;
coinex

احتمال آزادسازی واردات لوازم خانگی خارجی به ایران ؛ تناقض در وزارت صمت بیداد می‌کند!

طبق اعلام معاون وزیر صمت، احتمال آزادسازی واردات لوازم خانگی خارجی به ایران وجود دارد.

«محمدمهدی برادران»، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) اخیراً طی بیاناتی اعلام داشت تاکنون واردات لوازم خانگی خارجی به ایران مطلقاً ممنوع نبوده است. طبق اظهارات وی، حتی امکان صدور مجوز در برخی از موارد برای واردات لوازم خانگی البته به میزان محدود فراهم است. این در حالی است که اوایل دی ماه سخنگوی وزارت صمت از عدم آزادسازی واردات لوازم خانگی خبر داده بود.

در ادامه معاون وزیر صمت به لزوم واردات کالا از مبادی رسمی تاکید داشت. طبق گفته وی، به‌منظور ورود کالاها از استان‌های مرزی، اخذ شناسه رهگیری الزامی است تا اطمینان کافی از غیر قاچاق بودن کالا و واردات آن از مبادی قانونی به‌دست آید. در برخی مواقع نیز عدم رعایت سقف سهمیه ته‌لنجی و ملوانی رخ می‌دهد که درحقیقت صرفاً جهت کمک به اقتصاد شهرهای مرزی مدنظر قرار می‌گیرد. اما در این مورد هم نه‌تنها بیش از سقف معین واردات انجام می‌پذیرد، بلکه در تعداد دیگری از استان‌ها نیز به فروش می‌روند.

بیشتر بخوانید: امکان شکایت از گارانتی موبایل و لوازم خانگی در سامانه جامع گارانتی فراهم شد

احتمال آزادسازی واردات لوازم خانگی خارجی به ایران وجود دارد!

برادران در ادامه به مسئله ممنوعیت واردات لوازم خانگی خارجی به ایران پرداخت: «ممنوعیت به این معنی نیست که ورود لوازم خانگی مطلقاً ممنوع باشد. امکان دارد زمانی به‌صورت محدود از برخی از مرزها مجوز واردات لوازم خانگی انجام شود و امکان دارد زمان‌هایی نیز این محدودیت‌ها پررنگ‌تر یا کم‌رنگ‌تر شود؛ اما در مجموع سیاست ما سیاست حمایت از تولید و عدم واردات بی‌رویه است. اگر در برخی حوزه‌ها به‌طور قانونی و برای رفع نواقص بازار و کمک به رفع کمبود تولید، مجوز واردات لوازم خانگی داده شود و باید حتماً سازوکار قانونی آن مطابق با آیین‌نامه رعایت شود.»

احتمال آزادسازی واردات لوازم خانگی خارجی به ایران

علاوه‌بر بحث صدور محدود مجوز واردات لوازم خانگی خارجی به ایران، محمدمهدی برادران در همین نشست خبری به آمار و ارقام و نکاتی مرتبط اشاره داشت. برادران در این مورد اعلام کرد:

«صنعت نساجی با شاخص 65.3 بیشترین رشد را تجربه کرده است و بعد از آن لوازم خانگی و ماشین‌سازی با شاخص 64.9 قرار گرفته‌اند. هرچند در گذشته به‌خاطر حضور تنها یک معاون صنایع در وزارتخانه به بعضی از صنایع کم‌توجهی شده بود، اما حالا برای صنایعی از جمله لوازم خانگی مرکز تخصصی دایر شده است.»

براساس اعلام برادران، مجموعاً 27 طرح توسعه‌ای لوازم خانگی در سال 1401 به اجرا در آمده است. این برنامه توسعه‌ای شامل 10 خط تولید یخچال فریزر جدید، 4 خط ماشین ظرفشویی، 3 خط ماشین لباسشویی، 1 خط تولید ماژول تلویزیون، 3 خط تولید کولر و 6 خط تولید مایکروویو و لوازم خانگی کوچک خواهد شد.

افزون‌بر این موارد، مقدار زمانی ضمانت‌نامه‌های لوازم خانگی نیز از 18 به 24 ماه افزایش پیدا کرده که منجر به رضایت بیشتر مردم شده است. همچنین از دیگر آمارها مورد تاکید برادران کاهش 22 درصدی ارزبری لوازم خانگی و رشد 18 درصدی صادرات لوازم خانگی در طول 11 ماه 1401 در مقایسه با همین مقدار زمان در سال 1400 بوده است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص احتمال آزادسازی واردات لوازم خانگی خارجی به ایران چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر