;
coinex

ایران از پلتفرم‌های خارجی شکایت می‌کند ؛ ایران به حقانیتش خواهد رسید؟

ایران از پلتفرم‌های خارجی شکایت می‌کند. هدف از این طرح شکایت، حقانیت ایران در این زمینه عنوان شده است.

ایران از پلتفرم‌های خارجی شکایت می‌کند. براساس اعلام معاون امور محتوای مرکز ملی فضای مجازی، مستندات طرح شکایت از پلتفرم‌های خارجی آماده است و هدف از آن حقانیت ایران در این زمینه است. «قاسم خالدی»، معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوای مرکز ملی فضای مجازی معتقد است که فیلترینگ اینستاگرام باعث شد تا استفاده از این شبکه اجتماعی خارجی به‌شدت کاهش یابد.

بیشتر بخوانید: مسئولین حاضر به ترک پلتفرم های خارجی فیلترشده نیستند!

ایران از پلتفرم‌های خارجی شکایت می‌کند

معاون امور محتوای مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرد طرح شکایت بین‌المللی از پلتفرم‌های خارجی آماده و مستنداتش جمع‌آوری شده است. خالدی با گلایه از رفتار دوگانه این پلتفرم‌‌ها، هدف شکایت را اثبات حقانیت ایران در این زمینه عنوان کرد.

بیش از 170 روز از فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ می‌گذرد. با وجود اثرات منفی فیلترینگ بر اقتصاد و زندگی مردم، به‌نظر می‌رسد نه‌تنها خبری از رفع فیلتر نیست، بلکه قرار بر شکایت از این پلتفرم‌هاست.

مرکز ملی فضای مجازی در دوران ریاست فیروزآبادی نامه‌ای به متا ارسال و به آن‌ها برای پذیرش شرایط ایران و معرفی نماینده اولتیماتوم داد؛ نامه‌ای که هیچ‌گاه به آن پاسخ داده نشد. حال این مرکز شکایت از پلتفرم‌های بین‌المللی را در دستور کار قرار داده است.

«قاسم خالدی»، معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوای مرکز ملی فضای مجازی، در گفت‌وگویی به طرح شکایت بین‌المللی اشاره کرد و گفت:

«مستنداتش جمع‌آوری و طرح شکایت آماده شده است تا بتوانیم در این زمینه حقانیت خودمان (ایران) را در اینکه سکوهای خارجی با ما رفتار دوگانه دارند، در حوزه بین‌الملل به اثبات برسانیم. ما شکایت خود را از سکوهای خارجی مسدود‌شده حتماً پیگیری خواهیم کرد.»

ایران از پلتفرم‌های خارجی شکایت می‌کند
ایران از پلتفرم‌های خارجی شکایت می‌کند

او با تأکید بر اینکه خواهان تعامل نیز هستند، اظهار داشت: «همه این‌ها (طرح شکایت) نافی اینکه می‌خواهیم تعامل داشته باشیم، نیست. حرفمان مشخص است؛ با ما رفتار دوگانه نداشته باشند و در وهله اول قوانین خودشان را در قبال ما رعایت کنند. قوانین جمهوری اسلامی را به رسمیت بشناسند. در این موارد هر زمان حاضر به مذاکره باشند، ما مذاکره خواهیم کرد.»

خالدی باور دارد تعامل با دنیا الزاماتی دارد که شرط آن قوی بودن است:

چرا باید گوگل شرایط چین را بپذیرد؟ برای اینکه قدرتشان را با سکوهای داخلی شأن اثبات کرده‌اند. بایدو دارد، گوگل این را می‌داند و حتی برای سهم محدود خود از بازار چین تلاش می‌کند. سکوهای خارجی زمانی جواب نامه ما را خواهند داد که مطمئن باشند ما سکویی داریم که اگر اینستاگرام خودش هم به ما سرویس ندهد، سکوی داخلی نیاز ما را برطرف می‌کند.

او این موضوع را که «میزان فعالیت کاربران ایرانی در سکوهای فیلتر‌شده همچنان ادامه دارد و فیلترکردن آن‌ها اقدام اثربخشی نبوده است»، قبول ندارد و معتقد است پلتفرم‌های خارجی با استفاده از بات سعی دارند شرایط را عادی نشان دهند: «ما با سکوهایی مواجه هستیم که بیش از 60 درصد از فعالیت‌هایشان رباتیک است. در کنار این سکوهای داخلی داریم که از بات یا ربات به‌صورت عمومی استفاده نمی‌کنند و اکانت‌ها و آمارهایشان واقعی است. این حجم استفاده از بات و ربات نشان‌دهنده توفیق پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی است. این یعنی سکوهای خارجی تلاش می‌کنند به این وسیله خود را به سطح قبل از مسدودسازی برسانند.»

خالدی با اشاره به ترافیک شبکه، مدعی است استفاده از پلتفرم‌های خارجی کاهش یافته:

اگر فیلترشکن‌ها موفق بودند، نباید با این حجم از کاهش ترافیک روبه‌رو می‌شدیم. این اعمال حکمرانی‌ها نتیجه داده و به‌واسطه آن دشمن صحنه جنگش را تغییر داده است. بخشی از اختلالاتی که در شبکه یا سکوهای داخلی شاهد هستیم نیز به‌دلیل حملات وسیع سایبری است که صورت می‌گیرد. به جرئت می‌توانم بگویم طی چند ماه گذشته با شدیدترین جنگ سایبری علیه جمهوری اسلامی مواجه بودیم. سکوهای داخلی اگر توفیق نداشتند و آمارهایشان واقعی نبود، پس چرا با این حجم از حمله مواجه می‌شوند؟

ایران از پلتفرم‌های خارجی شکایت می‌کند
ایران از پلتفرم‌های خارجی شکایت می‌کند

او در پاسخ به این سؤال که بیشترین کاهش حجم ترافیک مربوط به کدام پلتفرم بوده است؟ اظهار داشت: «قطعاً اینستاگرام؛ به‌دلیل اینکه اینستاگرام یک شبکه اجتماعی است که تا قبل از مسدود‌سازی سهم عمده‌ای از ترافیک خارجی ما را به خود اختصاص داده بود.»

طی چند ماه اخیر کارشناسان و فعالین صنفی بارها گزارش‌هایی از زیان کسب‌وکارها بابت فیلترینگ منتشر کردند. معاون مرکز ملی فضای مجازی در واکنش به این گزارش‌ها گفت:

حتماً عده زیادی متضرر شدند. برای ما در مرکز ملی فضای مجازی کمِ این ضرر هم زیاد است. ما و دولت خود را موظف کردیم که شرایط را برای فعالیت آن‌هایی که متضرر شدند، در سکوهای داخلی فراهم کنیم. درخصوص آمار واقعیت این است که تقریباً می‌توانم بگویم که اکثر گزارش‌هایی که در این زمینه ارائه شد، واقعی نبود. این حجم عملیات روانی که در بحث کسب‌وکارها شکل گرفت، واقعیت نداشت.

او اعتقاد دارد از سهم حدود 4.5 تا 6.5 درصدی اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد کشور، 50 درصد متعلق به اقتصاد شبکه است که یک‌سوم اقتصاد شبکه، اقتصاد اینستاگرام بود: «همه این‌ها درحالی است که بعد از مسدودسازی، مراجعه به سکوهای داخلی کسب‌وکار با رشد مواجه بوده. الان تقریباً همه پیام‌رسان‌ها نیز قابلیت کسب‌وکار را ایجاد کرده‌اند.»

به گفته خالدی، در برآورد اولیه تقریباً بیش از 25 درصد کسب‌وکارهایی که از اینستاگرام به پلتفرم‌های داخلی مهاجرت کرده‌اند، فعال و صاحب درآمد شده‌اند:

«در این مقطع زمانی و درعرض چند ماه این عدد رشد خوبی است.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره شکایت ایران از پلتفرم‌های خارجی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها در میان گذاشته و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر