;
coinex

اختلال در اینترنت کشور امروز 24 اسفند 1401 ؛ علت قطعی اینترنت چه بود؟

اختلال در اینترنت کشور امروز 24 اسفند 1401 بار دیگر موجی از نارضایتی را در میان کاربران به راه انداخت. علت این اختلال چه بود؟

اختلال در اینترنت کشور امروز 24 اسفند 1401 بار دیگر کاربران را دچار مشکل کرد. این برای سومین بار در دو ماه اخیر بود که اینترنت با اختلال مواجه شده بود. این اختلال حدود 10 دقیقه به طول انجامید و درنهایت با واکنش وزیر ارتباطات مواجه شد. به گفته زارع‌پور، علت این اختلال “افت ترافیک” بوده است.

بیشتر بخوانید: گزارش جهانی قطعی اینترنت در سال 2022 ؛ چرا اینترنت قطع می شود؟

اختلال در اینترنت کشور امروز 24 اسفند 1401

امروز (۲۴ اسفند) اینترنت کشور برای سومین بار در دو ماه اخیر به مدت حدود ۱۰ دقیقه دچار اختلال شدید شد. موضوعی که وزیر ارتباطات آن را «افت ترافیک» می‌خواند؛ اما دلیلی برای آن اعلام نکرده است.

در ۵ بهمن، ۲۱ اسفند و ۲۴ اسفند اینترنت کشور برای دقایقی دچار اختلال شدید شد؛ موضوعی که کاربران از آن به عنوان «قطع اینترنت» و وزیر ارتباطات «افت ترافیک» نام می‌برند.

هرچند تکرار این رخداد، سوال برانگیز است اما تاکنون توضیح دقیقی در این رابطه داده نشده و فقط درباره قطعی ۵ بهمن، یک هفته بعد وزیر ارتباطات از وقوع «حمله سایبری» سخن گفت. این در حالی است که از دسترس خارج شدن اطلاعات سایت مرکز تبادل ترافیک تهران (Tehran IXP) امکان رصد دقیق شبکه را از بین برده است.

اختلال در اینترنت کشور امروز 24 اسفند 1401

صبح امروز (۲۴ اسفند) اینترنت کشور به مدت حدود ۱۰ دقیقه با اختلال جدی روبرو شد. این اختلال در همه سرویس‌دهنده‌ها یکسان نبود؛ اما بزرگ‌ترین اپراتورهای ثابت و همراه را شامل شد. در همین حال سایت رادار آروان که به عنوان ناظر شبکه، ترافیک برخی دیتاسنترهای کشور را به صورت لحظه‌ای نشان می‌دهد نیز دچار اختلال بود و برخی کاربران از بروز مشکل در ترافیک داخلی هم خبر دادند.

ساعتی بعد، وزیر ارتباطات که تازه از جلسه هیات دولت خارج شده بود گفت این موضوع را در جلسه به او اطلاع داده‌اند. زارع‌پور باز هم از عبارت «افت ترافیک» استفاده کرد و مشکل پیش آمده را نه به دلیل حمله سایبری که به علت وقوع «مشکلی در زیرساخت‌های یکی از اپراتورها» دانست.

۵ بهمن برای اولین بار در ماه‌های اخیر، اینترنت کشور به صورت عمومی با اختلال شدید روبرو شد و به مدت حداقل ۱۰ دقیقه بیشترین کاربران، امکان دسترسی به سایت‌های داخلی و خارجی را از دست دادند. یک هفته بعد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جمع خبرنگاران «حمله سایبری سنگین» به مرکز تبادل ترافیک (IXP) تهران را عامل این اختلال خواند. او از عبارت «افت پهنای باند» استفاده کرد و گفت این مشکل فقط مربوط به تهران بوده است؛ اما جزییات بیشتری از این حمله ارائه نکرد. سایت tehran-ix.ir از همان زمان، دیگر در دسترس نیست.

دومین بار عصر روز ۲۱ اسفند، کاربران از اختلال اینترنت خبر دادند و سایت رادار آروان که وضعیت ترافیک برخی دیتاسنترهای مختلف را نشان می‌دهد نیز این موضوع را تایید کرد. در این مورد هیچ توضیحی از سوی وزارت ارتباطات یا شرکت زیرساخت، منتشر نشده است.

اختلال در اینترنت کشور امروز 24 اسفند 1401

امروز برای سومین بار در کمتر از دو ماه، اینترنت به صورت سراسری دچار اختلال شد؛ اما باز هم وزیر ارتباطات از «افت ترافیک» سخن گفت و این موضوع را بدون توضیح بیشتر به مشکلی در زیرساخت‌های یکی از اپراتورها مربوط دانست. این در حالی است که کاربران اپراتورهای مختلف، از وقوع مشکل خبر دادند.

مدیران ابر آروان اعلام کردند اختلال در سایت رادار آروان، از شب قبل رخ داده و ارتباط مستقیمی با مشکل اینترنت کشور ندارد. آنها اعلام کردند ترافیک اینترنت کشور در حال بازگشت به حالت عادی است؛ موضوعی که وزیر ارتباطات نیز بر آن تاکید کرده است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره اختلال در اینترنت کشور امروز 24 اسفند 1401 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها در میان گذاشته و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    ایرانسل که از همراه اول بدتر شده فقط به فکر بسته اینترنتی هستن اما به فکر سرعت قطع شدنش نیستن ،،،اصلا هم ربطی به شهرها نداره چرا قبلا خوب بود بهانه الکی نیاریید هر ارگانی داره جیب مردم خالی میکنه چون دولت خودش استاد همه شونه

    پاسخ

    بخدا این اینترنت رو درست کنید من اروزه ام هست لطفا تروخدا دم عید هست فردا عیده خیلی خوشحال میشم درست بشه

    پاسخ