;
coinex

نگهداری ماهی قرمز سفره عید چگونه است؟ راز مراقبت از ماهی قرمز

با توجه به قدمت بیش از 100 ساله ماهی قرمز یا گلدفیش بر سر سفره‌های هفت‌سین ایرانیان، به نظر روش‌های نگهداری ماهی قرمز اهمیت فراوانی داشته باشد.

چند سالی می‌شود که ماهی قرمز یا گلدفیش علیرغم اینکه جایگاهی در فرهنگ نوروز ندارد اما پای ثابت سفره‌های هفت‌سین ایرانیان تبدیل شده است. به همین دلیل سوالاتی از این دست که چگونه از ماهی قرمز مراقبت کنیم تا بیشتر عمر کند ذهن مردم را به خود درگیر می‌کند.

در همین راستا محمدحسن الهی طی گفت‌وگویی با ایسنا، به راه‌های نگهداری ماهی قرمز سفره هفت سین پرداخته است: «تا حد امکان از مراکز مجاز یعنی اکواریوم فروشی‌ها و مغازه‌هایی که مجوز دامپزشکی دارند ماهی قرمز خریداری کنید.»

او در ادامه افزود: «از خرید ماهی‌هایی که از سطح آب تنفس می‌کنند، در بدن آنها خونریزی وجود دارد، زخم یا لکه سفید دارند، فلس آنها ریخته شده، به درستی شنا نمی‌کنند و ساییدگی باله دارند اجتناب کنید.»

این کارشناس ماهیان زینتی سازمان شیلات همچنین بیان داشت: «هنگام خرید ماهی قرمز بایستی میزان آب مناسب در پلاستیک و دوبرابر آن هوا باشد.»

بیشتر بخوانید: احتمال آغاز موج نهم کرونا در آستانه تعطیلات نوروز [+جدیدترین رنگبندی کرونایی کشور]

نحوه نگهداری ماهی قرمز

الهی ضمن تاکید بر اینکه باید هنگام کدر شدن ، آب ماهی آن را تعویض کرد،‌ اعلام داشت: «هفته‌ای یکبار باید آب ماهی عوض شود. برای تعویض آب هم آب شهری را در ظرف دیگر به مدت 24 تا 48 ساعت قرار داده تا گاز کلر که باعث مسمومیت ماهی قرمز و تلف شدن آنها می‌شود از آن خارج شده و سپس با هم‌دما کردن آب، ماهی را به آن ظرف منتقل کنید.»

نگهداری ماهی قرمز
نگهداری ماهی قرمز

او همچنین بیان کرد: «از دستکاری ماهی قرمز خودداری کنید و برای تعویض آب آن نیز از دستکش استفاده کنید. البته با اطمینان می‌گوییم که تاکنون هیچ بیماری مشترکی بین ماهی قرمز و انسان مشاهده نشده است و مردم می‌توانند بدون نگرانی ماهی قرمز خریداری کنند.»

وی گفته‌های خود را به این شرح ادامه داد: «از زیاد غذا دادن به ماهی خودداری کنید و غذای ماهی را  از مغازه‌های معتبر با برچسب غذای ماهی گلدفیش یا قرمز خریداری کنید.»

محیط نگهداری ماهی قرمز

طبق اعلام الهی هیچ‌گاه نباید ماهی را در کنار شومینه، بخاری، نزدیک آشپزخانه و جای گرم قرار داد زیرا دمای مناسب این ماهی‌ها 10 تا 24 درجه سانتیگراد بوده و در این دما توانایی زنده ماندن را دارند. همچنین در صورت عدم استفاده از سیستم هوادهی در تنگ ماهی باید در پی تامین دمای آب ماهی در میزان 10 تا 15 درجه سانتیگراد باشید. در صورت وجود پمپ هوادهی نیز برقراری دمای 17 تا 24 درجه سانتیگراد مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

این کارشناس ماهیان زینتی تشریح کرد: «اگر ماهی به سطح آب آمد تا نفس بکشد یعنی اکسیژن آب کم شده است و بنابراین توصیه می‌کنیم که دما را پایین بیاورید تا حلالیت اکسیژن بالا رود و ماهی از اکسیژن محلول استفاده کند. برای این موضوع بهتر است ماهی را یکساعت در یخچال قرار دهید تا آب خنک شود و ماهی مدت زمان بیشتری زنده بماند.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: «ماهی قرمز شب عید نباید به هیچ عنوان در رودخانه‌ها، منابع آب‌های طبیعی، دریاچه‌ها و سدها رهاسازی شوند. زیرا هر گونه‌ای که به جای جدیدی وارد شود برای گونه‌های بومی آن منطقه از لحاظ بیماری و رقابت غذایی تهدید به حساب می‌آیند. پیشنهاد می‌کنیم که مردم ماهی قرمز شب عید خود را یا در آکواریوم و حوضچه‌های خانگی رها کنند یا در مراکزی که شهرداری برای جمع آوری آنها تعیین می‌کند، این رهاسازی صورت گیرد.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص زمان شیوه صحیح نگهداری ماهی قرمز چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر