;
coinex

به ازای هر یک شب بی‌خوابی مغز انسان دو تا سه سال پیرتر می‌شود!

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که مغز انسان تنها بعد از یک شب بی‌خوابی دچار تغییراتی خواهد شد که گویا 2 تا 3 سال پیرتر شده است.

یک مطالعه جدید توسط محققان نشان می‌دهد که تنها یک شب بی خوابی ممکن است مغز ما را پیرتر نشان دهد. انگار یک شبه دو سه سال بزرگتر شده است. با این حال، به نظر می‌رسد این تغییرات پس از یک استراحت شبانه خوب از بین می‌روند.

بیشتر بخوانید: تاثیر ویتامین دی در کاهش احتمال ابتلا به زوال عقل اثبات شد

عوارض یک شب بی‌خوابی

در این مطالعه، محققان از یادگیری ماشینی برای تخمین «سن مغز» از طریق MRI مغز افراد کم خواب استفاده کردند و آن را با MRI مغز همان افراد پس از یک خواب کامل شبانه مقایسه کردند. نتایج این تحقیق که در 20 فوریه در مجله علوم اعصاب منتشر شد، نشان می‌دهد که یک شب بی خوابی باعث ایجاد تغییراتی در مغز افراد می‌شود که مشابه تغییرات مغز پس از یک یا دو سال پیری است.

به گفته جودیت کارول، سن مغز یک عملکرد بسیار جالب برای ارزیابی چگونگی تغییر مغز به دلیل کمبود خواب است. کارول دانشیار روانپزشکی و علوم زیستی رفتاری در دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس است و در این مطالعه شرکت نداشت.

در این مطالعه، محققان از پنج مجموعه داده استفاده کردند که شامل داده‌های 134 شرکت‌کننده در 4 گروه بود: گروهی با یک شب بی‌خوابی کامل، گروهی با بی‌خوابی نسبی و سه ساعت خواب در طول شب، گروهی با بی‌خوابی مزمن و 5 ساعت خواب 5 شب و گروه کنترل با 8 ساعت خواب شبانه. هر یک از این گروه‌ها حداقل یک شب خواب اولیه داشتند که در طی آن 8 ساعت قبل از محرومیت از خواب در رخت خواب بودند. اکثر این گروه‌ها پس از آن یک شب بهبودی کامل را در برنامه خود داشتند.

از مغز همه شرکت‌کنندگان بعد از هر شب تصویربرداری شد و محققان توانستند مغز آنها را قبل و بعد از کم خوابی و همچنین بعد از یک استراحت کامل شبانه مقایسه کنند.

محققان از الگوریتم یادگیری ماشینی به نام brainageR برای تخمین سن ظاهری مغز شرکت کنندگان استفاده کردند و این روش را بر روی داده‌های 3000 نفر آزمایش کردند. این الگوریتم که در دسترس عموم است، سن تقویمی مغز افراد را از طریق ام آر آی مغز آنها پیش‌بینی می‌کند و برای این کار، بافت و حجم مایعات مغزی سالم در سنین مختلف را مبنا قرار می‌دهد. آزمایش‌های قبلی محققان نشان می‌دهد که الگوریتم brainageR قادر است سن مغز را با خطای تقریبی 4 سال پیش‌بینی کند.

در مطالعه اخیر محققان، الگوریتم brainageR نشان داد که سن گروهی که یک شب بی‌خوابی داشتند به طور متوسط ​​یک یا دو سال بزرگتر از پیش بینی اولیه بود. البته این تفاوت عددی پس از یک شب بهبودی و خواب کامل از بین رفت. پیش‌بینی سن گروه‌های با محرومیت نسبی و مزمن از خواب تفاوت معنی‌داری با گروه کنترل نداشت.

نتایج تحقیقات اخیر با تحقیقات قبلی در مورد تأثیر کم خوابی بر مغز مطابقت دارد. شواهد نشان می‌دهد که تغییرات متعددی در مغز افرادی که کم خواب هستند رخ می‌دهد. از جمله تغییرات در توزیع مایع و حجم ماده خاکستری بود.

دکتر دیوید المانهورست، نویسنده ارشد این مطالعه و استاد انستیتوی علوم اعصاب و پزشکی در موسسه تحقیقاتی یولیخ آلمان، در مصاحبه خود با لایو ساینس ضمن اشاره به تغییرات گسترده در مورفولوژی مغز پس از بی خوابی، معتقد است که از این روش می‌توان برای تخمین سن مغز استفاده کرد. Elmenhorst نتایج این مطالعه را به عنوان تغییراتی در نظر گرفت که الگوریتم یادگیری ماشین به عنوان پیری تفسیر می‌کند و پیری واقعی نیست

به گفته کارول، این مطالعه اثرات فوق را فقط در گروه‌هایی که با کمبود خواب برنامه ریزی شده مواجه بودند، بررسی کرد. به همین دلیل، اظهار نظر در مورد تأثیر بی خوابی در زندگی واقعی دشوار است. او در بخشی از صحبت‌های خود می‌گوید که نمی‌توان در مورد اثرات طولانی مدت کمبود خواب مزمن اظهار نظر کرد؛ زیرا در این مطالعه، کم خوابی مزمن تنها به مدت پنج روز ادامه داشت.

المانهورست با توجه به اندازه کوچک این مطالعه، خاطرنشان می‌کند که حجم نمونه بزرگتر ممکن است اثرات کوچکتری مانند پیری چند ماهه مغز را برجسته کند. به گفته کارول، تحقیقات آینده احتمالا شامل افراد مبتلا به بی‌خوابی مزمن خواهد شد. مثل افرادی که به صورت شیفتی کار می‌کنند.

جودیت کارول در ادامه با اشاره به اینکه بسیاری از افرادی که در طول شب بیدار بوده‌اند، روز بعد مشکل خواب دارند، تاکید می‌کند که بررسی دقیق این دسته از افراد می‌تواند ارزشمند و آموزنده باشد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد عوارض یک شب بی‌خوابی چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک گذاشته و اخبار علمی را از رسانه تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر