;
coinex

با شرایط جدید ثبت سفارش واردات موبایل با کمبود کالا مواجه نخواهیم شد!

انجمن واردکنندگان موبایل اعلام کرد که باتوجه به شرایط جدید ثبت سفارش واردات موبایل دیگر کمبودی در بازار احساس نخواهد شد و بازار موبایل به خوبی مدیریت می‌شود.

«مهدی عبقری»، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل اعلام کرد براساس شرایط ثبت سفارش واردات موبایل، تخصیص ارز به صورت دو ماه یک بار و به میزان یک ششم سقف سابقه هر شرکت احتساب خواهد شد.

هدف این رویکرد تازه اتخاذشده، رتبه‌بندی واردکنندگان و ایجاد شفافیت در این بازار است که به باور عبقری فواید دیگری همچون تأمین کالا به طور متناوب و عدم احساس کمبود موبایل در بازار را به دنبال خواهد داشت.

طبق اعلام دبیر انجمن واردکنندگان موبایل در شرایط جدید، هر دو ماه یک بار و یک ششم از میزان سقف سابقه مدنظر قرار می‌گیرد و درواقع به همان میزان مجوز ثبت سفارش اعطا می‌شود. واردکننده پس از ثبت سفارش و تخصیص باید در طول دو ماه 90 درصد کالاها را وارد و تعهد خود را ادا کند تا در ادامه مسیر بتواند دوباره ثبت سفارش را انجام دهد. این رویه به همین شکل برای سفارش‌های بعدی تا پایان سال نیز اجرا خواهد شد.

به‌منظور اینکه رتبه‌بندی و شفافیت به‌درستی اجرا شود، باید تخصیص ارز هم به‌صورت مرحله به مرحله انجام پذیرد؛ در نتیجه ممانعت از فعالیت شرکتی که ثبت سفارشش انجام شده امکان‌پذیر نیست چراکه موفق به دریافت ارز خود به‌طور کامل شده است.

بیشتر بخوانید: واردکنندگان موبایل متعهد به ایجاد سامانه شفافیت فروشگاهی می‌شوند

تامین نیاز گوشی‌های همراه با شرایط جدید ثبت سفارش واردات موبایل

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل در مورد تغییرات شکل گرفته در رویه ثبت سفارش واردات تلفن همراه بیان داشت: «با این رویه بازرگانی مدیریت می‌شود و تأثیرگذاری فوق‌العاده خواهد داشت که موجب می‌شود تا متناوب کالا در بازار داشته باشیم و کمبود نخواهیم داشت.»

او درخصوص تغییرات ایجاد شده همچنین تصریح کرد:

«تغییری در میزان واردات ایجاد نشده است. سابقه واردات گوشی تلفن همراه به صورت میانگین دو سال گذشته برای هر واردکننده، به عنوان سهمیه واردات آن شرکت در نظر گرفته شده است. دفتر تخصصی تلفن همراه وزارت صمت که متولی اصلی بازار موبایل است، یک سری ممیزی برای واردات گوشی تعیین کرده است. در این ممیزی بحث رتبه‌بندی و طبقه‌بندی شرکت‌ها در عملکرد و شفافیت به میان آمده است.»

براساس بیانات عبقری، وزارت صمت شرایط و تمهیداتی مدنظر قرار داده تا هم بانک مرکزی توانایی مدیریت صحیح منابع ارزی خود را داشته باشد و همچنین بازرگان از بلاتکلیفی و سردرگمی خلاص شوند: «بسیاری ثبت سفارش می‌کردند و چون تخصیص ارز زیاد بود، بانک مرکزی و بازرگان نمی‌توانستند درخواست‌ها را مدیریت کنند. به طور مثال در یک ماه همه ثبت سفارش و تخصیص داشتند، سپس تا سه ماه هیچ کس ثبت سفارش و تخصیص نداشت.»

شرایط جدید ثبت سفارش واردات موبایل
شرایط جدید ثبت سفارش واردات موبایل

او فرایند جدید ثبت سفارش را راه‌حلی برای بزرگترین مشکل چند سال اخیر واردکنندگان تلفن همراه قلمداد کرده و اعلام داشت: «بزرگترین معضل ما همین بوده است که یک دفعه مثلاً شهریور ماه تمام شرکت‌ها تخصیص داشتند و باید جنس می‌آوردند. سپس آبان همه بیکار نشسته بودند و هر بار به بانک مرکزی مراجعه می‌کردند، بانک مرکزی می‌گفت ارز نداریم. یا به طور مثال در بازه اول سال ثبت سفارش می‌گذاشتند و بعد ویرایش‌های متفاوت می‌کردند؛ چرا که اول سال که ثبت سفارش می‌گذاری معلوم نیست دو ماه دیگر چه کالایی رونمایی می‌شود.»

گفتنی است که در این زمینه عملکرد شرکت واردکننده هم مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. درواقع وزارت صمت از طریق کلیه سامانه‌هایی همچون سامانه افق که جهت شفافیت راه‌اندازی کرده اقدام به ارزیابی عملکرد شرکت می‌کند: «اگر مشکلی وجود نداشت و واردکننده کارش را به درستی انجام داده بود، ادامه روند وارداتش برای مرحله دوم باز می‌شود. در غیر این صورت برای مرحله دوم باز نخواهد شد و شرکت تعلیق می‌شود.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص شرایط جدید ثبت سفارش واردات موبایل چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    اجاره کارت ملی برای ثبت نام خودرو تا حالا هیچ خودرویی بنامم نبوده

    09140561093

    پاسخ