;
coinex

تعطیلی استارتاپ بیدود رسما تایید شد

تعطیلی استارتاپ بیدود تأیید شد. این استارتاپ به‌دلیل استقبال بسیار کم شهروندان تعطیل شد. اما بیدود در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کند؟

تعطیلی استارتاپ بیدود توسط حسین قاسمی، مدیرعامل و رئیس هیات مدیره این استارتاپ تأیید شد. بیدود یک کسب‌وکار چند صد میلیارد تومانی با 5 هزار دوچرخه اشتراکی بود که به‌دلیل استقبال کم شهروندان تعطیل شد. احتمالاً ایستگاه‌های دوچرخه‌های نارنجی‌رنگ در شهرهایی مانند تهران را دیده‌اید که در آن چندین دستگاه دوچرخه به‌منظور حمل‌ونقل ساده‌تر و کاهش آلایندگی وجود داشت. برای اطلاعات بیشتر سری به ادامه مطلب بزنید.

بیشتر بخوانید: یک استارتاپ آمریکایی در تدارک استقرار چند دیتاسنتر در ماه است!

تعطیلی استارتاپ بیدود رسما تایید شد

دوچرخه‌های اشتراکی بیدود با آن رنگ نارنجی پرانرژی‌شان مدت‌زمان زیادی است که دیگر در تهران دیده نمی‌شوند. مدیرعامل این شرکت اعلام کرد که شهرداری تهران به دلیل عدم پاسخگویی، عدم صدور مجوز و نگاه‌ غیرحرفه‌ای باعث تعطیلی و شکست استارتاپ «بیدود» شده است.

استارتاپ بیدود از سال 1397 فعالیت خود را در تهران آغاز کرد، اما پس از سه سال فعالیت، مسئولان شهرداری اعلام کردند که به دلیل اتمام قرار‌دادهای بی‌دود، دوچرخه‌های این سرویس از سطح شهرهای تهران و شیراز جمع‌آوری شده‌اند.

حسین قاسمی، مدیرعامل و رئیس هیات مدیره استارتاپ بیدود ضمن تاکید بر اینکه خلاء قانونی درباره فعالیت دوچرخه‌های اشتراکی در ایران وجود ندارد، گفت:

فعالیت این سرویس از سال 97 در تهران و از سال 98 در شیراز آغاز شد. اما مدیران در شهرداری تهران و شیراز به دلیل نداشتن دانش کافی در این زمینه، مشکلات بسیاری در هر دو شهر برای این سرویس ایجاد کردند و تعلل‌های بیش از حد و عقیده‌های شخصی و به‌دور از خرد جمعی باعث چنین معضلاتی شد.

تعطیلی استارتاپ بیدود رسما تایید شد

در ادامه درباره علت شکست «بیدود» و بازار جهانی دوچرخه‌های اشتراکی به گفتگو با مدیرعامل بیدود می‌پردازیم.

ماجرای استارتاپ بیدود و شهرداری چیست؟

مدیرعامل بیدود درباره چرایی تعطیلی بیدود در شیراز و تهران توضیح می‌دهد: «متأسفانه سوبسید‌ها را پرداخت نکردند، در زمان معاونت حمل‌و‌نقل پیشین در جلسه‌ای اعلام کردند که طی یک هفته و به صورت توافقی قراردادی بنویسید و در عرض دو هفته قرارداد امضا شود. حتی در بخش زنده خبری تلویزیونی هم اعلام کردند و از 30 دقیقه وقت خود 25 دقیقه را راجع به دوچرخه صحبت کردند. در همان برنامه اعلام کردند که قصد دارند سرویس‌های بیدود را گسترش دهند، اما طولی نکشید که بیدود تعطیل شد.» او ادامه می‌دهد:

شهرداری تهران و شیراز بیدود را تعطیل کرده‌اند و ما تنها کاری که توانستیم انجام دهیم، ارسال نامه به ریاست جمهوری بود. چون سال 1401 سال دانش‌بنیان است و ما هم دانش‌بنیان‌های سطح یک هستیم. نامه را هم به وزارت کشور ارجاع دادند و معاونت ترابری ریاست جمهوری و رئیس جمهور هم دستور ویژه روی آن داد. وزارت کشور هم به سازمان بازرسی‌ها و و دهیاری‌های شهرداری‌های کشور ابلاغ کردند. جلسات متعددی با حضور شورای شهر و شهرداری‌های تهران و شیراز، نماینده ریاست جمهوری و نماینده‌ وزارت کشور برگزار شد،. حتی در این جلسات مبالغ و قرارداد‌ها را مشخص کرده‌اند و امضا گرفته‌اند. اما هنوز نه تهران به قرارداد رسیده و نه شیراز و هیچکس هم پاسخگو نیست.

قاسمی از تعدیل 150 نفر از کارکنان خود خبر داد و افزود: «بیدود 150 نیروی خود را که با خانواده‌هایشان حدود 500 نفر می‌شدند، تعدیل کرد. نیروهای که با دانش و سطح علمی بالا مشغول به فعالیت بودند. اما حالا تیم ما تنها 4 نفر پرسنل دارد که از سیستم نگهداری می‌کنند. با تعطیلی بیدود، 5هزار دوچرخه نارنجی هم از تهران خواهند رفت.»

چراغ استارتاپ 140 میلیاردی تعطیل شد؟

مدیرعامل بیدود همچنین با اشاره به اینکه در کشور‌های دیگر بلافاصله بعد از اینکه یک استارتاپ مطرح می‌شود، با حمایت‌هایی که توسط حاکمیت آن کشور صورت می‌گیرد، برند‌های بعدی هم به بازار می‌آیند و سریعا رشد می‌کنند، می‌گوید:

موضوع دوچرخه‌های اشتراکی، موضوع بسیار مهمی است. با دوچرخه شروع می‌شود به اسکوتر می‌رسد و به دوچرخه‌های برقی و موتور خواهد رسید و نهایتا باید به ماشین برسد. اما در ایران به دلیل عدم حمایت‌ دولت، سرمایه‌گذاران نیز راضی به سرمایه‌گذاری در این بخش نیستند. بیدود، براساس آخرین برآوردها حدود 140 میلیارد تومان ارزشگذاری شد اما در نهایت این کسب‌وکار نتوانست به مسیرش ادامه دهد و تعطیل شد

تعطیلی استارتاپ بیدود رسما تایید شد
تعطیلی استارتاپ بیدود رسما تایید شد

مدیرعامل بیدود عدم حمایت دولتی از استارتاپ‌ها را بزرگترین مشکل دانسته و توضیح می‌دهد: «من یک سرمایه‌گذار بودم و یک کارآفرین که استارتاپی را با تیم و شرکایم شروع کرده و سعی کردیم تهران و ایران را به جای بهتری برای زندگی تبدیل کنیم. اما با نگاه‌ غیرحرفه‌ای و شخصی و ترک فعل‌ها مواجه شدیم. مدیران دولتی به دلیل اختلاف دانشی بسیار بالایی که با بخش خصوصی و جوان‌ها دارند، نمی‌توانند فاصله‌ها را پر کنند و از دانش روز عقب مانده‌اند و به همین علت صدمات جبران‌ناپذیری به سرمایه‌گذاران وارد می‌کنند.»

مدیرعامل بیدود درباره دوچرخه های اشتراکی در جهان توضیح می‌دهد:

حوزه حمل‌و‌نقل اشتراکی امروز یک حوزه بسیار قدرتمند در تمام دنیا است؛ سرویس‌ دوچرخه اشتراکی به کم شدن ترافیک و تسهیل و سرعت حمل‌و‌نقل کمک کرده است. دوچرخه‌های اشتراکی موج حمل‌و‌نقلی جدید است که از آمریکا تا چین و اروپا و آسیای شرقی را دربرگرفته است.

به‌گفته او یکی از استارتاپ‌های دوچرخه اشتراکی مطرح در جهان «موبایک» است که کار خود را در سال 2014 شروع کرد. سال 2018 زمانی که آن شرکت چهار ساله بود، 7 میلیارد دلار ارزش‌گذاری شد. موبایک زمان کرونا خودش را بیشتر نشان داد چون توانست در پدافند غیرعامل به جامعه کمک کند. زمانی که سرویس‌های حمل‌و‌نقل عمومی تعطیل می‌شدند، این سرویس در دوران کرونا بسیار مؤثر عمل کرد؛ به‌صورتی که شرکت‌های چینی درخواست‌های کاربرانشان افزایش یافت.»

قاسمی همچنین در رابطه با نوع فعالیت استارتاپ‌های دوچرخه‌های اشتراکی در جهان می‌گوید: «در تمام دنیا شرکت‌هایی که در ارتباط با دوچرخه‌های اشتراکی فعالیت می‌کنند، به دلیل آورده‌های بسیار بالایی که برای جامعه دارند، از دولت سوبسید دریافت می‌کنند. به‌عنوان مثال مردم بدون اینکه پولی بدهند از ایستگاه‌های اتوبوس استفاده می‌کنند و ایستگاه‌های اتوبوس محلی برای درآمدزایی دولت نیست.»

دوچرخه‌های نارنجی‌ از تهران خواهند رفت

قاسمی در پایان به این نکته اشاره کرد که در همه جای دنیا اعداد و ارقام هزینه‌ها و یارانه‌هایی که دولت‌ها برای بیماری‌هایی چون فشار خون، افسردگی و… پرداخت می‌کنند، بسیار زیاد است. یعنی بیش از مقداری که دولت‌ها برای کسب‌وکارهایی که می‌توانند نرخ این بیماری‌ها را کاهش دهند، هزینه می‌کنند.

او در این باره توضیح داد:

اگر کسب‌وکاری که زیرساخت‌های کافی را فراهم کرده است، مورد حمایت دولت قرار بگیرد، می‌توان نتیجه قابل قبولی گرفت. حتی با استفاده از این راه و پرداخت همان سوبسید یا حتی مبالغ کمتر به کسب‌وکارهایی مانند بیدود می‌توان از پرداخت هزینه‌های بیشتر جلوگیری کرد. هزینه‌هایی مانند پرداخت یارانه‌های داروهای خاص یا پرداخت یارانه‌ سوخت.

تعطیلی استارتاپ بیدود رسما تایید شد
تعطیلی استارتاپ بیدود رسما تایید شد

با وجود این، اما دولت و شهرداری علت توقف فعالیت دوچرخه‌های بیدود را بدعهدی این شرکت در تعمیر دوچرخه‌ها و عدم تحویل اطلاعات داده‌های ترافیکی سفرهای شهروندان به شهرداری، اعلام می‌کنند؛ در حالی که این مشکلات به راحتی قابلیت حل و فصل دارند و شاید نیازی به تعطیل کردن یک شرکت دانش‌بنیان نباشد.

با این حال به نظر می‌رسد که قصه 5 هزار دوچرخه‌ «بی دود» فعلا به پایان رسیده است و اگر مدیرعامل این شرکت از تلاش خود برای فعالسازی دوباره این دوچرخه‌های نارنجی دست بکشد، آن‌ها برای همیشه از شهر تهران و شیراز حذف خواهند شد. این مسئله در حالی است که نفس تهران و کلان‌های ایران از دود و دم گرفته است و دوچرخه‌ها می‌توانند راهکاری برای کاهش آلودگی هوا باشند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص تعطیلی استارتاپ بیدود چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر