;
coinex

افزایش چشمگیر موارد ابتلا به یک بیماری قارچی کشنده و عدم اثربخشی داروها ؛‌ پاندمی دیگری در راه است؟

بیماری قارچی کشنده جدیدی در آمریکا ظاهر شده که تاکنون هیچ دارویی برروی آن اثر نداشته است. اما آیا پاندمی دیگری در راه است؟

براساس اعلام دانشمندان، با توجه افزایش چشمگیر موارد ابتلا به یک نوع بیماری قارچی کشنده و همچنین عدم اثرگذاری داروها برروی آن، ممکن است شاهد یک پاندمی دیگر باشیم. این قارچ برای آلوده کردن انسان تکامل یافته و در مراکز مراقبت‌های بهداشتی آمریکا به‌سرعت درحال گسترش است. این قارچ‌ها عفونت‌های کاندیدا اوریس را پدید می‌آرود که گرچه تاکنون موارد اندکی را آلوده کرده‌اند، اما حالا تکامل یافته و موارد ابتلا آن افزایش بسیاری داشته است.

بیشتر بخوانید: اطلاعات جدیدی از منشا کرونا فاش شد؛ سگ‌راکون مظنون اصلی

خطر ابتلا به یک نوع بیماری قارچی کشنده وجود دارد

عفونت‌های کاندیدا اوریس (Candida auris) برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۳ در ایالات متحده شناسایی شدند. از آن زمان، هر‌سال تعداد افراد آلوده هرچند هنوز اندک است، افزایش چشمگیری پیدا کرده است.

در سال ۲۰۱۶، قارچ کاندیدا اوریس ۵۳ نفر را بیمار کرد. ۲۱ مارس، پژوهشگران در مجله‌ی Annals of Internal Medicine گزارش کردند که در سال ۲۰۲۱، این قارچ مرگ‌بار ۱,۴۷۱ نفر را آلوده کرد که تقریباً دو برابر ۷۵۶ مورد سال قبل بود. علاوه‌براین، پژوهشگران دریافتند که قارچ دربرابر داروهای ضدقارچی نیز مقاومت پیدا کرده است.

آرتورو کاسادوال، میکروب‌شناس و همه‌گیرشناس دانشکده‌ی پزشکی جانز هاپکینز‌، معتقد است که افزایش موارد و مقاومت ضدقارچی جای نگرانی دارد. وی می‌گوید نتایج مطالعه نیز نگران‌کننده است؛ زیرا نشانگر وضعیت بدتری است که در آینده ممکن است پیش آید.

خطر ابتلا به یک نوع بیماری قارچی کشنده وجود دارد
بیماری قارچی کشنده

به‌گزارش ساینس‌نیوز، پژوهشگران در آزمایش‌های افراد درمعرض خطر زیاد عفونت، ۴,۰۴۱ فرد را پیدا کردند که در سال ۲۰۲۱ حامل این قارچ بودند؛ اما در آن زمان بیمار نبودند. مگان لیمن، همه‌گیرشناس پزشکی در شاخه‌ی بیماری‌های قارچی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری در آتلانتا، می‌گوید درصد کمی از ناقلان ممکن است بعدا بر اثر قارچ بیمار شوند و احتمالاً به عفونت‌های جریان خون گرفتار شوند که با خطر زیاد مرگ همراه است.

قارچ کاندیدا اوریس که در این تصویر نشان داده شده است، موجب عفونت قارچی بالقوه‌ کشنده می‌شود. این قارچ در ایالات متحده با سرعت در حال گسترش است و مقام‌های بهداشت عمومی ایالات متحده آن را به‌عنوان تهدید فوری طبقه‌بندی می‌کنند؛ زیرا دربرابر داروهای ضدفارچی نیز در حال مقاومت است.

از سال ۲۰۱۲، عفونت‌های C. auris به‌طور ناگهانی در بیمارستان‌های سه قاره ظاهر شد. این قارچ احتمالاً درنتیجه‌ تغییرات اقلیمی تکامل پیدا کرد تا بتواند در دمای بدن انسان رشد کند.

قارچ مذکور که معمولاً ازطریق آزمایش‌های خون یا ادرار تشخیص داده می‌شود، معمولاً در مراکز مراقبت‌های بهداشتی مانند بیمارستان‌ها و مراکز توان‌بخشی و مراکز مراقبت طولانی‌مدت افراد را آلوده می‌کند. از آن‌جا‌ که افرادی که آلوده می‌شوند اغلب از قبل بیمار هستند، تشخیص این مسئله ممکن است دشوار باشد که آیا علائمی نظیر تب از بیماری موجود یا از عفونت ناشی می‌شود.

خطر ابتلا به یک نوع بیماری قارچی کشنده وجود دارد
موارد گزارش‌شده کاندیدا اوریس در ایالات متحده، ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۱.

تعداد موارد ثبت‌شده کاندیدا اوریس هرسال درحال افزایش است. موارد بالینی (آبی تیره) افرادی هستند که آزمایش ادرار یا خون آن‌ها برای عفونت‌‌ها مثبت بوده است. موارد غربالگری (آبی روشن) افرادی هستند که ناقل قارچ هستند؛ اما در زمان آزمایش بیمار نیستند. برخی از موارد غربالگری ممکن است به موارد بالینی تبدیل شوند؛ اما برخی دیگر قارچ را از بدن خود پاک‌سازی کردند و علائمی ندارند. هم ناقلان و هم موارد بالینی ممکن است ازطریق تماس مستقیم با موارد آلوده، قارچ را به دیگران منتقل کنند.

افرادی که بیشتر درمعرض خطر عفونت قارچی هستند، شامل کسانی می‌شود که کاتتر یا لوله تنفسی یا لوله تغذیه یا سایر دستگاه‌های پزشکی تهاجمی به آن‌ها متصل است و کسانی که به‌طور مکرر یا به‌مدت طولانی در مراکز مراقبت‌های بهداشتی به‌سر می‌برند. لیمن می‌گوید افراد سالم معمولاً آلوده نیستند؛ اما می‌توانند ازطریق تماس با سطوح آلوده ازجمله روپوش‌ها و دستکش‌هایی که کارکنان مراقبت‌های بهداشتی می‌پوشند، آن را به دیگران منتقل کنند.

افزایش مقاومت دارویی

عفونت‌های قارچی را می‌توان با استفاده از داروهای ضدقارچ درمان کرد؛ اما لیمن و همکارانش دریافتند که قارچ کاندیدا اوریس در حال مقاوم‌شدن دربرابر گروه مهمی از داروهای ضدقارچی به نام «اکینوکاندین‌ها» است. کاسادوال می‌گوید این داروها هم به‌عنوان گزینه اول و هم به‌عنوان گزینه‌ی آخر برای دفاع دربرابر کاندیدا اوریس استفاده می‌شوند.

قبل از سال ۲۰۲۰، شش نفر شناسایی شده بودند که عفونت‌های مقاوم به اکینوکاندین‌ داشتند و چهار نفر دچار عفونت‌های مقاوم به هر سه گروه از داروهای ضدقارچی موجود بودند. این مقاومت در جریان درمان با استفاده از اکینوکاندین‌ ایجاد شده بود. هیچ‌یک از آن موارد سویه مقاوم را به دیگران منتقل نکردند؛ اما در سال ۲۰۲۱، نوزده نفر مبتلا به عفونت‌های مقاوم به اکینوکاندین‌ تشخیص داده شدند و هفت نفر عفونت‌های مقاوم به چندین دارو داشتند.

موضوع نگران‌کننده‌تر این است که شیوعی در واشینگتن و نیز شیوع دیگری در تگزاس نشان داد افراد می‌توانند عفونت‌های مقاوم به دارو را به یکدیگر منتقل کنند. لیمن می‌گوید:

«بیمارانی که هرگز اکینوکاندین‌‌ مصرف نکرده بودند، در حال آلوده‌شدن به سویه‌های مقاوم بودند.»

برخی از مراکز بهداشت و درمان توانسته‌اند موارد را به‌موقع شناسایی و از شیوع جلوگیری کنند. لیمن می‌گوید: «بدیهی است که بسیار نگران هستیم؛ اما مشاهده موفقیت این مراکز در مهار آن، به ما انگیزه می‌دهد.» او می‌گوید استفاده از اقداماتی که آن مراکز برای مهار عفونت انجام داده‌اند، ممکن است به محدود‌کردن موارد C. auris و کاهش انتشار سایر پاتوژن‌های قارچی و باکتریایی و ویروسی کمک کند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص این بیماری قارچی کشنده چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر