;
coinex

گزارش جهانی قطعی اینترنت در سال 2022 ؛ چرا اینترنت قطع می شود؟

گزارش جهانی قطعی اینترنت در سال 2022 منتشر شد. براساس این گزارش، سال 2022 قطعی اینترنت در جهان رکورد زده است.

گزارش جهانی قطعی اینترنت در سال 2022 منتشر شد. در این گزارش آمده است که قطعی اینترنت در سال 2022 در کشورهای محتلف جهان یک رکورد جدید به ثبت رسانده است. طبق این گزارش، اینترنت جهان در سال گذشته میلادی ۱۸۷ بار قطع شده‌ است که برای اولین‌بار در تاریخ است که این اتفاق می‌افتد. حال موضوعی که اهمیت پیدا می‌کند این است که این قطعی‌ها چه آسیب‌هایی ایجاد کرده‌اند؟

بیشتر بخوانید: پایان عصر فیلترینگ با ماهواره‌های نسل دو استارلینک ؛ دسترسی به دنیای آزاد با گوشی‌های هوشمند!

گزارش جهانی قطعی اینترنت در سال 2022 منتشر شد

آمار قطعی اینترنت در سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد حکومت‌ها و دولت‌ها حداقل ۱۸۷ بار اینترنت را در ۳۵ کشور مختل کردند که رکورد قطعی اینترنت را شکسته‌ است. پس از کاهش محدودیت‌های کرونا، تعداد دفعات خاموشی اینترنت نه‌ تنها کمتر نشده بلکه نسبت به گذشته طولانی‌تر هم شده است. ضمن اینکه قطعی اینترنت غالباً زمانی رخ می‌دهد که مردم بیشتر از همیشه به ارتباط نیاز دارند. به عنوان مثال در زمان بحران‌های بشردوستانه، اعتراضات گسترده، درگیری‌ها و جنگ‌های فعال، قطعی اینترنت مانند یک سلاح برای سرکوب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هند رکورددار قطعی اینترنت در سال ۲۰۲۲ است. این کشور برای پنجمین سال متوالی در پی درگیری‌های منطقه جامو و کشمیر از قطعی اینترنت به عنوان ابزاری برای کنترل خشونت‌ها استفاده می‌کند. بعد از هند، جایگاه دوم قطعی اینترنت در سال ۲۰۲۲ به روسیه می‌رسد. همزمان با تهاجم گسترده روسیه به اوکراین، ارتش روسیه حداقل ۲۲ بار دسترسی به اینترنت را قطع کرد. همچنین این کشور متهم به شرکت در حملات سایبری و تخریب عمدی زیرساخت‌های مخابراتی است.

گزارش جهانی قطعی اینترنت در سال 2022 ؛ چرا اینترنت قطع می شود؟

در لیست رکوردداران قطعی اینترنت در سال ۲۰۲۲ ارتش میانمار نیز همچنان در میان بدترین کشور‌ها قرار دارد. ارتش این کشور بعد از کودتای سال‌های قبل کنترل امور را در دست دارد و‌ اتهاماتی چون نسل‌کشی در پرونده ارتش این کشور دیده می‌شود.

ایران نیز از قافله عقب نمانده و با ۱۸ قطعی، جایگاه چهارم لیست را به خود اختصاص داده است.

بیشتر بخوانید: اظهارات جنجالی آذری جهرمی: حاکمیت با کارکرد اصلی اینترنت یعنی اطلاع‌رسانی مشکل دارد

اینترنت به چه منظور قطع می‌شود؟

در سال میلادی گذشته ۳۵ کشور قطع دسترسی به اینترنت را تجربه کرده‌اند و برای هر کدام دلایل مختلفی در سال ۲۰۲۲ منتشر شده است که از میان آنها می‌توان به کنترل اعتراضات، جنگ و درگیری‌های منطقه‌ای، امتحانات مدارس، انتخابات، بی‌ثباتی سیاسی یا رویداد‌های پرمخاطب مانند تعطیلات مذهبی و حتی بازدید مقامات دولتی اشاره کرد. سازمان‌های حقوق بشری معتقدند این خاموشی‌ها می‌تواند پوششی برای مجرمان فراهم کند تا بدون شناسایی، نقض حقوق بشر را مرتکب شوند.

پنج کشور به دلیل انتخابات در سال ۲۰۲۲ قطعی اینترنت را به مردم تحمیل کردند. البته آمارهای‌ امیدوارکننده‌ای نیز در مورد کشور‌هایی که سابقه قطعی اینترنت را داشتند وجود دارد؛ به عنوان مثال گامبیا، برخلاف گذشته برگزاری انتخابات را بدون اختلال اینترنت پشت سر گذاشت و کنیا مجدداً بر تعهد خود به حفظ ثبات اینترنت در طول رویداد‌های مهم ملی مانند انتخابات تاکید کرد. برآورد می‌شود در سال جاری میلادی ۱۷ انتخابات برگزار شود.

طبق عرف بین‌المللی، قطعی اینترنت معادل نقض حقوق بشر محسوب می‌شود. در سال گذشته، ۱۳۳ مورد از مجموع ۱۸۷ قطعی اینترنت در کنار نوعی خشونت رخ داده است، در حالی که این آمار در سال ۲۰۲۱ معادل ۱۱۲ مورد قطعی بود. روند قطعی اینترنت همزمان با خشونت، کاملاً افزایشی و رو به رشد است. در سال ۲۰۲۰ نیز ۹۹ مورد و سال پیش از آن ۷۵ مورد قطعی اینترنت همزمان با به‌کارگیری نوعی خشونت دیده می‌شود.

در برخی زمینه‌ها، حکومت‌ها با سرکوب سنگین و قطع اینترنت به اعتراضات پاسخ دادند. در سایر زمینه‌ها، مانند درگیری و جنگ، دولت‌ها، طرف‌های متخاصم یا رژیم‌های نظامی به منظور پنهان‌ کردن نقض حقوق بشر و قوانین بشردوستانه مانند جنایات جنگی، قطعی اینترنت را به کار گرفتند.

قطعی‌های طولانی‌مدت تکرار خواهد شد

همه‌گیری کرونا باعث کاهش قطعی‌های اینترنت شده بود اما در سال ۲۰۲۲ همزمان با بهبود اوضاع و کنترل پاندمی، قطعی‌های اینترنت از سطح قبل از همه‌گیری فراتر رفت و به نقاط عطف جدیدی رسید. تعداد قطعی‌ها در کشور‌هایی غیر از هند برای اولین بار به ۱۰۰ رسید و ۹ کشور شامل بنگلادش، هند، ایران، اردن، لیبی، میانمار، سودان، ترکمنستان و اوکراین (توسط روسیه) حداقل چهار قطعی در کشور داشتند. این آمار در حالی تهیه شده که در سال ۲۰۱۹ هفت کشور بودند که حداقل چهار بار قطعی اینترنت را به شهروندان تحمیل کرده‌اند.

گزارش جهانی قطعی اینترنت در سال 2022 ؛ چرا اینترنت قطع می شود؟

 

قطعی‌های هدفمند چه آسیب‌هایی ایجاد می‌کند؟

قطعی اینترنت در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سال‌های قبل پیچیده‌تر و هدفمندتر شده است تا جایی که می‌توان گفت گاهی گروه‌های مشخصی را هدف قرار می‌دهد و حتی شاهد برنامه‌ریزی برای به حداقل رساندن پیامد‌های اقتصادی آن از سوی حکومت‌ها هستیم.

در سال گذشته میلادی ۲۳ کشور مجموعاً ۲۸ بار پلتفرم‌های ارتباطی را قطع کردند که تقریباً با سال قبل از آن برابر است. پلتفرم‌های ارتباطی به مجموعه‌ای از ابزارهای پیام‌رسانی و شبکه‌های اجتماعی گفته می‌شود که معمولا از اولین اهداف قطع اینترنت هستند. در سال ۲۰۲۲ توئیتر و فیسبوک هر کدام با ۱۳ قطعی، اینستاگرام و واتساپ هرکدام با ۱۰ قطعی و سرویس‌های گوگل با ۸ دفعه قطعی در صدر برنامه‌های حکومت‌ها برای عدم دسترسی به پلتفرم‌های ارتباطی بوده‌اند.

قطع ابزار‌های ارتباطی نیز یکی دیگر از تاکتیک‌های سرکوب اعتراضات است که در سال گذشته ۲۶ بار همزمان با اعتراضات بوده است. البته در همین قطعی‌ها دسترسی برخی نخبگان، ثروتمندان، مقامات دولتی و برخی مشاغل خاص اجازه دسترسی به شبکه‌های ارتباطی و اینترنت را داشته‌اند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره گزارش جهانی قطعی اینترنت در سال 2022 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها در میان گذاشته و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر