است که روز گذشته وزارت رفاه از آغاز طرح کالابرگ الکترونیک در سراسر کشور خبر داد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص تخصیص کالابرگ الکترونیکی به اقشار کم درآمد چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    اگر این کار بشه خیلی خوب خدا کمکتون کنه که بخواهید به ما نیازمندان رسیدگی کنید

    پاسخ