;
coinex

بیل گیتس:‌ مدل هوش مصنوعی GPT انقلابی‌ترین پیشرفت تکنولوژی در دهه‌های گذشته است

بیل گیتس مدل هوش مصنوعی GPT را انقلابی‌ترین پیشرفت تکنولوژی طی چند دهه اخیر از دوره رابط کاربری گرافیکی مدرن دسکتاپ (GUI) در 1980 لقب داده است.

بیل گیتس، نامی آشنا در عرصه تکنولوژی بابت بنیان‌گذاری و مدیریت سابق مایکروسافت به حساب می‌آید. وی طی جدیدترین اظهارات خود درمورد هوش مصنوعی اعلام کرد که مدل هوش مصنوعی GPT ابداعی شرکت OpenAI، انقلابی‌ترین پیشرفت فناوری از سال 1980 تاکنون به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: ابزار هوش مصنوعی ساخت تصویر رسما به چت بات بینگ افزوده شد

مدل هوش مصنوعی ChatGPT؛ انقلابی‌ترین پیشرفت تکنولوژی

به عقیده بیل گیتس از هنگامی که برای نخستین‌بار در سال 1980 رابط کاربری گرافیکی مدرن دسکتاپ (GUI) ساخته شد تا به امروز، GPT را باید به عنوان انقلابی‌ترین پیشرفت فناوری به حساب آورد. قبل از ورود GUI به دنیا کامپیوترها، کاربران از طریق رابط خط فرمان (Command Line) امکان فعال‌سازی و کار کردن با آن‌ها را داشتند. اما بیل گیتس با بهره‌گیری از GUI و ویندوز، شیوه استفاده از کامپیوترها را راحت‌تر کرد.

حالا بیل گیتس یکی از جدیدترین افرادی به شمار می‌رود که اعتقاد دارد هوش مصنوعی منجر به وقوع تحولی شگرف در دنیای فناوری خواهد شد. قبل‌تر «اریک اشمیت»، مدیرعامل سابق گوگل و «جف بزوس»، مدیرعامل سابق آمازون نیز اعتراف به تاثیر‌گذاری فراوان هوش مصنوعی کرده بودند.

به‌همراه مدیران سابق، مدیران کنونی هم دارای نظری مشابه هستند. به عنوان نمونه باید به مدیرعامل انویدیا، «جنسن هوانگ» اشاره داشت که چند وقت قبل از ChatGPT تحت عنوان آیفون دنیای هوش مصنوعی نام برده بود. البته این نکته نیز بی‌تاثیر نیست که انویدیا یکی از بزرگ‌ترین برندگان افزایش محبوبیت هوش مصنوعی و ChatGPT به حساب می‌آید؛ چرا که سازنده اصلی سخت‌افزارهای موردنیاز آن‌ها محسوب می‌شود.

در‌حال‌حاضر بیل گیتس مدل‌های GPT شرکت OpenAI را به GUI تشبیه کرده؛ مدل‌هایی که توانایی تهیه متن به‌مانند انسان‌ها را دارند و حتی کدهای تقریباً قابل‌استفاده کامپیوتری را نیز ایجاد می‌کنند.

طبق اعلام مدیرعامل سابق مایکروسافت، وی سال گذشته میلادی به‌منظور ابداع یک مدل هوش مصنوعی جهت قبولی در آزمون زیست‌شناسی «Advanced Placement Biology»، تیم OpenAI را به چالش کشیده است. البته همین حالا نیز مدل هوش مصنوعی جدید GPT-4 که به‌تازگی انتشار یافته، طبق گفته‌های سازنده‌اش در تعداد بالایی از آزمون‌ها حائز بالاترین امتیاز شده است.

انقلابی‌ترین پیشرفت تکنولوژی

بیل گیتس ضمن اشاره به تجربه اعجاب‌آور استفاده از این مدل‌ها بیان داشت: «تجربه کلی‌ام خیره‌کننده بود. می‌دانستم که مهم‌ترین پیشرفت فناوری از زمان رابط کاربری گرافیکی را دیده‌ام. توسعه هوش مصنوعی به اندازه ساخت ریزپردازنده، کامپیوترهای شخصی، اینترنت و گوشی‌های همراه اقدامی بنیادین است. هوش مصنوعی نحوه کارکردن، آموزش، مسافرت، دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی و ارتباط مردم با یکدیگر را تغییر می‌دهد. تمامی صنایع حول آن تغییر جهت خواهند داد و کسب‌وکارها با توجه به اینکه چگونه از آن استفاده می‌کنند، خود را از دیگران متمایز خواهند کرد.»

درپایان ذکر این نکته مهم است که بیل گیتس با بنیان‌گذاری مایکروسافت، تمرکز بسیاری روی هوش مصنوعی داشته و حتی چیزی بالغ بر 10 میلیارد دلار در OpenAI، شرکت سازنده مدل‌های GPT سرمایه‌گذاری کرده است. ردموندی‌ها قصد افزودن هوش مصنوعی به محصولات و سرویس‌های مختلف خود و حتی ارتقای آن را دارند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص نامیدن مدل هوش مصنوعی GPT به عنوان انقلابی‌ترین پیشرفت تکنولوژی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر